W poniedziałek 12 listopada rozpocznie się remont najbardziej niebezpiecznego skrzyżowania w mieście - ul. Hetmańskiej z Al. Tysiąclecia. Przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna, do likwidacji pójdzie przejście na wschodnim wlocie Al. Tysiąclecia. Wszystko po to, by było bezpieczniej.
Z raportów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu sporządzanych corocznie na zlecenie miasta przez pracowników Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy (wcześniej Akademii Rolniczo-Technicznej) i OPeGieKa Sp. z o.o. w Elblągu wynika, że najbardziej niebezpiecznym miejscem na sieci dróg w mieście jest skrzyżowanie Al. Tysiąclecia z ul. Hetmańską. W 2006 na tym skrzyżowaniu doszło do 5 wypadków i 29 kolizji. Raport wskazuje kierunki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu, kierunki te to zmiana programu sygnalizacji i przebudowa skrzyżowania.
W związku z tym jesienią ub. r. zostały wykonane szczegółowe pomiary ruchu drogowego na skrzyżowaniu, a w roku bieżącym na podstawie tych badań i analizy przyczyn zdarzeń drogowych zostało zlecone wykonanie projektu i przebudowy skrzyżowania, polegającej na zmianie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej. Zmianie, która jednocześnie dostosuje sygnalizację do nowych przepisów, które mają wejść 1 stycznia 2009 r.
Z badań ruchu drogowego wynika, że średnie dzienne natężenie ruchu drogowego na skrzyżowaniu (ilość przejeżdżających samochodów) wynosi 40 650 pojazdów. Bardzo duże natężenie ruchu drogowego jest jednym z głównym powodów występowania zdarzeń drogowych na skrzyżowaniu.
Przebudowa będzie polegała m.in. na dostosowaniu programu sygnalizacji świetlej do rozkładu natężenia ruchu drogowego na nim. W tym celu konieczne będzie zamknięcie przejścia dla pieszych na wlocie wschodnim skrzyżowania (Al. Tysiąclecia od strony Placu Grunwaldzkiego - przy stacji paliw). W ciągu jednej godziny szczytu komunikacyjnego ok. tysiąca pojazdów skręca z Al. Tysiąclecia w kierunku centrum - ul. Hetmańskiej i odwrotnie z centrum w prawo z ul. Hetmańskiej w Al. Tysiąclecia i dalej w Al. Grunwaldzką. Zamknięcie przejścia spowoduje wydłużenie czasu wyświetlania sygnału zielonego dla obu kierunków ruchu, poprawi znacznie płynność i przepustowość skrzyżowania, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego i bezpieczeństwo pieszych. Będą oni przekraczali jezdnię ulicy po stronie zachodniej o mniejszym natężeniu ruchu drogowego.
Na skrzyżowaniu zostaną ustawione nowe sygnalizatory świetlne na wysięgniku, zostanie przebudowany sterownik sygnalizacji, co pozwoli na podłączenie skrzyżowania do systemu monitorowania w celu uzyskiwania przez obsługę sygnalizacji informacji o zakłóceniach w pracy sygnalizacji w sposób natychmiastowy.
W związku z tym jesienią ub. r. zostały wykonane szczegółowe pomiary ruchu drogowego na skrzyżowaniu, a w roku bieżącym na podstawie tych badań i analizy przyczyn zdarzeń drogowych zostało zlecone wykonanie projektu i przebudowy skrzyżowania, polegającej na zmianie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej. Zmianie, która jednocześnie dostosuje sygnalizację do nowych przepisów, które mają wejść 1 stycznia 2009 r.
Z badań ruchu drogowego wynika, że średnie dzienne natężenie ruchu drogowego na skrzyżowaniu (ilość przejeżdżających samochodów) wynosi 40 650 pojazdów. Bardzo duże natężenie ruchu drogowego jest jednym z głównym powodów występowania zdarzeń drogowych na skrzyżowaniu.
Przebudowa będzie polegała m.in. na dostosowaniu programu sygnalizacji świetlej do rozkładu natężenia ruchu drogowego na nim. W tym celu konieczne będzie zamknięcie przejścia dla pieszych na wlocie wschodnim skrzyżowania (Al. Tysiąclecia od strony Placu Grunwaldzkiego - przy stacji paliw). W ciągu jednej godziny szczytu komunikacyjnego ok. tysiąca pojazdów skręca z Al. Tysiąclecia w kierunku centrum - ul. Hetmańskiej i odwrotnie z centrum w prawo z ul. Hetmańskiej w Al. Tysiąclecia i dalej w Al. Grunwaldzką. Zamknięcie przejścia spowoduje wydłużenie czasu wyświetlania sygnału zielonego dla obu kierunków ruchu, poprawi znacznie płynność i przepustowość skrzyżowania, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego i bezpieczeństwo pieszych. Będą oni przekraczali jezdnię ulicy po stronie zachodniej o mniejszym natężeniu ruchu drogowego.
Na skrzyżowaniu zostaną ustawione nowe sygnalizatory świetlne na wysięgniku, zostanie przebudowany sterownik sygnalizacji, co pozwoli na podłączenie skrzyżowania do systemu monitorowania w celu uzyskiwania przez obsługę sygnalizacji informacji o zakłóceniach w pracy sygnalizacji w sposób natychmiastowy.
oprac. A