UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Posłanka: ta sprzedaż działa na niekorzyść mieszkańców

 
Elbląg, Budynek dworca Elbląg Zdrój
Budynek dworca Elbląg Zdrój (fot. Anna Dembińska, arch. portEl.pl)
Reklama

"Kolej Nadzalewowa jest w stanie wesprzeć cele przyświecające włodarzom miasta. Sprzedając dworzec Elbląg-Zdrój Miasto przekreśla możliwość przywrócenia ruchu na trasie 254, w długiej perspektywie doprowadzając do pogłębienia problemów komunikacyjnych, i ogranicza rozwój turystyki w rejonie Wysoczyzny Elbląskiej" - pisze Paulina Matysiak, posłanka Lewicy, a także przewodnicząca parlamentarnego zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, w liście do Witolda Wróblewskiego, prezydenta Elbląga. Trafił on do niego w piątek, 13 grudnia. 

W liście tym czytamy: "W związku z planowanym na 16 grudnia br. przeprowadzeniem licytacji budynku stacji kolejowej Elbląg-Zdrój wraz z działką pragnę wyrazić sprzeciw wobec niekorzystnych dla rozwoju lokalnego decyzji o sprzedaży obiektu użyteczności publicznej. (...) Budynek dworca Elbląg-Zdrój jest integralną częścią linii kolejowej nr 254 – tak zwanej Kolei Nadzalewowej – i jako taki pełni funkcje zwornikowe pomiędzy Miastem a 4 Obszarami Funkcyjnymi wyszczególnionymi w województwach Pomorskim i Warmińsko-Mazurskim, również o znaczeniu ponadregionalnym. Jego bardzo dogodna lokalizacja komunikacyjna – drogowa (sąsiedztwo DW 503 oraz bezpośrednie skomunikowanie przez węzeł Elbląg-Zachód z trasą S7 – europejskimi trasami E28 i E77), wodna (sąsiedztwo basenów portowych na rzece Elbląg) i, co oczywiste, kolejowa – w połączeniu z bliskim sąsiedztwem rozwiniętego przemysłu (chociażby Browar Grupy Żywiec SA czy firmy z branż elektrotechnicznych i stoczniowych) wymusza konieczność rozwoju usług publicznych. Cena wywoławcza 16000 m2 działki. z tak dobrym zapleczem i lokalizacją w ponadstudwudziestotysięcznym mieście, wynosząca zaledwie 401133 zł, budzi olbrzymie zdziwienie" - napisała Paulina Matysiak. - "Dodatkowo uchwała Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 11 marca 2013 r. w sprawie zmiany fragmentu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Elbląg-Zdrój w Elblągu określa dla rzeczonej działki jako przeznaczenie podstawowe funkcję usługową, wskazując dopiero jako przeznaczenie uzupełniające obsługę dworca kolejowego. Przy jednoczesnym braku jakichkolwiek dodatkowych zobowiązań dotyczących funkcji dworcowych terenu nałożonych na nabywcę Miasto pozbawia się możliwości wpływu na kształtowanie polityki transportowej w rejonie Kolei Nadzalewowej. Postępująca deglomeracja miasta Elbląga w połączeniu z intensywnym rozwojem miasta w kierunku gmin nadzalewowych, przy braku działań Miasta w celu rozwinięcia publicznej sieci transportowej, może doprowadzić do rozwoju problemów w skali Miejskiego Obszaru Funkcyjnego". 

W dalszej części pisma przesłanego do prezydenta posłanka przekonuje, że tylko zachowanie infrastruktury kolejowej daje mieszkańcom miasta i okolic gwarancję stabilnej komunikacji. 

"Bliskość sieci kolejowej, z regularną częstotliwością ruchu, podnosi ceny i atrakcyjność obszaru północnego Elbląga, jednocześnie dając mieszkańcom możliwość zwiększenia mobilności zawodowej" - argumentuje przewodnicząca parlamentarnego zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym. - "Sprzedając dworzec Elbląg-Zdrój samorząd miasta działa na niekorzyść Mieszkańców. Dodatkowo w świetle bardzo niskiej ceny wywoławczej oburzenie budzi zapis w dokumencie przetargowym iż „przetarg będzie ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuje cenę wyższą od ceny wywoławczej o co najmniej jedno postąpienie.” Sprzedaż powyższej działki za cenę zbliżoną do wywoławczej będzie nosić znamiona działania na szkodę miasta. Krótkowzroczne cele przyświecające przeprowadzeniu licytacji – podreperowanie budżetu miasta oraz scedowanie odpowiedzialności za utrzymanie terenu i pełnione funkcje publiczne na podmiot prywatny – są niczym w porównaniu z długoterminowymi stratami jakie samorząd i społeczność miasta Elbląga i powiatu elbląskiego mogą ponieść" - podsumowuje posłanka. 

Cały list, wraz z załącznikami, dostępny jest TUTAJ. 

 

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • RobertKoliński Super! Pięknie dziękuję Redakcji za szybkie przekazanie tej informacji mieszkańcom - jest jeszcze chwila do poniedziałkowej, nierozumnej licytacji a presja ma, przypominam, sens!:)Tu - posłanka Paulina Matysiak (Lewica Razem)z listem do prezydenta Wróblewskiego na chwilę przed wczorajszą wysyłką:) Hashtagi: #lewica, #LewicaRazem, #ElblagZdroj, #NowaNadzieja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    64 23
    RobertKoliński(2019-12-14)
  • PIS i PO to samo zło!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    28 38
    (2019-12-14)
  • Szanowny Pan Prezydent Witold Wróblewski. Proszę od.. się od dworca i doprowadzić go do użyteczności spełniającej jego pierwotne cele, poprzez wsparcie reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Dziękuję w imieniu zainteresowanych.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    100 14
    mieszczuch(2019-12-14)
  • Fajnie by było aby kolej na tej trasie była cały czas aktywna, ale jako podatnik nie chciał bym dokładać do czegoś co jest mega nie rentowne. Przepraszam ale takie mamy czasy że nikt oprócz turystów by ta linią nie jeździł, więc dworzec na sprzedaż i otwierać fajną klajpe typu specjal pub
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    22 67
    liipa2(2019-12-14)
  • No i jak tu wierzyć komunistom. jedna komunistka pisze list to kolegi komunisty. Ale jak sięgniemy pamięcią to tak było od czasów Lenina.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28 25
    wredny_typ(2019-12-14)
  • Może jak będzie przekop przez mierzeję to będzie więcej turystów którzy ze statku będą mogli przesiąść się do pociągu, bo przecież ten dworzec jest blisko rzeki Elbląg. A z dworca można pojechać do Fromborka czy nawet do Malborka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    57 9
    (2019-12-14)
  • RobertKoliński @liipa2 - Jest duża szansa na to, żeby ta kolej była czynna cały rok, bo ma ona ogromny potencjał, zarówno turystyczny, jak i strategiczny. Turystycznie to mieszkańcom tłumaczyć nie muszę, że to jest cała południowa linia brzegowa Zalewu Wiślanego, doskonale jeszcze przecież pamiętamy podróże tą jedną z najpiękniejszych tras w Polsce. Strategicznie i biznesowo, to są natomiast transporty np. do jednostek wojskowych, przejścia granicznego z Obw. Kaliningradzkim oraz przewozy cargo, na których dziś zarabia kokosy Olsztyn, gdzie te ładunki od niedawna trafiają, bo tam miasto zainwestowało w nowe bocznice, składnice i pozostałą infrastrukturę. Elbląg ma bliżej, ale z jakiegoś powodu (odgadnijcie sami, bo mnie ręce opadają)elbląskie władze nie widzą sensu, nie widzą zysku, nie widzą potencjału. To już wojsko zauważyło i rampę wybudowali niedawno sobie sami. A jest jeszcze aspekt społeczny i ekologiczny tej linii - raz, że przewozy koleją są najtańsze i najczystsze ze środowiskowego punktu widzenia, a dwa, że dojazdy do szkół, szpitali, zakładów pracy czy dóbr kultury i miejsc rozrywki, są w ten sposób i tańsze i dostępniejsze dla całej rzeszy mieszkańców regionu nadzalewowego. Odpada również w wielu przypadkach konieczność utrzymywania drogiego i trującego samochodu (a na pewno kolejnego w gospodarstwie domowym). Czy elbląskie władze są szkodnikami naszego miasta? Otwieram dyskusję; ) Hashtagi: #OcalicDworzecElblagZdroj, #KolejNadzalewowa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    34 11
    RobertKoliński(2019-12-14)
  • Najpierw zdewastować, doprowadzić do ruiny, aby potem za bezcen sprzedać. Taka polityka naszych włodarzy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    83 7
    kaligula(2019-12-14)
  • Czego tu wymagać od PSL u nich pieszkom pociągów nie znają.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    40 5
    (2019-12-14)
  • Elbląg_ Kaliningrad 5;00. 6;12 7:45 9.16 10 .31 11 .06. Itd To tylko od Naszych władz zależy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    42 3
    jank(2019-12-14)
  • Nie powinni sprzedawać tego dworca w Braniewie jest przeładunkowy terminal kolejowy i można wozić towary nadzalewówką aż do portu w Elblągu i dalej gdzie trzeba no i w odwrotnym kierunku. Poza tym w Braniewie jest duża jednostka wojskowa i można wozić sprzęt koleją i paliwo dla czołgów do tego ruch turystyczny i zwykłych mieszkańców i linia na siebie zarobi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    74 2
    (2019-12-14)
  • Jestem za odnowieniem i przywróceniem kolei , można przy okazji otworzyć bar, pub. Wszystko można zrobić, ale władze wolą widzieć tylko ruinę i pozbywania się na rzecz obcych inwestorów!!! Nie długo nic nie będzie nasze , takim podstępem włodarze tego kraju pozbywają się ziemi polskiej !!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    51 5
    Gina(2019-12-14)
Reklama