Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 05-12-2016, imieniny Sabiny, Krystyny
 
Rek

UWAGA!

Kaliningrad: Będą zawijać duże jednostki

Kaliningradzki kanał morski, łączący porty leżące nad Pregołą z Bałtykiem, staje się dostępny także dla większych jednostek.

Pod koniec ubiegłego roku zakończono trwające dwa lata prace związane z pogłębieniem i poszerzeniem toru. Obecnie na przeszło 20 kilometrowym odcinku od Bałtijska do miejscowości Iżewskoje kanał ma szerokość 80 metrów i głębokość 10 m. Pozwala to na swobodne pływanie po nim dość dużych jednostek o wyporności do 25 tys. ton. Planowana są także dalsze prace na odcinku z Iżewskoje do zespołu portowego Kaliningrad, który składa się on a trzech portów: handlowego, rybnego i rzecznego, dysponujących dobrą infrastruktura techniczna i dużymi możliwościami przeładunkowymi.
     W samym tylko porcie morskim przy nabrzeżach o długości ponad 3 kilometrów istnieje 20 stanowisk do cumowania statków, z tego 18 towarowych. Sprawny wyładunek i załadunek towarów na statki zabezpiecza m.in. ponad 60 dźwigów portowych o udźwigu od 6 do 40 ton.
     W zespole portowym Kaliningrad istnieje także terminal naftowy z czterema miejscami cumowania. Może obsługiwać tankowce o długości do 140 m, zanurzeniu do 8.2 m. Ich wyporność nie przekracza obecnie 12 tys. t.
     Poszerzenie i pogłębienie kanału żeglownego do samego Kaliningradu sprawi, że do portów będą mogły wpływać jednostki o wyporności do 25 tys. ton. Sprawi, iż porty nad Pregołą staną się konkurencyjne w stosunku do sąsiadów w Polsce i na Litwie. Liczą na to zarówno władze obwodu, jak i lokalni przedsiębiorcy, w tym właściciele portów.
     Sam kanał łączący Kaliningrad z Bałtykiem (pierwotnie o długości 33 km) ma już ponad 100 lat. Powstał w 1901 r. według projektu niemieckiego inżyniera Hugo Hautsa jako szlak komunikacyjny w północnej części Zalewu. Początkowo był to pogłębiony rów, oddzielony od reszty akwenu sztucznie utworzonymi wyspami i groblami, które zachowane zostały do dzisiaj, stanowiąc dodatkowa atrakcję.

MUR
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Tylko co zrobić, żeby durnie z Elbląga, dążący do przekopania Mierzei Wiślanej zdali sobie sprawę z tego ile rocznie kosztuje utrzymanie takiego kanału.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hero(2005-02-16)
  • hero ~ jako nieDureń, uzupełnij swójKoment doInfo oPogłębianiu toruWodnego odBałtyku doKaliningradu zestawieniem rocznych kosztów utrzymania tego toru z wpływami (nie tylko za fracht)... Nie zapomnij uwzględnić korzystnej u nich od niedawna kolejowej polityki taryfowej...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rwel(2005-02-16)
  • rwel-chyba nie wyobrażasz jak wygląda roczne zestawienie rubli wydanych na pogłebianie Cieśniny Pilawskiej i nie myślisz poważnie że będę chciał to opublikować w portelu...chociaż zastanowię się. Nie wiesz również o tym, że wiele kontenerów z Polski jedzie "na kołach" aż do Roterdamu bo nie opłaca się ich ładować na stateczki dowozowe. Ale ogólnie było by miło wypić z tobą kawę i wymienić się posiadaną wiedzą i dokumentacją. Mam tego trochę, miałem okazję osobiście poznać Naczalnika Porta w Bałtyjsku i jego Zastupiciela.Wiem również i potrafię to udokumentować, że tym co najbardziej uniemożliwia aktualnie transport drogą wodną pomiedzy Elblągiem a Kaliningradem to zbyt wysokie opłaty portowe w Elblągu i bezsasadne wymagania Urzędu Morskiego w stosunku do jednostek pływających po jedynym na świecie morzu które z innymi wodami morskimi ma połączenie wyłacznie przez wody śródlądowe itd.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hero(2005-02-17)
  • hero ~ miło gaworzymy nie odbiegając od tematu (co tu nie często się ostatnio zdarza), ale gwoli ścisłości - mówiłem o zestawieniu kosztów i wpływów, a nie samych kosztów (a to już znacznie trudniejsze zadanie...)! ...portBałtijsk, a zwłaszcza następstwa jego położenia, to już trochę głębszy temat... Zaś co do poziomu opłat portElbląg, to w pełni się zTobą zgadzam, nie mniej to równie głębszy temat (nie tak, jak głębokośćZalewu...)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rwel(2005-02-17)
  • rwel-jeśli chodzi o wpływy to jak wiesz poseł Krasowski do dzisiaj nie zapłacił należnych opłat za przepłynięcie jachtem MISIA przez Cieśninę Pilawską za co w Elblągu uchodził niestety za bohatera. Pozostali użytkownicy to znaczy cały świat (chyba widziałeś ile tam tego żelastwa stoi) nie tylko płacą poprzez swoich agentów ale zamiar przepłynięcia zgłaszają zgodnie z procedurą morską i biznes się kręci (z pokojowym udziałem Wajennowo Fłota) co nie oznacza, że w Elblągu można założyć konkurencyjny. W Elblągu potrzebny jest tani, powszechnie dostępny prom Elbląg-Krynica Morska.Były takie, należące do Żeglugi Bydgoskiej, gdzie bilet kosztował tyle co paczka papierosów. (aktualnie godzinna przejażdżka stateczkiem po Wiśle w Toruniu kosztuje dorośli 8 zł dzieci 5 zł) Ceny w Elblągu znasz. Morskie ambicje kilku panów praktycznie zablokowały port, zwłaszcza dla przewozów towarowych. Stateczki wolnocłowe to osobna historia. Pozdro.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hero(2005-02-18)
  • Przekopać Mierzeję? Po to tylko aby towary ładować na kajaki ,bo tylko one spokojnie przebrną przez bajoro zwane Zalewem Wiślanym? Proponuję przenosić przez Mierzeję na plecach, będzie taniej i bezrobocie zmaleje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Góral(2005-02-24)
  • raczej co zrobic zeby odzyskac wrzucone w PORT MORSKI W ELBLAGU (wspanialy pomysl p. Sloniny) kilkadziesiat MILIONOW ZLOTYCH!?!? bo taka informacja powinna zapalic u kazdego myslacego czerwone swiatlo. skoro mamy port w gdyni i gdansku a teraz w krolewcu, ktory za kilka lat bedzie polaczony z polska droga ekspresowa zafundowana dzieki m.in. Elblagowi, to gdzie jest sens tworzenia, niepotrzebnego i nieracjonalnego ekonomicznie plytkiego i ciasnego portu w Elblagu? Przeciez latwiej i zapewne taniej bedzie wplynac statkom do krolewca i tam dokonac rozladunku, zeby TIRami wyslac w Europe Srodkowo-Wschodnia swoje towary, niz plynac Zalewem do Elblaga w celu dokonania tego samego tyle ze kilka godzin pozniej. Po co ta strata czasu na rejs krolewiec-Elblag, skoro TIR przejedzie ten odcinek w godzinke?? z jednym nie moge sie pogodzic: cichym przyzwoleniem na przerzucanie naszych pieniedzy w kieszenie innych...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    pROSiAczek(2005-03-02)
  • pROSIAczek ~ mało Cię tu ostatnio! Tym bardziej miło, że w temTemacie... "TIR przejedzie ten odcinek w godzinke" - nie bardzo, bo ma po drodze granicę UE^_^ Pamiętaj, że obwódKaliningradzki to en-kla-wa-Rosji! Nie zmienia to faktuOczywistego, że pewneLudzie musząRobić vivatMorski_Elport, byśmy nie pytali o np... trzymająceSięKupy prognozy opłacalności inwestycji, albo: ile już melonów pożyczyli zEBI w naszym imieniu?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rwel(2005-03-02)
  • A ja myślałem, że jestem jedynym człowiekiem, który widzi bezsens działań gospodarczych prowadzonych przez Urząd Miejski w Elblągu. Dzięki panowie za słowa poparcia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hero(2005-03-02)
Reklama