UWAGA!

Senator Wcisła: Elbląg będzie odcięty od sieci transportowej w Polsce

 Elbląg, Senator Jerzy Wcisła ostrzegał przed wykluczeniem transportowym Elblaga
Senator Jerzy Wcisła ostrzegał przed wykluczeniem transportowym Elblaga (fot. Anna Dembińska, arch. portEl.pl)

Brak planów budowy kolei dużych prędkości w Elblągu, brak połączenia viaCarpatii z polskimi portami w Trójmieście oraz wykluczenie Elbląga z programu budowy mostów – to, zdaniem senatora Jerzego Wcisły, zagrożenia skutkujące odcięciem Elbląga od sieci transportowej w Polsce. Co będzie powodowało dalszy upadek miasta.

Trzy pomysły rządu to zdaniem senatora Platformy Obywatelskiej zagrożenia dla Elbląga. Chodzi o szybkie  połączenia kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym (które omijają Elbląg), drogę viaCarpatia oraz uniemożliwienie skorzystania z rządowego programu budowy mostów w celu budowy mostu w Nowakowie.
       Ale po kolei.
      
       Koleje szybkich prędkości nie dla Elbląga
       Rząd planuje wybudować w centralnej Polsce (prawdopodobnie w okolicach Baranowa, woj. mazowieckie) jedno z największych lotnisk w Europie. Pasażerów do tego lotniska mają dowozić „koleje dużych prędkości”, które zostaną wybudowane do 2040 r. Zakłada się, że na lotnisko będzie można dojechać w czasie 2,5 godziny (z wyjątkiem Szczecina). Zaplanowano budowę 10 „szprych” kolejowych. Żadna z nich nie sięga Elbląga.
       - Elbląg jest jedynym ponad stutysięcznym miastem, które nie jest ujęte w sieci szybkich połączeń kolejowych – zwrócił uwagę Jerzy Wcisła, senator PO, na dzisiejszej (25 czerwca) konferencji prasowej. - Nie wiem czy to jest pomyłka czy świadome przeoczenie.
       Tymczasem planowana jest budowa torowisk do Sanoka (woj. podkarpackie) i Giżycka (woj. warmińsko – mazurskie). Senator chciałby, aby Elbląg włączono do sieci kolei szybkich prędkości poprzez budowę połączenia z Olsztynem lub Działdowem (które w tym programie sa ujęte).
      
       ViaCarpatia jest niekorzystna dla polskich portów
       ViaCarpatia jest projektem międzynarodowej drogi łączącej litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami. Odcinek tej drogi biegnie przez wschodnie województwa Polski.
       - Kłajpeda walczy z Gdańskiem o dominację na południowym Bałtyku. Jeżeli za polskie pieniądze budujemy Kłajpedzie połączenia transportowe z południem Europy, to oznacza, że ważniejszy dla Polski jest rozwój portu w Kłajpedzie, a nie w Gdańsku – mówił Jerzy Wcisła.
       Rozwiązaniem zdaniem polityka PO byłaby modernizacja Drogi Krajowej nr 16, która łączy viaCarpatię z drogą ekspresową S7. Dzięki takiemu rozwiązaniu porty trójmiejskie miałyby połączenie drogowe z południem Europy.
      
       Most w Nowakowie pod znakiem zapytania
       Most w Nowakowie jest jednym z elementów ogólnopolskiego programu „Mosty dla regionów”, z którego miała być dofinansowana budowa 21 mostów w Polsce. Zastąpienie przeprawy w Nowakowie mostem „z prawdziwego zdarzenia” jest jednym z czynników niezbędnych do poprawy funkcjonowania elbląskiego portu. Tymczasem most w Nowakowie nie znalazł się wśród realizowanych projektów. Przyczyną jest wykluczenie miast na prawach powiatu (a takim jest Elbląg) z beneficjentów programu. Jak poinformował senator na konferencji prasowej, realizowanych będzie jedynie 7 inwestycji spośród planowanych 21. I w tej "siódemce" nie ma mostu w Nowakowie.
      
SM

Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • największym dramatem Elbląga jest wykluczenie go przez władze wojewódzkie z projektu budowy zimnych term podgrzewanych prądem elektrycznym pozyskiwanym z farm wiatrowych
  • Tym razem całkowicie zgadzam się z Wcisłą. Ale to problem natury logistycznej, Elbląg leży na uboczu ważnych szlaków kolejowych i żadna z dotychczasowych inwestycji kolejowych nie objęła naszego miasta. Myślę że szanse na to są bardzo małe bez względu na to kto aktualnie rządzi Polską.
  • @dsdds - Zimne termy, czyli konieczność podgrzewania wody wydobywanej z wnętrza ziemi, aby ją podgrzać. Kolejny absurd, jaki już ma miejsce - cyt. "W czwartek, z wielką „pompą” otwarto Termy Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim – sztandarową inwestycję Jacka Protasa, który został nazwany przez media „baronem PO” a jego termy - „zimnymi”. Nawet zagraniczny tygodnik „Der Spiegel” wyśmiał budowę Term i ujął tą inwestycję do zestawienia zmarnowanych pieniędzy z Unii Europejskiej. A jak pomysłodawca odnosi się do zarzutów? Cóż. .. skupił się na usuwaniu negatywnych komentarzy z portalu Facebook, w którym prowadzi konto prywatne i oficjalne. "
  • To się przeprowadźcie do Ełku, Olecka albo Suwałk. Tam pójdzie via baltica i via carpatia.
  • i dobrze, skansen PRL Elbląg
  • Panie Panie - a może lepiej tą kolej remontować w stronę Malborka i Gdańska. .A nie jak pan sugeruje gdzieś na bagna - co nas obchodzą tamte strony ? Jeszcze E- g M- k Działdowo to tak, ale nie w stronę bagien. Porówna pan kilometry do Gdańska a do stolicy bagien.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34
    3
    Bobbb(2019-06-25)
  • Dobrze, że jest obwodnica. Nie trzeba zajeżdżać, przejeżdżać i się denerwować.
  • Brawo Pis!
  • Dzięki P O i PSL mamy to odcięcie od kolei, jak to szybko zapomina się co. P O i PSL rządziło i co szymany lotnisko bankruta, termy to było ważne a Elbląg mieliście w d. Teraz wywody komu to lanie wody i macanie.
  • Wybrali Wróbla, a teraz placz????trzeba było głosować na PiS, a nie postkomune, która nie ma na nic wpływu poza obsadzaniem stolkow w samorzadzie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    53
    19
    zdzichuMarynarz(2019-06-25)
  • Jestem za Kłajpedą. Otwarte morze, zdecydowanie czystsze plaże i woda niż w Zatoce Gdańskiej. Litwo ojczyzno moja. Poza tym super baza wypadowa na kraje unijne. Polecam plaże Jurmalskie w okolicach Rygi. Samą Rygę również. Estonia jest piękna ale droga.
  • Panie Senatorze Proszę mi powiedzieć kto zniszczył cały przemysł w tym mieście przez co poprowadzenie jakiego kolwiek głównego szlaku kolejowego czy drogowego najzwyczajniej nie ma sensu Kup sobie człowieku lepsze okulary bo te chyba parują za mocno
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    51
    3
    Z i e l a r z (2019-06-25)
Reklama