Pracownicy i podopieczni Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego i Zakładu Aktywności Zawodowej w Kamionku Wielkim w dniach 23 - 28 listopada odbyli wizytę studyjną w organizacji włoskiej La Tappa w miejscowości Arezzo (Toskania).
Nasza wizyta miała na celu ustalenie niezbędnych elementów realizacji projektu AIET w ramach Programu Leonardo da Vinci, dotyczących przygotowania młodzieży z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego i pracowników Zakładu Aktywności Zawodowej w Kamionku Wielkim do pracy zawodowej. Wizyta rozpoczęła się przelotem z Gdańska do Monachium i dalej do Florencji. Kolejno pociągiem do Arezzo i zamieszkaniem w przepięknej, zbudowanej w renesansowym stylu Villi Burali (XVI w). Następnego dnia rozpoczęła się wizyta w szkole Piero della Francesca i zapoznaniem się z proponowanymi przez szkolę formami przyuczenia do zawodu. Trzeba powiedzieć, że zaskoczyła nas różnorodność proponowanych form przyuczenia zawodowego, a przede wszystkim bogato wyposażone stanowiska i pracownie. Zobaczyliśmy pracownie: krawiecką, do metaloplastyki, malarską, do nauki baletu oraz jubilerską. Zrobiły one na nas ogromne wrażenie.
Podczas wizyty koordynatorzy projektu ustalili narzędzia pomiaru zdolności uczniów/pracowników, narzędzia do tworzenia CV on-line. Wizyta nasza to również spotkania towarzyskie, podczas których rozmawiamy po angielsku, niemiecku i włosku, jednocześnie poznając tradycyjne potrawy włoskie i degustując lokalne wina. Gościnność Włochów jest znana na całym świecie i my to odczuwamy na każdym kroku.
Poznajemy formy pracy stosowane w organizacji La Tappa. Pierwsze efekty już są - wspólny posiłek przygotowany przez Kewina, Przemka z MOW i Marzenę, Magdę i Ewę z ZAZ. Była to bardzo bogato podane spagetti, pizza, bruskietta oraz ciasteczka. Zajadaliśmy się ze smakiem. Nasi podopieczni wykonywali ponadto wspólnie z kolegami i koleżankami ze Szwecji, Turcji i Włoch notatniki, katalogi i albumy do zdjęć z wykorzystaniem materiałów introligatorskich. Zajęcia były bardzo interesujące i doskonaliły posługiwanie się językiem angielskim w trybie na cito.
Projekt AIET zakłada rozpoznanie potrzeb naszych uczniów i pracowników ZAZ w świetle systemu WHO-ICF i wdrożenie adresatów projektu na europejski rynek pracy. Wiąże się to z nauką języków obcych i otwarciem się na potrzeby innych ludzi.
Dwuletnie działania zakładają naukę języka obcego, ewaluację pracy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, wymianę doświadczeń między szkołami i firmami z krajów partnerskich.
Podczas wizyty koordynatorzy projektu ustalili narzędzia pomiaru zdolności uczniów/pracowników, narzędzia do tworzenia CV on-line. Wizyta nasza to również spotkania towarzyskie, podczas których rozmawiamy po angielsku, niemiecku i włosku, jednocześnie poznając tradycyjne potrawy włoskie i degustując lokalne wina. Gościnność Włochów jest znana na całym świecie i my to odczuwamy na każdym kroku.
Poznajemy formy pracy stosowane w organizacji La Tappa. Pierwsze efekty już są - wspólny posiłek przygotowany przez Kewina, Przemka z MOW i Marzenę, Magdę i Ewę z ZAZ. Była to bardzo bogato podane spagetti, pizza, bruskietta oraz ciasteczka. Zajadaliśmy się ze smakiem. Nasi podopieczni wykonywali ponadto wspólnie z kolegami i koleżankami ze Szwecji, Turcji i Włoch notatniki, katalogi i albumy do zdjęć z wykorzystaniem materiałów introligatorskich. Zajęcia były bardzo interesujące i doskonaliły posługiwanie się językiem angielskim w trybie na cito.
Projekt AIET zakłada rozpoznanie potrzeb naszych uczniów i pracowników ZAZ w świetle systemu WHO-ICF i wdrożenie adresatów projektu na europejski rynek pracy. Wiąże się to z nauką języków obcych i otwarciem się na potrzeby innych ludzi.
Dwuletnie działania zakładają naukę języka obcego, ewaluację pracy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, wymianę doświadczeń między szkołami i firmami z krajów partnerskich.
Emilian Tomczyński, MOW Kamionek Wielki