Modernizacja kanału kaliningradzkiego, budowa terminala naftowego w Swietłym i nowego portu morskiego koło Bałtijska – obwód kaliningradzki inwestuje w gospodarkę morską.
Kaliningrad posiada połączenie z Bałtykiem przez kanał morski, który istnieje już 104 lata. W tym roku został on zmodernizowany. Poprawiono oznakowanie kanału. Część znaków, zarówno stałych, jak i na bojach pływających, wykonały fińskie firmy. Od kilku lat kanał jest też systematycznie pogłębiany. Połowa jego trasy została pogłębiona z 9 do 10,5 m. Teraz planowane są dalsze prace na odcinku do Swietłego do portu handlowego w Kaliningradzie.
Do poważnych morskich inwestycji należy terminal naftowy, który jest budowany w Swietłym. Jego budowa wywołała protesty mieszkańców, ponieważ został on usytuowany w bliskiej odległości od budynków mieszkalnych. Pomimo tych protestów koncepcja wzniesienia w tym miejscu terminalu zyskała przychylność władz obwodu oraz centralnych. Według urzędowych ekspertyz budowa bazy przeładunkowej ropy w granicach miasta nie narusza wymagań i założeń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także norm ekologicznych. Główny lekarz sanitarny Rosji zadecydował, że w przypadku Swietłego ochronny pas sanitarny, jaki powinien dzielić terminal od budynków mieszkalnych, może wynosić jedynie 250 metrów, chociaż rosyjskie prawo przewiduje co najmniej 500 metrowy pas ochronny. Terminal ma bowiem znaczenie nie tylko ekonomiczne, ale także polityczne. Dzięki niemu obwód kaliningradzki będzie mógł konkurować w tej branży z sąsiednią Litwą - duże ilości ropy i produktów ropopochodnych zamiast do terminali litewskich trafiać będą do obwodu kaliningradzkiego. W ciągu roku baza w Swietłym będzie przeładowywać 900 tys. ton mazutu i ropy.
Kolejną ważną morską inwestycją obwodu kaliningradzkiego będzie budowa niedaleko Bałtijska dużego portu morskiego. Jeszcze poprzedni gubernator Władimir Jegorow, występując z inicjatywą ożywienia morskiej gospodarki regionu, zaproponował oprócz modernizacji istniejących baz przeładunkowych w Kaliningradzie wybudowanie nowoczesnego portu morskiego w pobliżu Bałtijska. Na przeszkodzie stało dotychczas dowództwo sił zbrojnych. Będąc właścicielem terenu, kategorycznie sprzeciwiało się tej inwestycji, bo w pobliżu ma powstać baza rosyjskich okrętów podwodnych. Teraz rosyjskie ministerstwo obrony wydało zgodę na odstąpienie części terenu nad Zatoką Primorską. W miejscowości Wostocznyj powstanie oprócz bazy okrętów podwodnych także nowoczesny port cywilny. Będą mogły do niego zawijać statki o wyporności do 25 tys. ton.
Do poważnych morskich inwestycji należy terminal naftowy, który jest budowany w Swietłym. Jego budowa wywołała protesty mieszkańców, ponieważ został on usytuowany w bliskiej odległości od budynków mieszkalnych. Pomimo tych protestów koncepcja wzniesienia w tym miejscu terminalu zyskała przychylność władz obwodu oraz centralnych. Według urzędowych ekspertyz budowa bazy przeładunkowej ropy w granicach miasta nie narusza wymagań i założeń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także norm ekologicznych. Główny lekarz sanitarny Rosji zadecydował, że w przypadku Swietłego ochronny pas sanitarny, jaki powinien dzielić terminal od budynków mieszkalnych, może wynosić jedynie 250 metrów, chociaż rosyjskie prawo przewiduje co najmniej 500 metrowy pas ochronny. Terminal ma bowiem znaczenie nie tylko ekonomiczne, ale także polityczne. Dzięki niemu obwód kaliningradzki będzie mógł konkurować w tej branży z sąsiednią Litwą - duże ilości ropy i produktów ropopochodnych zamiast do terminali litewskich trafiać będą do obwodu kaliningradzkiego. W ciągu roku baza w Swietłym będzie przeładowywać 900 tys. ton mazutu i ropy.
Kolejną ważną morską inwestycją obwodu kaliningradzkiego będzie budowa niedaleko Bałtijska dużego portu morskiego. Jeszcze poprzedni gubernator Władimir Jegorow, występując z inicjatywą ożywienia morskiej gospodarki regionu, zaproponował oprócz modernizacji istniejących baz przeładunkowych w Kaliningradzie wybudowanie nowoczesnego portu morskiego w pobliżu Bałtijska. Na przeszkodzie stało dotychczas dowództwo sił zbrojnych. Będąc właścicielem terenu, kategorycznie sprzeciwiało się tej inwestycji, bo w pobliżu ma powstać baza rosyjskich okrętów podwodnych. Teraz rosyjskie ministerstwo obrony wydało zgodę na odstąpienie części terenu nad Zatoką Primorską. W miejscowości Wostocznyj powstanie oprócz bazy okrętów podwodnych także nowoczesny port cywilny. Będą mogły do niego zawijać statki o wyporności do 25 tys. ton.
MUR