Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 06-12-2016, imieniny Mikołaja, Emiliana
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Remont Lidla ul.Ogólna Remont Lidla ul.Ogólna

Pacjent ma prawo

Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych wydał informator, który ma ułatwić pacjentom poruszanie się w zawiłych systemach ubezpieczeń zdrowotnych. Znaleźć w nim można informacje na temat warunków składania skarg i odwołań, praw pacjenta oraz na temat zasad korzystania z lecznictwa uzdrowiskowego.

Aby ułatwić pacjentom zapoznanie się z przysługującymi im prawami, w 1998 roku powstała Karta Praw Pacjenta - dokument, w którym zostały zebrane zapisy dotyczące praw pacjenta.
     Zgodnie z Kartą pacjent ma prawo do:
     - udzielania mu świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej w pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym
     - pełnej informacji o swoim stanie zdrowia i o stosowanych przez lekarza metodach diagnostycznych i leczniczycch
     - wyboru zakładu opieki zdrowotnej
     - udostępnianiu dokumentacji medycznej jemu lub wskazanej przez niego osobie; ponadto zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest udostępnić dokumentację innym zakładom opieki zdrowotnej i osobom wykonującym zawód medyczny, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych
     - odmowy lub wyrażenia zgody na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych
     - opieki pielęgnacyjnej ze strony bliskich
     - korzystania ze świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie zagrożenia zdrowia i życia
     - zapewnienia ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej i zachowania tajemnicy o stanie zdrowia
     - umierania w spokoju i godności
     - opieki duszpasterskiej
     W każdej kasie chorych jest powołana osoba pełniąca funkcję Rzecznika Praw Pacjenta. Do jej obowiązków i zadań należy czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w placówkach ochrony zdrowia, a w szczególności:
     - przyjmowanie skarg pacjentów na działalność lekarzy i zakładów opieki zdrowotnej, z którymi kasa chorych podpisała kontrakty na wykonywanie usług medycznych
     - podejmowanie w imieniu składającego skargę działań interwencyjnych u świadczeniodawców
     - udzielania odpowiedzi na pytania i skargi
     -wskazywanie pacjentom trybu postępowania w przypadku naruszenia jego praw
     Z Rzecznikiem Praw Pacjenta można skontaktować się osobiście, telefonicznie lub listownie.
     Jeśli pacjent uzna, że Rzecznik Praw Pacjenta nie wywiązał się w pełni z nałożonych na niego obowiązków, lub jeśli uważa, że kasa chorych ogranicza lub łamie jego prawa jako pacjenta, może zgłosić skargę do dyrektora kasyy lub do Komisji Skarg i Wniosków Rady Kasy Chorych.
     Poniżej zamieszczamy adresy i telefony Rzeczników Praw Pacjenta w Kasach Chorych oraz adres i telefon Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych
     - Kujawsko-Pomorska, ul. Mickiewicza 15, 85-071 Bydgoszcz, tel. 0-52 325 27 00, rzecznik Jerzy Świstun (0-52 325 27 37)
     - Pomorska, ul. Podwale Staromiejskie 69, 80-844 Gdańsk, tel. 0-58 321 86 35, 745 95 00, rzecznik Maciej Olesiński (0-52 745 95 76, 745 95 77)
     - Warmińsko-Mazurska, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn, tel. 0-89 533 96 70, 533 96 74, rzecznik Marta Czerwińska (0-89 533 96 70, 533 96 74 wew. 30)
     17R - Branżowa Kasa Chorych Dla Służb Mundurowych, ul. Wołoska 137, 00-911 Warszawa, tel. 0-22 845 64 52, 845 64 55, rzecznik Jan Węgrzyn (0-22 845 64 67), Aleksandra Piątek (0-22 602 18 32)
     Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych ul. Chopina 1, 00-559 Warszawa, tel 0-22 520 06 49, w godz. 9.00 - 11.00, 15.00 - 17.00

IG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama