UWAGA!

Było dobrze, ma być jeszcze lepiej

 Elbląg, Dla elbląskiego portu to był udany rok
Dla elbląskiego portu to był udany rok (fot. WS)

Większy przeładunek towarów, nowi armatorzy, więcej barek – poprzedni rok dla elbląskiego portu był udany. Władze miasta optymistycznie patrzą w przyszłość, do strategii rozwoju Elbląga wplatają rozwój portu oraz wielokrotnie przywoływaną, zwłaszcza podczas wyborów, budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Czwarty w Polsce
       To był udany rok dla elbląskiego portu. Przede wszystkim wzrósł przeładunek towarów (o 69 proc.), zwiększyła się ilość barek (teraz jest ich 12, w poprzednim roku było ich siedem), importowano głównie węgiel oraz zboże, eksportowano materiały budowlane oraz cukier, przede wszystkim do Kaliningradu i portów obwodu kaliningradzkiego. Zarząd portu skierował również wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni o pogłębienie toru wodnego do głębokości trzech metrów, co pozwoli na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu. Ostatecznie port w Elblągu uplasował się na czwartym miejscu wśród portów w Polsce.
       Obecnie w elbląskim porcie funkcjonują cztery terminale wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi.
      
       Ma być jeszcze lepiej
       Nowy rok, według dyrektora portu - Arkadiusza Zglińskiego - będzie równie dobry, jak nie lepszy. Szacuje on, że wielkość przeładunków w 2014 roku wzrośnie do 400 tys. ton.
       Port to również ważne przedsięwzięcie na gospodarczej mapie miasta, o czym z kolei wspominał prezydent Jerzy Wilk, który wymienił, jakie inwestycje z nim związane będą realizowane w bieżącym roku.
       A wśród nich znalazła się budowa nowego terminala wraz z nabrzeżami, magazynami, placami składowymi i dostępem do bocznicy kolejowej, co zapisano w dokumencie Strategii Rozwoju Elbląska 2020+. W tym samym dokumencie znalazły się również takie inwestycje, jak budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym, budowa bocznicy kolejowej i terminalu nr 2 w porcie morskim w Elblągu oraz budowa obrotnicy dla statków na rzece Elbląg.
       - To przedsięwzięcia związane z portem, które zapisaliśmy w Strategii, ważne dla rozwoju Elbląga. Wierzymy, że port jest jednym z ważniejszych działań, które będą tworzyły miejsca pracy i rozwijały Elbląg – mówił Jerzy Wilk, prezydent miasta.
       W dalszym ciągu Zarząd portu zabiega o kontrole fitosanitarne oraz weterynaryjne, co pozwoli znacznie zwiększyć ilość przeładunków. Jak dodał dyrektor Zgliński operatorzy przeładunków na poszczególnych terminalach będą pracowali w systemie 24 godzinnym
      
       Przekop musi być
       Tak przynajmniej mówi dokument, który ma określić najważniejsze cele rozwoju miasta.
       - W Strategii mamy również zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Co prawda to nie jest nasz teren, ale wiem, że w strategii rozwoju województwa pomorskiego oraz warmińsko- mazurskiego ta inwestycja jest również zapisana – mówił Jerzy Wilk.

  Elbląg, Arkadiusz Zgliński (po lewej) oraz Jerzy Wilk uważają, że kanał pomoże w rozwoju miasta
Arkadiusz Zgliński (po lewej) oraz Jerzy Wilk uważają, że kanał pomoże w rozwoju miasta (fot. WS)

Trzeba jednak dodać, że o ile strategia województwa warmińsko- mazurskiego mówi o tym dość jasno (jednym z celów jest „stała dbałość o tor wodny przez Zalew Wiślany i rozwój portu w Elblągu oraz małych portów i przystani”), o tyle w zapisie strategii województwa pomorskiego pojawia się jedynie enigmatyczny zapis w tej kwestii (pomorskie chce, aby nastąpiła „aktywizacja transportowa drogi wodnej Dolnej Wisły oraz usunięcie wszystkich barier prawnych dla zapewnienia swobodnej międzynarodowej żeglugi po Zalewie Wiślanym”).
       Z prezydentem zgadza się również Arkadiusz Zgliński, który podkreślał nie tylko znaczenie gospodarcze tego przekopu, ale i turystyczne.
       – Kiedy jeszcze pracowałem w samorządzie elbląskim wielokrotnie rozmawialiśmy z organizacjami jachtowymi z naszego miasta partnerskiego, czyli z Ronneby. Padła wtedy krótka odpowiedź – skorzystamy z portu elbląskiego i Zalewu Wiślanego, ale tylko wtedy, gdy będziemy mieli do niego bezpośredni dostęp – wspominał dyrektor Zgliński. – Dlatego ten kanał jest tym oknem, które umożliwi wykorzystanie naszych warunków i inwestycji, które zostałe w Elblągu oraz w portach nadzalewowych zrobione.
      
      


Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • W którym miejscu Strategi Rozwoju Elbląga 2020 + jest zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    1
    Pytek(2014-02-19)
  • Jarek !!! Gdzie są Twoje łopaty do przekopania ' Wielkiego Przekopu" im Lecha Kaczyńskiego " !!! To już brata " olewasz" ?
  • KIEDY PRZEKOP MIERZEI???? Czekanie do wyborów bo wygra PIS i przekopie wreszcie to strata czasu. Elbląg i cały region czeka na tę inwestycje.
  • Pan Wilk nie realizuje swoich obiecanek / przekop Mierzei, IV port /, jeno się podpina pod sukcesy innych osób.
  • Tak naprawdę to port się rozwija tylko i wyłącznie dzięki temu, że w Kaliningradzie trwają budowy przed mistrzostwami świata w piłce nożnej. Prezio Wilk sprytnie się podpiął we właściwym czasie w sukces i pokazał się z dyrektorem portu. Sprytne :)
  • Zysk portu jest mniejszy niż roczna pensja Wilka. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    5
    NowaPrawica(2014-02-19)
  • Mierzeję trzeba przekopać za Krynica Morską na szerokość 300 m i glębokość 15 m. 15 m głębokości powinen mieć tor wodny do nabrzeży w Tolkmicku, a do Elbląga 5m. W początkach XX wieku wykopano port w Gdyni. W XXI wieku można wykopać port na Zalewie Wiślanym.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    2
    JurekM(2014-02-19)
  • Panie " fotoreporterze" ! To, coś pan ustrzelił, to nie jest port. Radzę udać się na Most Unii i skierować aparat mocno w lewo. .. Najlepiej zapytać miejscowych, to pokażą palcem :))))
  • Anonimie, po prawej jest port pasażerki. Ale dla Twego lepszego samopoczucia zdjęcie zmienione :)
  • Nie bedzie zadnego przekopu!Nie ma to zadnego uzasadnienia logicznego a tym bardziej ekonomicznego dla tej glupoty chyba ze szalency, ktorzy wpadli na ten chory pomysl sami go sfinansuja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    5
    powislak(2014-02-19)
  • Temat przekopu istnieje tylko w trakcie kampanii wyborczych. .. Podobnie jak temat stadionu w Elblągu. .. Taki żer dla naiwnych. ..
  • To żenujące i nad wyraz smutne - dotkliwy brak polotu i poukładanej rzeczywistości opartej o pracę i doświadczenie wielopokoleniowej, tak właśnie wielopokoleniowej, nie stowarzyszenia geriatrycznego i stowarzyszenia " JAJAKOBYŁY" - grupy samorządowej, której jak widać z historii jak i realu nie potrafiliśmy i jak widać nie potrafimy wykształcić i wyłonić. Miernoty na miarę swoich potrzeb i możliwości tworzą nasze otoczenie odrywając kolejne kupony z tego, co ruscy nie potrafili lub nie mogli z tego miejsca zagarnąć. Smutne to i bez perspektyw a króliczka nada gonić a więc do roboty. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    2
    MiejscowyAborygen(2014-02-20)
Reklama