Środa 19-12-2018, imieniny Dariusza, Urbana
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Przekop to nic nowego

 
Elbląg, Przekop to nic nowego Prof. Krzysztof Luks był jednym z prelegentów konferencji o porcie zorganizowanej przez EUH-E (fot. Anna Dembińska)
Rek

- Przeliczanie, kiedy przekop Mierzei się zwróci, jest pozbawione sensu. To tak jakbyśmy pytali, kiedy zwróci się trasa Unii Europejskiej, bez której Elbląg by się zakorkował – mówi prof. Krzysztof Luks, który od lat promuje ideę przekopu Mierzei Wiślanej.

Profesor Krzysztof Luks, elblążanin, wiceminister transportu w rządzie Jerzego Buzka, autor m.in. książki „Port Elbląg w polityce morskiej państwa” był jednym z prelegentów naukowej konferencji na temat historii i przyszłości portu, zorganizowanej przez Elbląską Uczelnię Humanistyczno-Ekonomiczną.
     
     - Port morski w Elblągu jest elementem nie tylko morskiego systemu transportowego, ale także systemu dróg śródlądowych. I ma być według zapewnień polityków coraz mocniejszy.
     
- Dawno na to pora. Przecież już kilkaset lat temu chciano Mierzeję, która nawet wówczas nie była jeszcze w pełni ukształtowaną Mierzeją, przekopać. To jest logiczna konsekwencja. Niezależnie od meandrów stosunków polsko-rosyjskich wykopanie nowego wyjścia na Bałtyk z Elbląga było zawsze uzasadnione ekonomicznie i wiele rządów, różnego rodzaju opcji politycznych się do tego przymierzało. To jest tylko realizacja tego, czego chciał bodajże Stefan Batory nawet. To nic nowego.
     
     - Co Pan jako naukowiec, od lat zajmujący się tematyką portu, powiedziałby osobom, które nie bardzo widzą te ekonomiczne korzyści przekopania Mierzei?
     
- Kiedyś mój sąsiad zapytał mnie w sklepie, kiedy to się zwróci. To ja go zapytałem, kiedy się panu zwróci ulica Grudziądzka? To jest droga, element infrastruktury. Przeliczanie tego na bieżące dochody jest pozbawione sensu. Równie dobrze możemy zapytać, kiedy nam się zwróci trasa Unii Europejskiej, rzecz dla Elbląga zupełnie podstawowa z punktu widzenia całości miasta. Tak nie można na to patrzeć, w czysto kramarskim sensie.
     Elbląg, o ile pamiętam, według Instytutu Planowanie Przestrzennego należy do tych 120 miast zagrożonych degradacją. Zresztą ludność Elbląga, jeśli mnie pamięć nie myli, w ostatnim dwudziestoleciu spadła. Rozwój portu jest jakaś szansą dla miasta. W obecnym kształcie, z tymi obrotami, które ma port generuje według moich obliczeń pośrednio i bezpośrednio około 300 miejsc pracy. A to nie jest mało, jak na miasto, w którym największym pracodawcą jest szpital wojewódzki. Przekop to nie jest zresztą inwestycja typu egipskie piramidy jeśli chodzi o nakłady. To w skali kraju jest drobna inwestycja w porównaniu z tym, co się w Polsce do tej pory zbudowało i buduje w tej chwili.
     Województwo warmińsko-mazurskie jest jednym z najsłabszych województw w Polsce. I ta słabość wynika z izolacji komunikacyjnej. Każdy państwu powie, nawet nieznający się na rzeczy, że warunkiem rozwoju każdego obszaru, pierwszym i podstawowym, jest jego dostępność. Im ta dostępność jest większa, im możliwości transportowe, dojścia do danego obszaru są większe, tym większe są szanse rozwojowe...
     
     
not. RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Ubezpieczenia OC i AC
Pomoc w przypadku szkody komunikacyjnej
Serwis i oryginalne części Audi
Wypożyczalnia aut HADM Gramatowski