UWAGA!

Polityka rowerowa

 Elbląg, Polityka rowerowa
fot. AD

W ciągu 10 lat ruch rowerowy w mieście ma wzrosnąć o 15 procent, pojawi się więcej stojaków na rowery, powstaną oddzielne pasy ruchu dla rowerzystów - to ambitne plany polityki rowerowej Elbląga. Radni, podczas ostatniej sesji przegłosowali uchwałę w tej sprawie. Dzięki temu Elbląg dołącza do nielicznego jeszcze grona polskich miast dysponujących takim dokumentem.

- Dynamicznie rosnąca od początku lat 90-tych motoryzacja indywidualna rozwiązuje wiele problemów w skali jednego gospodarstwa domowego czy pojedynczego człowieka. Jednak w warunkach praktycznie powszechnej dostępności samochodów ich użytkownicy zaczynają bardzo często zauważać, jakie problemy niesie bezrefleksyjne korzystanie z niego dla innych. Samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu - mówi Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy.
       Uchwała przyjęta przez radnych określa oficjalne stanowisko Miasta w sprawie stosunku do ruchu rowerowego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji rowerowej. Określony w niej wzrost udziału transportu rowerowego do poziomu 15 procent w ogólnej sumie przemieszczeń niepieszych jest parametrem ambitnym, ale realnym biorąc pod uwagę specyfikę miasta (klimat, ukształtowanie terenu, strukturę urbanistyczną, gęstość zaludnienia) i zauważalny wzrost liczby rowerzystów w ostatnich latach.
       - Wskaźnik ten nie wziął się znikąd, a wynika z dobrej praktyki stosowanej w wielu miastach Unii Europejskiej zapisanej w Karcie Brukselskiej, która także i w Polsce znajduje zwolenników – dodaje Marek Kamm. - Drugim, nie dookreślonym wprost, celem uchwały o Polityce Rowerowej Elbląga jest, w moim rozumieniu, edukacja. Mam tutaj na myśli zainicjowanie procesu zmiany postrzegania roweru jako środka rekreacji czy też sportu, na myślenie o rowerze jako pojeździe, który nie potrzebuje paliwa, nie zanieczyszcza i nie hałasuje, nie zajmuje dużo przestrzeni, nie wymaga drogiej w budowie i utrzymaniu infrastruktury, jest bezpieczny i generuje bardzo niskie koszty zewnętrzne związane, np. z wypadkami, zapewnia mobilność wielu grupom społecznym, utrzymuje użytkownika w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, poprawia zdrowie społeczeństwa oraz przeciwdziała kongestii i innym negatywnym zjawiskom związanym z motoryzacją.
      
Biuro Prasowe UM Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Przy takich cenach paliwa i kosztach utrzymania pojazdu będzie to większy wzrost procentowy. Poruszanie się autem w gadzinach szczytu jest bez sensu,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    STARYDINO(2012-01-02)
  • A w dodatku - biorąc pod uwagę obecne "zimowe" temperatury - sezon rowerowy ma szansę znacząco się u nas wydłużyć; -) Panie Marku - to ze wszech miar słuszny tok rozumowania - życzę samych sukcesów w Nowym Roku.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Łukasz23(2012-01-02)
  • Nauczyć rowerzystów szacunku do pieszego, NAUCZYĆ PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO, Karać pijaków na rowerach są takim samym zagrożeniem jak prowadzący auta
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    A ja jestem pieszy(2012-01-02)
  • Nauczyć szacunku pieszych dla rowerzystów, bo to oni nie widzą dróg rowerowych i poruszają się całą szerokością chodnika.
  • No i bardzo dobrze. Musimy się przyzwyczaić do tego, że nie każdy swych samochodem ma dojechać do dużego pokoju i że istnieją także inne środki transportowe poza samochodami. Błagam jednak, aby nie tworzyć nadal karykatury tras rowerowych w postaci chodnikowych pasów w żaden fizyczny sposób nieoddzielonych od strumienia pieszych. Skończcie także z polbrukiem, bo to nie materiał na trasy rowerowe. Te i innych wiele "mądrości" odkryto już wiele lat temu, ale jak widać bez wyraźnego zrozumienia wśród obecnych i byłych decydentów vi de - www.elblag.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    MiejscowyAborygen(2012-01-02)
  • Łukaszu23 Co do pogody dla rowerów, to może nie temperatura, co brak śniegu przyczyniają się do otwarcia/przedłużenia sezonu rowerowego. Jak będzie stosunkowo ciepło i śnieg, to na pewno będzie mniej rowerzystów, niż jak by było zimno i bez śniegu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Ambroży(2012-01-02)
  • W produkcji dokumentów i papierów mamy mistrzostwo świata! Zdecydowanie gorzej z realną pracą.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    mafia-urzędnicza(2012-01-02)
  • lepszy polbruk niż nic. .. szlak mnie trafia jak jeżdżę po E. Wysokie krawęzniki, piesi na trasie. .wszystko pięknie wygląda w centrum. .a chyba nie na tym rzecz polega żeby jeździć w kółko po głównych ulicach. .nim się człowiekk wydostanie z miasta ma dość roweru!!!
  • do Miejscowego Aborygena. Zgadzam się, ze stierdzeniem, aby drogi rowerowe prowadzić w jezdni ale w chwili obecnej ciężka to jest sprawa. Mamy sporą dośc sieć dróg rowerowych i należałoby je najpierw usunąć. Skupmy się na nowych powstających, gdzie można byłoby "wpuścić" drogę w jezdnię? Czekam na dyskusję:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerzysta(2012-01-02)
  • najlepszy jest konfident ktory jezdzi na rowerze robi zdjecia auta pisze donosy di dzielnicowych a sam nie stosuje sie do przepsiow, jezdzi nie tylkon po drodze rowerowej ale rown ie po chiodniku i nie schodzi z roweru przejezdzajkac po przejsciiu dla pieszych, materialy juz zbiermy bedzie niespodzianka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    opel unlimited(2012-01-02)
  • karać rowerzystów z migającymi lampkami z przodu i z tyłu
  • smiech mnie ogarnia zawsze wtedy gdy mowi sie o sciezkach rowerowych w elblagu. Tak naprawde to zwykle chodniki i lepiej jezdzic po ulicy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerowiec(2012-01-02)
Reklama