UWAGA!

Cuda z bruku (Młodzi przedsiębiorcy pod skrzydłami Mentora, odc. 2)

 Elbląg, Każde zlecenie traktuje indywidualnie, jak sztukę tworzenia czegoś nowego - od zera - mówi Krzysztof Kozioł
Każde zlecenie traktuje indywidualnie, jak sztukę tworzenia czegoś nowego - od zera - mówi Krzysztof Kozioł (fot. archiwum prywatne)

Są młodzi, ambitni i pełni pomysłów na rozwój własnych firm. Dzięki projektowi „Mentor”, prowadzonemu przez Elbląską Izbę Gospodarczą i Powiatowy Urząd Pracy, zyskali nie tylko fundusze na rozpoczęcie biznesu, ale też pomoc doświadczonych przedsiębiorców. Poznajcie Krzysztofa Kozła, który zajmuje się brukarstwem artystycznym.

- Dlaczego zdecydował się Pan rozpocząć działalność gospodarczą, a nie pracować u kogoś na etacie?
      
- Już kiedyś prowadziłem własną firmę, przynosiła dochód, ale to nie było to. Ojciec zawsze prowadził własną działalność gospodarczą, stwierdziłem, że spróbuję po raz kolejny.
      
       - Zamierza się Pan zająć między innymi brukarstwem artystycznym. Co to jest?
      
- Brukarstwo artystyczne charakteryzuje się tym,że w nawierzchnię z granitu lub kostki polbrukowej można wkomponować zaprojektowany wzór tj. kwiaty, twarze, napisy, loga, cyferki oraz figury geometryczne.
      
       - Do tego jest potrzebny specjalny kamień, specjalny polbruk czy to raczej kwestia wyobraźni?
      
- To raczej kwestia wyobraźni, projektu i wykonania. Oczywiście kostka granitowa i polbruk występują w różnych kolorach. Gama kolorów jest dość duża: szare, grafitowe, żółte, siwe, czarne, czerwone. Odpowiedni dobór kolorów ustalam indywidualnie z klientem na podstawie katalogu.
      
       - Na jakich klientów Pan liczy? Kto byłby zainteresowany takimi projektami?
      
- Brukarstwem artystycznym w szczególności zainteresowane są osoby fizyczne. To są wszelkiego rodzaju wjazdy, parkingi, chodniki, tarasy, opaski wokół domów. W mieście rzadko się widuje tego rodzaju projekty.
      
       - Takie wykonanie artystyczne będzie dużo droższe od zwykłego?
      
- Sama praca będzie około 20 procent droższa, bo w przypadku brukarstwa artystycznego jest więcej pracy. Kolorowy kamień i polbruk również mają wyższą cenę.
      
       - Jakie wzory cieszą się największą popularnością?
      
- To głównie wzory geometryczne, linie wzdłuż obrzeży, zdarzyły się motywy kwiatowe.
      
       - Co zaoferuje Pan klientom?
      
- Moja firma będzie się zajmować układaniem polbruku według projektu klienta. Oczywiście jestem w stanie podpowiedzieć zleceniodawcy, co mógłby ułożyć, ale decyzję o tym, co ma być na nawierzchni podejmie sam klient. Polbruk będę kupował od producenta lub układał z powierzonego materiału.
      
       - Na jakich klientów Pan liczy? Czy jest duże zainteresowanie, czy trzeba najpierw klienta przekonać, że nie musi mieć szarego podwórka?
      
- Moim klientom będę proponował ciekawe aranżacje, doradzał wybór materiału biorąc pod uwagę rodzaj gruntu i przeznaczenie. Będę wykonywał zlecenia zarówno dla osób prywatnych jak i firm. Moja firma nie będzie kolejnym podmiotem, który zajmuje się masowym kładzeniem bruku, będzie pracownią, gdzie powstają projekty i niepowtarzalne trwałe nawierzchnie, np. odpowiednio położona kostka granitowa potrafi przetrwać nawet kilkaset lat!. Na życzenie klienta będę tworzył nie tylko figury geometryczne, rozety, loga firm lub inne obrazy według indywidualnych projektów.
      
       - Jak Pan chce przekonać klientów do brukarstwa artystycznego. 
      
- Każde zlecenie traktuje indywidualnie, jak sztukę tworzenia czegoś nowego - od zera. Obserwowanie jak dzięki pracy własnych rąk powstają piękne i trwałe nawierzchnie daje ogromną satysfakcję i wzmacnia w poczuciu sensu wykonywanej pracy, a radość zadowolonych klientów jest niepoliczalnym wynagrodzeniem za trud.
      
       - Jak Pan chce ich znaleźć? Pocztą pantoflową, w internecie, planuje Pan kampanię reklamową?
      
- W początkowym okresie reklama będzie polegała na maksymalizowaniu obecności firmy w internecie na popularnych portalach oraz stronach skupiających grupę docelową (forach tematycznych, portalach społecznościowych itp.). Liczę również na to, że dzięki atrakcyjnej ofercie, firma będzie pozyskiwała klientów z polecenia zadowolonych zleceniodawców, bo marketing szeptany jest w branży bardzo skutecznym sposobem promocji. Ponadto, mając świadomość przewagi kontaktów bezpośrednich nad przekazem reklamowym, firma będzie uczestniczyła w wielu projektach i spotkaniach skupiających osoby przedsiębiorcze, nawiązując relacje, zdobywając partnerów i budując w ten sposób sieć kontaktów.
      
       - Zdecydował się Pan na złożenie aplikacji do programu Elbląskiej Izby Gospodarczej i Powiatowego Urzędu Pracy „Mentor”. Dlaczego?
      
- Chciałem zakupić nowe maszyny przy otwarciu działalności. Firma działa już od 10 maja. Starałem się wcześniej uzyskać dofinansowanie na rozpoczęcie działalności, ale dopiero program „Mentor” był tym programem, do którego mogłem przystąpić ze względu na wiek. I udało się.
       Przy otwarciu nowej działalności ważna jest reklama. Mój mentor ma bogate doświadczenie związane z promocją i reklamą, mam nadzieję, że udzieli mi wielu cennych wskazówek, bym dobrze wypromował moją firmę.
      
       - Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia.
      

       Zakład Ogólnobudowlany Krzysztof Kozioł
       ul. Strażacka 6
       Milejewo
       tel.: 501 288 663
       email: kris234@wp.pl
      
      
Program "Mentor " organizowany jest przez Powiatowy Urząd Pracy w Elblągu i Elbląską Izbę Gospodarczą

      
      
Sebastian Malicki

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Reklama