Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 03-12-2016, imieniny Franciszka, Ksawerego
 
Rek

UWAGA!

Prof. Jednorał o kanale

Projekt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną o który ostatnio zabiegały w Warszawie władze województwa, Elbląga oraz przedstawiciele PO i PIS, będzie realizowany.

Plany przekopu Mierzei poparł Minister Gospodarki Morskiej Rafał Wiechecki, a projekt budowy znalazł się na liście programu „Infrastruktura i Środowisko” zaakceptowanego przez rząd.
     Przekop miałby powstać we wsi Skowronki - najwęższym miejscu Mierzei. Budowa kanału o szerokości 40 m, długości 1,5 km i głębokości 5 m umożliwi rozwój żeglugi statków towarowych, rybackich i pasażerskich.
     Zwolennicy przekopu - wśród nich prof. Tadeusz Jednorał, który juz 10 lat temu wraz z zespołem ekspertów opracował plany przekopu, podkreślają, że kanał nie „odetnie” od stałego lądu mieszkańców Krynicy Morskiej, bowiem przy okazji tej inwestycji nad kanałem powstanie dwupasmowy most wantowy.
     Budowa Kanału przez Mierzeję Wiślaną ma ruszyć w 2008 roku i potrwa dwa lata. Koszt przekopu szacuje się na 60 mln zł. Rząd polski będzie zabiegał o finanse na tę inwestycje w Unii Europejskiej oraz w NATO.
     Mówi prof. Tadeusz Jednorał:
     

MH
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • kanał kanałem ale co z resztą bo poki co raczej milczy sie na ten temat czyli- jak wielkie jednostki będa wpływały do Elbląga i co z mostami po drodze,-jak wygląda projekt doprowadzenie jednostek do kanału a następnie z kanału w głąb do Elblaga, z czego beda sie utrzymywac okoliczni mieszkańcy bo w takim przypadku mozna zapomniec o turystyce przy samym kanale (brak plaż) jak i równiez o rybactwie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-08-11)
  • Ale sie koles czepiasz. Nie ważne co bedzie dalej,później beda sie martwic. Najwazniejsze ze bedzie przekop. Obok mostów zrobi się objazdy, itd. A tak poważnie to chyba trzeba by pogłebić cały szlak wodny z Elblaga do Skoworonek???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    @(2006-08-11)
  • Mam nadzieję , że Unia i NATO umieją liczyć kasę i mają wyobraźnię -tak więc spokojnie kasy nie dadzą !!!! Do poprzednika ” pewnie później jakoś to będzie” no jasne robić aby robić . Następny bubel ekonomicznie nie uzasadniony! Mówmy szczerze , że przeko wraz z całą otoczką to wydatek miliarda zł (250 mln euro).No ale my jesteśmy Państwem bogatym i nas stać na eksperymenty. A most wybudujcie duży i szeroki aby spodnim mogło spać jak najwięcej bezdomnych z Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    X-men(2006-08-11)
  • prof. Jednorał jest świetnym fachowcem od rozwiązań technicznych, hydrodynamiki, natomiast ekologii (nie mówie o oszołomstwie) nie czuje. Przekop może zniszczyć, ekostsemy tak lądowe jak i Zalewu. Moim skromnym zdaniem z Elblaga wielkiego morskiego portu nie bedzie, a w oparciu o eko-turystyke (choćby tylo na naszej częsci zalewu) mozna zarobić nie niszcząc naturalnego dziedzictwa. Szkoda było by zniszczyć tak unikalny i wazny dla środowiska akwen jakim jest Zalew Wiślany, a zeby na tym zarobić porzebne były by tylko dobra wola i odpowiednie rozwiązania prawne.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    fish(2006-08-11)
  • Most?? Moment...jaki przeswit niby mialby miec ten most? Przeciez w zalozeniu budowa kanalu ma poruszyc takze turystyke- jachty z wybrzeza i nie tylko mialyby goscic u nas czesciej a i my mielibysmy dogodniejsza droge na morze. Czy ktos madry projektujacy ten most pomyslal o tym? Na morskich jednostkach kladzenie masztu to nie pestka, tam zwykla "bramka" w ogole nie wchodzi w gre...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Przem(2006-08-11)
  • Zupełnie nie zgadzam się z tym, co wypisuje X-men. Moim zdaniem nie stać na to, żeby zrezygnować z tej inwestycji. Mamy w końcu ministra sprzyjającego inwestycji; co prawda ma 28 lat, nie zna się na gospodarce morskiej i jest z LPR (to nie moja bajka, ale nie bądźmy małostkowi), ale w końcu odważył się na deklarację wsparcia inwestycji pieniędzmi rządowymi. O tym, że decyzja jest słuszna świadczą choćby nerwowe ruchy Rosjan z ich żałosnymi oświadczeniami, "że może jednak pozwolimy wam popływać po Zalewie". Plan przekopu jest dopracowany w najdrobniejszych szczegółach; ekspertyzy naukowe świadczą o tym, że przyroda nie ucierpi (no ale ekolodzy muszą trochę poszczekać). Zróbmy to a wygramy wszyscy a zwłaszcza Elbląg. Howgh
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    elblążanin18(2006-08-11)
  • No to fajnie i do roboty ;-D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ruler of Blaircourt(2006-08-11)
  • Żeby ktoś zyskał ktoś musi stracić” Przekop to „Syzyfowa praca” na pewno nie ekonomicznie uzasadnione przedsięwzięcie !!! Zyskają tylko kaznodzieje polityczni przed wyborami oraz ludzie , którzy napiszą projekt będą go nadzorować oraz wykonawcy tego projektu „ idei fix”. Najpierw trzeba zrobić pełną infrastrukturę wszystkich miejscowości oraz portów zalewu z drogami i ścieżkami rowerowymi włącznie za o wiele mniejsze pieniądze niż przekop a dające satysfakcję i szanse pozyskiwania turystów i inwestorów dla całego naszego powiatu i okolic!!! Przekop wraz z całą otoczką tego przedsięwzięcia to wydatek miliarda zł!!! Jeśli ktoś ma trochę wyobraźni i umiejętność logicznego myślenia to niech się zastanowi kiedy i czy w ogóle to „ arcy bubel” się zwróci??? Ile barek typu „IOS-3301” , „Hera” czy „Queen Elizabeth” , „Anna Nery”, „ Rogal Viking Star” ,” Hel” „ Aleksandra Kołątaj” lub „ Huta Łabędy” musiało setki razy przepłynąć w ciągu setek lat aby był cel przekopać mierzeję?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    X-men(2006-08-11)
  • Do elblążanin: "ruchy' Rosjan to polityka a nie żaden strach!!! konkretnie kto należał do grona naukowców , którzy robili obliczenia dla prof. T. Jednorała w sprawie przekopu Mierzei ? (PRECYZYJNIE) Proszę przedstawić precyzyjnie symulację obliczeniową którą z pewnością wykonali naukowcy. Czyli ile wyniesie całe przedsięwzięcie jak długo będzie zwracać się( ile i jakie jednostki pływające będą korzystać z przekopu ile będzie kosztować przepłynięcie ?) Bum gospodarczy i turystyka będzie jeśli Zalew Wiślany będzie nadawał się do kąpieli powstaną plaże, ścieżki rowerowe na okło zalewu oraz pełna infrastruktura portów wraz z drogami dojazdowymi. Wówczas turystów u nas będzie tylu jak w Koszlinie , Mielnie czy Sopocie!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Tak to ja(2006-08-11)
  • BRAWO fish : To o co tu chodzi o miejsca pracy czy sukces ekonomiczny? Przekop Mierzei to na pewno nie zwróci się nigdy i nie ma nic wspólnego z ekonomią! To decyzja polityczna! Na pewno dzięki temu nie będzie bumu gospodarczego! A te tysiące jachtów nie przypłynie do nas żeby kąpać się w g..nie! Najpierw pełna infrastruktura wszystkich miejscowości i portów zalewu wiślanego. Ścieżka rowerowa na około zalewu + Wzniesienie Elbląskie= turystyka i zysk ekonomiczny!! Osada „Truso” może powstać przecież i bez przekopu jedno nie ma nic do drugiego! Wystarczy tylko żeby znaleźli się ludzie kompetentni i przebojowi być może pora poszerzyć grono oraz uświadomić resztę! Kto na przykład z Elblążan wie że przez Wysoczyznę Elbląska biegł „szlak bursztynowy”?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Sasza(2006-08-11)
  • Ja jednak bardziej wierzę naukowcom, którzy opracowali kompleksowo koncepcje budowy kanału przez Mierzeję, aniżeli beznadziejnym malkontentom i defetystom. To właśnie wolna droga wodna z Zalewu na Bałtyk, uniezależniająca nas wreszcie od dobrej ( właściwie należałoby napisać złej ) woli Rosjan, spowoduje rozwój regionu nadzalewowego, i nie chodzi tu tylko o Elbląg, ale cały region, z Tolkmickiem, Fromborkirm, Braniewem itd. Trudno w tym miejscu przytoczyć całą argumentację przemawiwjącą za wykonaniem kanału, ale gdyby zechcieli malkontenci sięgnąć do opracowania zespołu naukowców pod przewodnictwem prof. Jednorała, to być może zmieniliby zdanie, chyba że tak naprawdę to są wpisy inspirowane przez kogoś, kto w momencie wykonania przekopu straciłby monopol na drogę wodną z Zalewu na Bałtyk, a przez to straciłby możliwość blokowania nam rozwoju na miarę państwa UE i utracilby kartę przetargową i skończyłaby się możliwość szantażowania.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    MaSer(2006-08-11)
  • jeżeli weżmiemy pod uwagę jaki obszar lądu jest zabierany przez rok przez wody Bałtyku, zauważymy również ludzi którzy zostana mieszkancami wyspy, ( Krynica, Piaski ) to powinniśmy zauważyć że robiąc przekop skazujemy mieszkanców tego terenu na utrudnienia,. Nie tylko sprawy elblążan są ważne, innych też. Kiedy wladze wprowdzą opłatę za przejazd mostem na powstającym kanale ? Jest Gdańsk, Szczecin, kołobrzeg itp, Czy ich porty narzekaja na brak pracy ? Tak Kto przypłynie do Elbląga i z czym Przecież zostało to miasto miejscem zamieszkania emerytów , renciasów , mlodzież nagminnie wyjeżdża. Czy port ich zatrzyma? Czy da im miejsca pracy ? Niech każdy odpowie sobie sam. mieszkaniec Krynicy Morskiej
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-08-11)
Reklama