UWAGA!

Kubki pokutne w Tolkmicku

 Elbląg, Kubki pokutne na murze kościoła pod wezwaniem św. Jakuba w Tolkmicku
Kubki pokutne na murze kościoła pod wezwaniem św. Jakuba w Tolkmicku

Stowarzyszenie Suchacz-Taka Wieś na swoim portalu informacyjnym uruchomił specjalny dział historyczny. Obok fotografii i widokówek okolicznych miejscowości zamieszczane są tam artykuły i opracowania poświęcone ciekawym miejscom na Wysoczyźnie Elbląskiej. Dziś prezentujemy tekst Danuty Thiel-Melerskiej poświęcony kubkom pokutnym znajdującym się na murach kościelnych w Tolkmicku.

Nazywano je różnie - żłobione otwory, jamki kuliste, czarki czy kubki. Przypuszczalnie powstały w XV - XVIII wieku. Prof. Janusz Hochleitner twierdzi, że są to świdry ogniowe. Ogień wywoływano już w czasach przedchrześcijańskich. Pierwotnie niecono ogień za pomocą świdra opartego o ścianę chaty. Wierzono, że tak rozniecony ogień jest ogniem świętym. U Prusów, Żmudzinów i Słowian podtrzymywano wieczny ogień. W domostwach gaszono ogniska i raz w roku, przypuszczalnie na wiosnę, zabierano żar i rozpalano "nowy ogień". Do rozpalania ognia służyły dąb i leszczyna. W Wielką Sobotę przy świątyniach rozpalano ogniska i święcono ogień. Kubki spotykamy często na portalach starych kościołów.
       Różnie wygląda ilość kubków na kościołach: we Wrześni jest ich 800, w Chojnicach 798, w Reszlu 44, na katedrze elbląskiej naliczono ich 1054, w Próchniku 26, a w Tolkmicku ponad 30 sztuk.
       Kubki mają charakterystyczny kształt. Wklęsłości są dobrze widoczne, czasami w wyniku zniszczenia cegieł z wpływu warunków atmosferycznych, nasuwają się wątpliwości. Średnica ich wynosi od 5 do 10 cm, jak np. na murach kościelnych w Starym Targu.
       Są różne hipotezy powstawania kubków:
       1. mieli je drążyć grzesznicy palcami i rozpamiętywać swoją winę,
       2. wydrążano pył ceglany, który służył jako lekarstwo,
       3. mogły być to znaki cegielni,
       4. wojenne ślady po pociskach,
       5. znaki pochówku zmarłych,
       6. uzyskiwanie ognia
      
       Opracowanie i fotografie: Danuta Thiel-Melerska z Nadbrzeża
       Źródła: Janusz Hochleitner, Tajemnicze znaki na średniowiecznych kościołach, tygiel, Kwartalnik Elbląski, nr. 4/41/2005; Janusz Hochleitner, Tajemnicze znaki na cegłach gotyckich kościołów na przykładzie katerdy św. Mikołaja w Elblągu, Rocznik Elbląski, Elbląg 2002.
      

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama