UWAGA!

Setki dzieci dostały szansę na lepszą edukację

 Setki dzieci dostały szansę na lepszą edukację

Blisko 800 dzieci z terenów wiejskich powiatu elbląskiego i braniewskiego mogło w ostatnich latach chodzić do przedszkola. Taką szansę dało im elbląskie Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, tworząc na wsiach punkty przedszkolne. Placówki zostały uruchomione w partnerstwie z gminami: Elbląg, Godkowo, Markusy, Tolkmicko, Lelkowo, Płoskinia i Wilczęta. Zobacz zdjęcia.

Unijne wsparcie dla edukacji na wsi
       Niski odsetek dzieci uczęszczających do przedszkoli na terenach wiejskich to jeden z problemów, w rozwiązaniu którego po wejściu Polski do Unii Europejskiej pomaga Europejski Fundusz Społeczny. Na mapie Polski wciąż są obszary, szczególnie na terenach wiejskich, na których brakuje przedszkoli. W powiecie elbląskim i braniewskim w ostatnich latach niedostatek ten udało się znacząco zmniejszyć. Przyczyniły się do tego między innymi projekty Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Trzy z nich właśnie dobiegły końca. Dzięki projektom powstało osiem punktów przedszkolnych. W ramach projektu „Przedszkolandia” powstały placówki w Zwierznie, Dobrym, Zagajach i Wilczętach. Projekt „Sukces zaczyna się w przedszkolu” dał możliwość uczestnictwa w edukacji przedszkolnej maluchom z okolic Gronowa Górnego i Nowakowa. Dzięki projektowi „Równe Szanse-Lepszy Start” powstały punkty przedszkolne w Węzinie i Płoskini.
      
       Przedszkole wzmacnia potencjał
       Założeniem projektów było zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. - Dzieci z terenów wiejskich, do których skierowaliśmy naszą pomoc, miały mniejsze szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy z miast – stwierdza Łukasz Dembiński, dyrektor biura TPD. – W miejscu ich zamieszkania nie było przedszkoli, a to właśnie przedszkole dostarcza dziecku szeregu doświadczeń, które są nieocenione z punktu widzenia wszechstronnego rozwoju dziecka. To kapitał na przyszłość, którego nie zapewnią najlepsi rodzice, dziadkowie, czy wykwalifikowana opiekunka – wyjaśnia Dembiński.
       Dzięki doświadczeniom w przedszkolu dziecko zyskuje możliwość wszechstronnego rozwoju. Psycholog Katarzyna Małkiewicz podkreśla, że istotną rolę odgrywają tu kontakty społeczne oraz wspólna zabawa. – W przedszkolu dziecko uczy się współdziałania w grupie, tolerancji, szacunku wobec innych ludzi. Czas ten doskonale przygotowuje do nauki w szkole. Wiele badań potwierdza, że dziecko uczęszczające do placówki przedszkolnej ma zapewniony lepszy start w procesie edukacji i osiąga lepsze wyniki w nauce – tłumaczy.
       W ciągu ostatnich 6 lat w progi szkoły wstąpiło już blisko 800 absolwentów punktów przedszkolnych prowadzonych przez elbląskie TPD. Doświadczenia z przedszkola pozwoliły dzieciom łatwiej odnaleźć się w szkolnych warunkach i lepiej przygotowały ich do dalszej nauki.
      
       Zabawa - nauka - rozwój
       Przedszkole kojarzy się dzieciom głównie z zabawą. W przedszkolu zabawa służy nie tylko przyjemnemu spędzeniu czasu, ale przede wszystkim nauce. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w punktach przedszkolnych TPD prowadzone są w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, tak jak w przedszkolach. W każdym punkcie przedszkolnym powstała jedna mieszana wiekowo grupa licząca maksymalnie 22 dzieci. Nad rozwojem i bezpieczeństwem dzieci czuwa nauczyciel wspierany przez asystenta. Dzięki projektom, poza zajęciami dydaktycznymi, dzieci skorzystały z wielu atrakcji. Przedszkolaki jeździły na wycieczki między innymi do teatru, kina i zoo. Placówki objęte zostały opieką logopedy, który prowadził zajęcia terapeutyczne z dziećmi mającymi trudności w rozwoju mowy. Dzieciom zapewniono wyżywienie oraz w przypadku niektórych punktów przedszkolnych dowóz na zajęcia dla dzieci z okolicznych wsi. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej odbyło się to wszystko bez obciążania kieszeni rodziców. Rodzice jednak „odrabiali lekcje” w punktach przedszkolnych. TPD zorganizowano dla nich cykl warsztatów rozwijających potencjał wychowawczy. Rodzice, którzy zgłaszali trudności wychowawcze, mogli także skorzystać z indywidualnych spotkań z psychologiem.
       W projektach zadbano, by zapewnić dzieciom to, co ich rówieśnicy z miast mają niemal na wyciągnięcie ręki. Jak mówi Małgorzata Kalkowska, doradca metodyczny - cenne było to, że dano dzieciom możliwość poznawania świata nie tylko w przedszkolu, ale także poza nim, w bliskim otoczeniu oraz podczas wycieczek. Nieoceniona była też pomoc psychologa i logopedy, dzięki którym udało się rozwiązać lub złagodzić wiele problemów. To niezwykłe móc patrzeć na radosne maluchy w przedszkolu. Szczególnie cieszy mnie świadomość, że dzięki przedszkolu dostały one szansę na lepszy rozwój - wspomina metodyk.
      
       Razem można więcej
       Realizacja projektów możliwa była dzięki partnerstwom zawartym przez TPD z władzami samorządowymi z terenów, na których powstały małe wiejskie przedszkola. - Gminy udostępniły nam bezpłatnie lokale, które wyremontowaliśmy, przystosowaliśmy do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym, wyposażyliśmy i gdzie mogliśmy zacząć pracę z dziećmi - mówi Łukasz Dembiński, dyrektor biura TPD. - Bez wsparcia partnerskich gmin przedsięwzięcie to nie byłoby możliwe - dodaje.

 


       Rola gmin współpracujących z TPD się nie kończy. Finansowanie placówek w ramach projektów unijnych ustaje z końcem sierpnia. Nie oznacza to jednak, że placówki przestaną istnieć. W kolejnych latach ich praca finansowana będzie ze środków lokalnych samorządów. Pozostaje wierzyć, że punkty przedszkolne na trwałe wpisały się w politykę oświatową gmin i pozostaną tam na długo, dając kolejnym dzieciom szansę na lepszy start edukacyjny.
      


       Projekty „Przedszkolandia”, „Sukces zaczyna się w przedszkolu” i „Równe Szanse- Lepszy Start” współfinansowane były ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
      
       ---art. sponsorowany---
      

      

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie