UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Po co Elblągowi rozwój Wisły

 
Elbląg, Po co Elblągowi rozwój Wisły
W konferencji wzięło udział kilkudziesięciu przedstawicieli instytucji, działających na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej (fot. Anna Dembińska)

Do rozwoju portu w Elblągu potrzebny jest nie tylko przekop Mierzei, ale także rewitalizacja Wisły. Dlaczego, skoro miasto nie leży nad Wisłą? Między innymi o tym dyskutowali członkowie Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, przedstawiciele rządu, portów, samorządowcy i specjaliści podczas dzisiejszej konferencji w naszym mieście. Zobacz zdjęcia.

Polska podpisując tzw. konwencję AGN zobowiązała się do modernizacji międzynarodowych dróg wodnych przebiegających przez nasz kraj, w tym Odry i Wisły, do standardów europejskich. Studium wykonalności do części inwestycji, obejmujących Wisłę na odcinku od Gdańska do Warszawy, od Warszawy do granicy z Białorusią i drogę wodną od Białej Góry przez Elbląg do Zalewu Wiślanego, przygotowuje na zlecenie rządu port w Gdańsku. Dzisiaj o tych dokumentach dyskutowali w Elblągu członkowie Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, przedstawiciele rządu, portów, samorządowcy i specjaliści związani z tą tematyką.
     - Elbląg nie leży nad Wisłą, więc po co o tym dyskutujemy? Jeżeli przyjmiemy, że nasze miasto może się rozwijać dzięki portowi, to muszą być zapewnione dwie rzeczy: dostępność do portu od strony morza i tu wchodzi w grę kwestia budowy kanału przez Mierzeję, i dostępność od strony śródlądzia, bo te towary muszą być dalej transportowane. By to było możliwe, musi zostać zrewitalizowana Wisła, która wraz z rzeką Elbląg jest m.in. częścią międzynarodowej drogi wodnej E-70 – wyjaśnia senator Jerzy Wcisła, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, który zorganizował elbląską konferencję na temat rewitalizacji Wisły. - Są tutaj przedstawiciele wszystkich środowisk, zainteresowanych rozwojem dróg wodnych. Będziemy dyskutować o szansach, a także o przeszkodach, bo wiele ich w ostatnim czasie powstało na drogach wodnych.
     Rewitalizacja Wisły ma według szacunków kosztować nawet 30 miliardów złotych, ale inwestycja ma być rozłożona na lata, z perspektywą do 2030 roku. Cel jest jeden – zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej – zwiększyć udział transportu wodnego w ogólnych wskaźnikach transportowych nawet do 50 procent. Obecnie w Polsce ten udział jest mniejszy niż 1 procent... Dla porównania w Holandii wynosi ponad 40 procent.
     - Jest naszym obowiązkiem, by prowadzić inwestycje w rozwój dróg wodnych, bo one mają korzystny wpływ dla środowiska. Jedna barka typu Europa zastępuje 30 samochodów ciężarowych. Na zachodzie Europy to już dawno zrozumieli. Niemcy inwestują w transport drogą wodną coraz mocniej, chcąc doprowadzić do wskaźnika 45 procent – mówił prof. Zygmunt Babiński z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
     Jako przykład udanej inwestycji podał... ujście Wisły w Mikoszewie. - To przecież dzieło człowieka, ten przekop zrealizowano w 1895 roku i był on korzystny dla środowiska. Inne tego typu działania też będą – dodawał.
     - Liczymy na to, że rząd znajdzie środki na to, by Wisłę zrewitalizować w pierwszej kolejności, bo to oznaczałoby dla naszego portu rozwój wymiany towarowej z portami trójmiejskimi i udrożnienie żeglugi zarówno w stronę Antwerpii jaki i Kłajpedy, czyli po drodze E-70, oraz drożne połączenie z Bydgoszczą i kolejnymi ośrodkami na drodze wodnej E-40 – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu w Elblągu.
     O dobrych wiadomościach dla Elbląga przypomniał prezydent Witold Wróblewski. - Jako elblążanie optymistycznie patrzymy w przyszłość jeśli chodzi o rozwój portu morskiego. Mamy zapewnienie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, że ze środków skarbu państwa zostanie sfinansowanie pogłębienie toru wodnego w granicach portu, zbudowany też zostanie nowy most w Nowakowie, który udrożni żeglugę – mówił Witold Wróblewski. - Transport śródlądowy to pięta achillesowa w naszym kraju. Dobrze by było, gdyby udało się wpisać wydatki na infrastrukturę z nim związaną do regionalnych programów operacyjnych w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej – apelował do parlamentarzystów i samorządowców.
RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Woda, woda. .. Wisła w rewitalizacji !? A co z Naturą 2000 ? I skąd pieniądze panie senatorze na pańskie pomysły ? Zejdź człowieku na ziemię. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    13 13
    (2019-07-01)
  • a co na to nasz guru @koliński ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    12 1
    hamulcowy(2019-07-01)
  • Już dawno pisał o tym Dziennik Bałtycki, że należy przywrócić żeglugę rzeczną polskimi rzekami, nie tylko Wisłą, łącznie też transport wodny.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 1
    (2019-07-01)
  • O co ci chodzi z ta natura 2000.napisz, jak zyjesz, a ja ci napisze ze szkodzisz tej naturze 2000.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5 2
    Realista1(2019-07-01)
  • Jak zwykle Wisłę kijem będą zawracać, już to było. P O i PSL rządziło osiem lat i co nic nie zrobili z tym tematem. Od Elbląga wszystko zarosniete,brzegi nie umocnione. Następne spotkanie, kawa, ciasteczka i nic. Czas poleciał wypłata coraz blizej i gitara. Zróbcie choć jeden krok konkretny jedna rzecz od początku do końca.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20 2
    (2019-07-01)
  • Płynąłem Wisłą, barką turystyczną w zeszłym roku. Zero ruchu barek transportowych, mielizny, trzeba płynąć zygzakami na znaki na brzegu które zarosły krzaki i drzewa. To chyba utopia w warunkach ek. Polski. Na Renie, barki w pełnym zanurzeniu ścigają się. .. wiozą węgiel z Polski 0 30 % tańszy. .. kopalnie pozamykali. Przypomnijcie sobie NIemyjskiego. .. nikt mu nie pomógł, tylko polskie " lobby węglowe" wykończyło go. "Gondol - Jerzy znad Kanału Elbing. "
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    15 0
    (2019-07-01)
  • Precz z Naturą 2000 i ekoterrorystami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    10 3
    (2019-07-01)
  • Właśnie na Zachodzie rozumieją to, tylko u nas ,,pseudoeksperci" opowiadają głupoty, że po co barki, rzeki i przekop, jak można wozić ciężarówkami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 1
    (2019-07-01)
  • Całe szczęście że PiS jest przy władzy i chce robić przekop, ponieważ za rządów platfusów Elbląg dalej by był w czarnej du. .e!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18 10
    (2019-07-01)
  • Panie Wcisła, a moim zdaniem jest pan złym człowiekiem i przynosi pan same szkody maszemu miastu i jego mieszkańcom. Zbliżają się wybory czas usunąć SZKODNIKA!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28 6
    (2019-07-01)
  • Rozwój Wisły jest tak samo potrzebny Elbląg owi jak rozwój kolei, dróg, firm, energetyki, melioracji, oczyszczalni itd. Dużo sympozjum można zrobić
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 0
    (2019-07-01)
  • Na 15 Piotrek ??? W Elblągu ??? Czyżby jakieś wybory niedługo ?;-)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    wolf(2019-07-01)
Reklama