Jutro (czwartek, 4 czerwca) przypada uroczystość Bożego Ciała. Główne uroczystości w naszym mieście rozpoczną się w katedrze św. Mikołaja mszą o godz. 10, której przewodniczyć będzie biskup elbląski Jacek Jezierski.
Procesje przejdą ulicami miasta
Główna procesja eucharystyczna do czterech ołtarzy, wyruszy pod przewodnictwem biskupa Jacka Jezierskiego po mszy św., która rozpocznie się w katedrze św. Mikołaja (a nie jak dotychczas przy ołtarzu polowym pod katedrą) o godz. 10. Procesja, której organizatorami są parafie katedralna i św. Jerzego przejdzie nową trasą z katedry św. Mikołaja, przez Plac Katedralny, ul. Wodną, Św. Ducha, Wigilijną, Giermków, Hetmańską, 1 Maja, Przymurze i Rzeźnicką do ul. Mostowej. Przed procesją będą rozdawane teksty pieśni eucharystycznych, które będą śpiewane podczas przemarszu. Zakończenie uroczystości planowane jest ok. godz. 13.
Poza główną procesją, ulicami miasta przejdą także procesje organizowane przez inne parafie. I tak: ks. biskup Jan Styrna będzie przewodniczył procesji organizowanej przez parafie św. Wojciecha, Świętej Rodziny i św. Pawła. Odbędą się też procesje organizowane przez parafię Matki Bożej Królowej Polski, św. Józefa Robotnika, św. Floriana, Wszystkich Świętych, św. Brunona, bł. Franciszki Siedliskiej, bł. Doroty, Trójcy Świętej. W tym czasie mogą wystąpić chwilowe trudności związane z przejazdem aut.
Świadectwo wiary i nauka dla niepiśmiennych
Obchody Bożego Ciała są wyrazem pobożności eucharystycznej, która rozwinęła się na zachodzie Europy na przełomie XI i XII wieku, jako odpowiedź na kwestionowanie prawd wiary przez Berengara z Tours (ur. 998). Inspiracją do corocznych procesji były również treści objawień bł. Julianny z Cornillon (ur. 1193) wzywające do ustanowienia dnia ku czci Najświętszego Sakramentu, co nastąpiło w 1264 roku, kiedy papież Urban IV bullą Transiturus ustanowił święto Bożego Ciała dla całego Kościoła. Na dzień obchodów papież wyznaczył czwartek po oktawie Trójcy Świętej, dlatego jest to tzw. święto ruchome.
Od początku obchody Bożego Ciała uświetniane były różnymi inscenizacjami i „żywymi obrazami”, którym towarzyszyły wypowiedzi narratora objaśniającego ludziom niepotrafiącym czytać ich znaczenie. Częścią tej tradycji są biorące udział w procesji chorągwie, które w naszym kraju w zależności od parafii noszą bielanki lub osoby dorosłe. Początki tej tradycji sięgają na ziemiach polskich 1320 roku. Zainicjował je na terenie diecezji krakowskiej bp Nanker. W 1420 r. na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość już za powszechną i obchodzoną we wszystkich kościołach królestwa. Przy czym w naszym kraju uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść, a zwyczaj ten przyjął się powszechnie w XV wieku i wszedł do liturgicznej księgi „Rytuału piotrkowskiego” z 1631 roku. Po Soborze Watykańskim II Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowała 17 II 1967 roku obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w całej Polsce nowe modlitwy przy każdym z czterech ołtarzy oraz czytania ewangelii, które tematycznie związane są z Eucharystią. Bezpośredni lub pośredni udział w czerwcowej procesji eucharystycznej ulicami miasta dla wielu osób jest okazją, by dać świadectwo wiary.
Główna procesja eucharystyczna do czterech ołtarzy, wyruszy pod przewodnictwem biskupa Jacka Jezierskiego po mszy św., która rozpocznie się w katedrze św. Mikołaja (a nie jak dotychczas przy ołtarzu polowym pod katedrą) o godz. 10. Procesja, której organizatorami są parafie katedralna i św. Jerzego przejdzie nową trasą z katedry św. Mikołaja, przez Plac Katedralny, ul. Wodną, Św. Ducha, Wigilijną, Giermków, Hetmańską, 1 Maja, Przymurze i Rzeźnicką do ul. Mostowej. Przed procesją będą rozdawane teksty pieśni eucharystycznych, które będą śpiewane podczas przemarszu. Zakończenie uroczystości planowane jest ok. godz. 13.
Poza główną procesją, ulicami miasta przejdą także procesje organizowane przez inne parafie. I tak: ks. biskup Jan Styrna będzie przewodniczył procesji organizowanej przez parafie św. Wojciecha, Świętej Rodziny i św. Pawła. Odbędą się też procesje organizowane przez parafię Matki Bożej Królowej Polski, św. Józefa Robotnika, św. Floriana, Wszystkich Świętych, św. Brunona, bł. Franciszki Siedliskiej, bł. Doroty, Trójcy Świętej. W tym czasie mogą wystąpić chwilowe trudności związane z przejazdem aut.
Świadectwo wiary i nauka dla niepiśmiennych
Obchody Bożego Ciała są wyrazem pobożności eucharystycznej, która rozwinęła się na zachodzie Europy na przełomie XI i XII wieku, jako odpowiedź na kwestionowanie prawd wiary przez Berengara z Tours (ur. 998). Inspiracją do corocznych procesji były również treści objawień bł. Julianny z Cornillon (ur. 1193) wzywające do ustanowienia dnia ku czci Najświętszego Sakramentu, co nastąpiło w 1264 roku, kiedy papież Urban IV bullą Transiturus ustanowił święto Bożego Ciała dla całego Kościoła. Na dzień obchodów papież wyznaczył czwartek po oktawie Trójcy Świętej, dlatego jest to tzw. święto ruchome.
Od początku obchody Bożego Ciała uświetniane były różnymi inscenizacjami i „żywymi obrazami”, którym towarzyszyły wypowiedzi narratora objaśniającego ludziom niepotrafiącym czytać ich znaczenie. Częścią tej tradycji są biorące udział w procesji chorągwie, które w naszym kraju w zależności od parafii noszą bielanki lub osoby dorosłe. Początki tej tradycji sięgają na ziemiach polskich 1320 roku. Zainicjował je na terenie diecezji krakowskiej bp Nanker. W 1420 r. na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość już za powszechną i obchodzoną we wszystkich kościołach królestwa. Przy czym w naszym kraju uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść, a zwyczaj ten przyjął się powszechnie w XV wieku i wszedł do liturgicznej księgi „Rytuału piotrkowskiego” z 1631 roku. Po Soborze Watykańskim II Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowała 17 II 1967 roku obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w całej Polsce nowe modlitwy przy każdym z czterech ołtarzy oraz czytania ewangelii, które tematycznie związane są z Eucharystią. Bezpośredni lub pośredni udział w czerwcowej procesji eucharystycznej ulicami miasta dla wielu osób jest okazją, by dać świadectwo wiary.
mk