Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 25-11-2017, imieniny Katarzyny, Erazma
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej. Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej.

Miasto oszczędza

 
Elbląg, Miasto oszczędza fot. AD
Rek

Koszty funkcjonowania samorządu musimy obniżać, nie ma od tego odwrotu - mówi Witold Strzelec, doradca Prezydenta Miasta ds. Ekonomiczno-Finansowych.

Jakie działania zostały podjęte przez elbląski samorząd, by obniżyć bieżące koszty jego funkcjonowania?
     Rozmowa o obniżaniu kosztów zawsze powoduje emocje, ponieważ często utożsamiana jest z cięciem kosztów osobowych i ograniczaniem zatrudnienia. Taką metodę stosują korporacje i firmy prywatne, bo jest to najszybszy sposób ograniczania kosztów ich funkcjonowania. Elbląski samorząd poszedł inną drogą, szukając oszczędności w pierwszej kolejności tam, gdzie nie dotyczą one pracowników. I tu mamy wymierne efekty. Oczywiście my również nie unikniemy zmian organizacyjnych, ale ich celem jest usprawnienie procesów obsługi mieszkańców i inwestorów.
     
     A zatem gdzie znaleziono te oszczędności?
     
Po pierwsze w skonsolidowaniu zakupów na usługi i energię na poziomie całego samorządu, tzn. Urzędu Miasta i jednostek powiązanych, m.in. szkół i przedszkoli. Łącznie jest to 81 podmiotów. Już od 1 lipca 2011 roku samorząd elbląski jako grupa zakupowa korzysta ze specjalnej oferty na energię elektryczną. Przy dynamicznie rosnących cenach nośników energii zapewniliśmy sobie stałe ceny aż do końca 2012 roku. Dzięki stworzeniu takiej grupy wynegocjonowane z dostawcę prądu stawki są stabilne, a co ważniejsze niższe niż te, które miały poszczególne jednostki, kiedy występowały do dostawcy samodzielnie.
     
     Ile w związku z tym udało się zaoszczędzić na prądzie?
     Sporo. Na razie posiadamy dane za drugie półrocze 2011 roku i są one obiecujące, gdy patrzymy na cały rok 2012. Porównanie drugiego półrocza 2010 roku i tego samego okresu w 2011 roku pokazuje, że Miasto jako grupa zakupowa uchroniła się przed drastycznym wzrostem kosztów ponoszonych na zakup energii elektrycznej. W okresie tym oddawano nowe inwestycje, w tym oświetleniowe, co wiązało się z zapotrzebowaniem na dodatkowe KWh. Wzrost zużycia energii w drugim półroczu 2011 wyniósł 14,12 proc. w porównaniu do drugiego półrocza 2010, ale co najważniejsze jej koszt wzrósł zaledwie o 1,8 proc. Zakładając stałe ceny z 2010 roku, w liczbach bezwzględnych zaoszczędzimy w tym okresie ok. 2 mln zł.
     
     Gdzie jeszcze szukano oszczędności?
     Podobną zasadę zachowaliśmy przy ubezpieczeniach majątku Miasta. Tutaj uzyskaliśmy wymierne korzyści nie tylko w koszcie płaconych składek, ale również na wartości ubezpieczonego majątku. Niestety, jak pokazała analiza przeprowadzona przez brokera, dotychczasowe ubezpieczenia zawierane przez jednostki samodzielnie w wielu wypadkach nie zapewniały realnej ochrony ubezpieczeniowej. Największym zagrożeniem było zaniżanie wartości ubezpieczenia budynków, co w przypadku szkody skutkowałoby bardzo niskimi wypłatami odszkodowań i nie pozwoliłoby na usunięcie następstw powstałych po szkodach. W skrajnych przypadkach dochodziło do sytuacji, gdzie nieruchomość warta 1,2 mln zł, do ubezpieczenia liczona była w wartości 50 tys. zł, podobnych przykładów było więcej. Dodatkowo występujący w kilkunastu jednostkach brak ubezpieczenia mienia od kradzieży z włamaniem, szyb od stłuczenia oraz odpowiedzialności cywilnej z tytułu posiadanego mienia i prowadzonej działalności pokazał duże luki w dotychczasowych programach ubezpieczeniowych.
     
     To ile konkretnie udało się zaoszczędzić na ubezpieczeniach?
     Po przeprowadzonym przetargu otrzymaliśmy dużo szerszy zakres ubezpieczenia i wyższe o ok. 60 proc. sumy ubezpieczeń majątkowych. Obecnie suma ubezpieczenia majątku Miasta wynosi 837 601 393 zł, czyli nastąpiło urealnienie tej wartości o ponad 300 mln zł. Z kolei w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej maksymalna suma gwarancyjna wynosi teraz 3 mln zł, tj. sześciokrotnie więcej niż poprzednio. A konkretne oszczędności w pieniądzu wyglądają następująco: składka za roczne ubezpieczenie płacone przez Urząd Miejski i pozostałe jednostki organizacyjne w 2011 roku wyniosła 585.298,02 zł. Zakładając, że nie nastąpiłoby znaczne podniesienie stawek przez ubezpieczycieli, co jest mało realne, podobnie jak w przypadku energii, to składka za okres ubezpieczenia za 24 miesiące wyniosłaby 1 170 596 zł. Obecnie łączna składka wynosi 780 822 zł za dwa lata, co oznacza oszczędność w wysokości prawie 400 tys. zł.
     
     Jakie jeszcze działania zamierza podjąć miasto, by zmniejszyć koszty bieżące funkcjonowania samorządu?
     Będziemy kontynuowali konsolidację zakupu usług w ramach grupy zakupowej. Na dniach zostanie ogłoszony przetarg na kompleksową obsługę bankową dla miasta i jednostek podległych, dzięki któremu planujemy uzyskać oszczędności na kosztach rachunków bankowych, przelewów oraz obsługi kredytu w rachunku bieżącym. W drugim półroczu 2012 roku ogłosimy przetargi na kompleksową obsługę dotyczącą ochrony oraz sprzątania. Warto przy tym zaznaczyć, że z tego przetargu zostaną wyłączone placówki oświatowe. Osobiście nie wyobrażam sobie funkcjonowania szkół bez woźnego lub pracowników administracji gospodarczej, którzy w wielu przypadkach pełnią również rolę wychowawczą wobec dzieci i młodzieży.

Biuro Prasowe UM Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Niech Pan Strzelec poda ile miasto zaoszczędziło na Akcji Zima - skoro w tym roku zimy praktycznie nie było, a przetarg wygrała "tańsza" firma z Olsztyna??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    antyPOwiec(2012-05-29)
  • " Po przeprowadzonym przetargu otrzymaliśmy dużo szerszy zakres ubezpieczenia(. .. )'. Ustawka pod konkretna firme, znajomego Grzesia, kto0ry nie mial wynikow.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    KOKOSPOKO:)(2012-05-29)
  • Jak mamy oszczedzać jak kazdy otrzymał po 300zl z Samorzadowcow od naszego Prezydenta Nowaczyka. To Skandalo. Moze by tak kazdemu bezrobotnemu kupić wodeczke.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jasio(2012-05-29)
  • niech pan Strzelec powie w ilu spółkach miejskich pracuje jako doradca, bo to wstyd żeby mówił o oszczędzaniu jak podobno pobiera pieniądze z kilku miejskich firm i dodatkowo z urzędu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-29)
  • bo to pracownik tylko na papierze!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    antyPOwiec(2012-05-29)
  • Te przetargi wygra pewnie MOP83 i Jupi wiadomo z jakich powodów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    mnbvc(2012-05-29)
  • Skoro Strzelec mówi o oszczędzaniu to niech powie ile dostaje kasy jako doradca. Dziwię się że nowaczyk jako mgr prawa potrzebuje doradców. Inną sprawą jest to że miasto ma trzech wiceprezydentów to tez są koszty prawda, zatrudnianie znajomych itp. Ponoć miasto musi oszczędzać bo nie ma pieniędzy na dokończenie remontów to jest gówna przyczyna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    3bit(2012-05-29)
  • Skoro o oszczędzaniu to ile kosztowała impreza z okazji dnia urzednika suto zakrapiana za miastem w miniony weekend ? Pieniądze pochodziły od podatników jak wiadomo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    podatnik(2012-05-29)
  • @podatnik - na imprezie w Zastawnie było 65zł na osobę przelicz szybko bo pojechało ok 250 osób, w cenie były chyba dwa browary ale i tak każdy miał ze sobą swoją flaszkę
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-29)
  • śmiech na sali. oszczędności, premie po 300zł i zabawa za miastem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-29)
  • bo tak to już jest w tym kraju, trzeba oszczędzać na ludziach, nie na sobie i towarzyszach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-29)
  • A na czym maja oszczędzać ? Zwalniać pracowników UM ? To dopiero wszelakiej maści maruderzy i malkontenci podniosą larum że nie mogą nic załatwić w urzędzie na czas. Konsolidacja zakupów jest bardzo dobrym posunięciem. Miasto musi ogłosić przetarg, a w takim przetargu może wziąć udział każdy. No chyba że nie potrafi przygotować oferty zgodnie z wymogami ( jak to ma niejednokrotnie miejsce) i przegrywa przetarg. A wynagrodzenie jednego vice prezydenta, czy doradcy nie ma wielkiego wpływu na oszczędności.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    junkers(2012-05-29)
Reklama