Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 18-01-2018, imieniny Małgorzaty, Piotra
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Kanał przez Mierzeję bez Wisły straci połowę wartości

 
Elbląg, Kanał przez Mierzeję bez Wisły straci połowę wartości Przedstawiciele zespołu ds. rewitalizacji MDW E70 wręczyli ministrowi dokumentację na temat drogi MDW 70 (fot. nadesłana)
Rek

Tak uważają członkowie zespołów zajmujących się rozwojem najważniejszych dróg śródlądowych w Polsce. Podczas spotkania w Toruniu apelowali do rządu, by w pierwszej kolejności dokonać rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (MDW E70), łączącej Zalew Wiślany i Elbląg z portami zachodniej Europy.

Wniosek w tej sprawie na spotkaniu z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzym Materną złożył elbląski senator Jerzy Wcisła.
     - Program rewitalizacji, do którego przystąpił rząd, jest długo oczekiwanym programem. I bardzo kosztownym. Rząd szacuje, że pochłonie 70 mld zł, według naszych szacunków – opartych na profesjonalnych badaniach - będzie to przedsięwzięcie znacznie kosztowniejsze – mówi senator Jerzy Wcisła. - Jedyną drogą wodną, która posiada program rewitalizacji jest MDW E70. Jej koszt rząd oszacował na 6,5 mld zł, co stanowi zaledwie 8 procent kosztów całego programu. Uruchomienie tego zadania w pierwszej, a nie jak chce rząd w trzeciej kolejności pozwoli na szybkie uruchomienie żeglugi turystycznej i transportowej na szlaku długości 550 km i połączy z Polską rzeki i kanały całej zachodniej Europy oraz Rosji i Litwy.
     MDW E70 jest jedyną drogą wodną już przygotowaną do uprawiania turystyki wodnej. Zainwestowano tu ponad 200 mln zł, tworząc niemal kompletną sieć nowoczesnych marin
     i przystani. - Ważnym argumentem na rzecz takiej kolejności inwestycji jest zbieżność z projektem budowy kanału przez Mierzeję. Kanał ma być gotowy w 2022 roku. Z planowanych 3,5 mln ton, które mają wpływać kanałem do Polski, co najmniej połowa powinna dalej popłynąć Wisłą w głąb Polski i dalej do zachodniej Europy. Jeśli ta droga nie będzie dostępna, towar nie przypłynie. A według rządowego projektu strategii, zasadnicze prace na MDW E70 będą prowadzone w latach 2021-2030, o ile starczy pieniędzy i nie będzie opóźnień. Dotyczy to także połączenia Zalewu Wiślanego z Wisłą. Stracimy połowę oczekiwanego efektu budowy kanału przez Mierzeję – ocenia senator Wcisła.
     Przedstawiciele zespołu ds. rewitalizacji MDW E70 wręczyli ministrowi liczącą ponad tysiąc stron dokumentację dotyczącą tej drogi wodnej, łącznie z analizami ekonomicznymi oraz popytu i podaży.

red.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Dlaczego nie piszecie o tym, że żona Pana Wilka dostała stanowisko koordynatora w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej w Urzędzie Morskim? Ma już nawet biuro w Delegaturze UM przy ul. Browarnej 82.Ciekawe jakie ma doświadczenie do zajmowania takiego stanowiska. Sam Urząd Morski w Gdyni nic nie wie, a w Delegaturze są zdezorientowani zaistniałą sytuacją i rozkładają ręce. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 0
    szekla(2016-06-06)
  • Brawo!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    ja01(2016-06-06)
  • Co za bzdura! Towar, który wpłynie przez przekop ma dalej płynąć Wisłą. Po co przez przekop, jak może bezpośrednio z morza na Wisłę. Po co sztucznie nadymacie balonik, przecież wszyscy wiedzą że elbląski port utrzymuje się tylko dzięki handlu z Rosją. Czy porty w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni dobrowolnie pozbędą się zarobku na rzecz Elbląga? Turystyka : następny balonik. Zalew Wiślany jest płytkim akwenem, jednostki turystyczne morskie mają zanurzenie 1,5- 2m. Mnóstwo sieci i nieoznakowanych mielizn. Brak atrakcji turystycznych. Jedyną jest Kanał Elbląski i pochylnie, ale tam nie popłyną. Po 1 most kolejowy na trasie Elbląg- Malbork jest niski. 2.Głębokość tranzytowa na kanale to 1,2 m. Nie ściemniajcie że to szansa na rozwój Elbląga i nowe miejsca pracy, chyba dla waszych firm i kolesiów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 3
    (2016-06-06)
  • A gdzie elbląscy posłowie PiS? Dlaczego nie pilnują naszych interesów? To senator z PO musi umawiać się z ministrem PiS, by pokazać, co powinien najpierw zrobić. Bo trzeba przyznać, że argumenty Wcisły są logiczne. Jak się kanał zbuduje, to trzeba gdzieś te towary rozwieść - przecież elbląski port sam ich nie przejmie. Zdaje się, że już raz Wcisła zabiegał o 200 mln zł na rozbudowę portu, by było gdzie rozładowywać towary i na most w Nowakowie, by można było do Elbląga dopłynąć.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 0
    poszukiwacz_dobrych_wiesci(2016-06-06)
  • @poszukiwacz_dobrych_wiesci - Czytaj pierwszy komentarz, już zadbali o interesy, ale swoje :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 0
    PISdu(2016-06-06)
  • Racja, święta racja. Dawno powinni udrożnić szlak kanałów, to i turystyka, i transport, by mogły już funkcjonować. Przecież kiedyś wożono barkami, ale teraz to tylko ciężarówki, bo czas, czas, czas. .. Ciekawe swoją drogą, o której wypływali - przed wojną - z Nowego Dworu, żeby na rano (pewnie koło szóstej godziny) w Królewcu było świeże masło ? Podobno codziennie takie dostawy się odbywały. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 0
    Zawszezrękąwnocniku(2016-06-08)
Reklama