Najprawdopodobniej w sierpniu rozpoczną się kolejne roboty drogowe w centrum Elbląga. W ciągu dwóch lat przebudowany zostanie miejski odcinek drogi wojewódzkiej nr 503 - od ulicy 1000-lecia, przez Rycerską, Plac Słowiański, Robotniczą, Pocztową i Mazurską do wylotu z miasta. Prace przeprowadzane będą etapami, tak by jak najmniej utrudniać mieszkańcom ruch drogowy.
- Nie będzie wlotu ulicy Stoczniowej w ulicę Robotniczą, a na wysokości ul. Teatralnej zbudowane zostanie duże rondo – wyjaśnia Krystyna Dziurdź, dyrektor Departamentu Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu. – Do tego ronda będzie podłączona ul. Robotnicza, Browarna i Teatralna. Kolejnym wlotem będzie nowa ulica [na planie oznaczona jako ul. Nowa 1 – przyp. red], która będzie biegła prostopadle do ulicy Browarnej, przez park, bokiem do znajdującego się w nim miasteczka rowerowego, następnie wzdłuż ogrodzenia Alstomu, gdzie podłączona zostanie do ul. Stoczniowej.
Nowa ulica to przedłużenie ul. Teatralnej. Takie rozwiązanie poprawi zapewne bezpieczeństwo ruchu drogowego w tym miejscu.
Browarna
- Później będziemy mieli jedno jezdniową ul. Browarną-mniej więcej do wyjazdu tramwaju z zajezdni. Na odcinku jednotorowym, który powoduje, że trzeba czekać na mijankę, będą dwa tory – kontynuuje Krystyna Dziurdź. – Na skrzyżowaniu ul. Browarnej z Brzeską i Trasą Unii Europejskiej też powstanie rondo. Będzie zbudowany pas rozdziału, będą dwie jezdnie aż do ul. Obrońców Pokoju. Stare, poniemieckie budynki z zabudową mieszkaniową stojące po prawej stronie -patrząc w kierunku miasta- zostaną wyburzone. Tamtędy będzie przebiegała druga jezdnia. Takie rozwiązanie usprawni wyjazd z ul. Mazurskiej i Trasy Unii Europejskiej. Pojazdy jadące ze strefy ekonomicznej czy z Modrzewiny nie będą wjeżdżały do miasta, tylko opuszczą je kierując się w stronę drogi nr 7.
Armii Krajowej
- W zakres przebudowy wchodzi również nowa jezdnia przy I Liceum Ogólnokształcącym i budowa ulicy Armii Krajowej – dodaje Krystyna Dziurdź. - Przy ogólniaku będzie trój wlotowe skrzyżowanie. Natomiast druga jezdnia Armii Krajowej powstanie do ul. Winnej, a później, w ramach przebudowy drogi 504 i skrzyżowania przy Biedronce, będzie też druga jezdnia. Po zakończeniu tych dwóch inwestycji będziemy mieli dwujezdniową ul. Armii Krajowej, czyli upłynni nam się ładnie ruch w centrum.
Utrudnienia w ruchu
Ponieważ pierwszy etap budowy obejmuje dużą część często uczęszczanych dróg, również i on podzielony zostanie na poszczególne odcinki. Harmonogram prac zostanie ułożony tak, by jak najbardziej zminimalizować utrudnienia w ruchu. Niestety nie da się ich uniknąć całkowicie. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, bowiem efektem kilkumiesięcznych niedogodności będą nowe, lepsze drogi.
- Zanim jakakolwiek inwestycja się rozpocznie Urząd Miasta zabiega w umowie z inwestorem o zabezpieczenie interesów mieszkańców – podkreśla Krystyna Dziurdź. - Jednak nie da się wyeliminować utrudnień w ruchu. Wszyscy musimy trochę pocierpieć.
Faktycznie, w ostatnim czasie spora część miasta jest - mówiąc kolokwialnie - rozkopana. W niedużym odstępie czasu skumulowały się przebudowy kilku ulic. Drogi remontowane są w wielu miejscach, co bardzo utrudnia płynne poruszanie się kierowcom i pieszym. Drugi miesiąc trwa budowa ronda przy zbiegu ulic Agrykola, Chrobrego i Kościuszki, przedłużają się prace związane z budową Porto 55 przy ul. Nowowiejskiej, budowana jest także ul. Traugutta.
- Chcemy w pełni wykorzystać przyznane nam środki na lata 2007-2013, staramy się wykorzystać wszystko co się da – tłumaczy Krystyna Dziurdź. – Zakończyliśmy projekty Grota Roweckiego, Ratuszowa, Trybunalska. Traugutta dostaliśmy na dwa lata, wykonawca zrobiłby to może i w ciągu roku, ale budowa została specjalnie rozłożona na dwa lata, żeby miasto podołało finansowo. I w tym samym czasie okazało się, że jest rezerwa na drogi wojewódzkie, że możemy przebudować wspomniane skrzyżowanie przy Biedronce [Armii Krajowej – przyp. red]. A potem, w roku następnym, przebudowywać ul. 12 Lutego, ten kawałek Nowowiejskiej przy Porto i tamto skrzyżowanie. Trzeba to zrobić! Będą utrudnienia, spodziewam się, że pojawią się głosy krytyczne, ale proszę o tzw. przetrwanie. Będziemy się starali tak organizować ruch, żeby ograniczać te utrudnienia. Ale budując w centrum miasta kilka ulic jednocześnie, nie da się uniknąć kłopotów. Musimy to jako mieszkańcy wytrzymać.
Dokładny termin rozpoczęcia robót nie jest jeszcze znany. Póki co miasto wyłoniło inżyniera kontraktu, została nim firma ECM Group Polska z Warszawy. Do 22 lipca Urząd Miejski czeka na oferty od wykonawców.