Brak planów budowy kolei dużych prędkości w Elblągu, brak połączenia viaCarpatii z polskimi portami w Trójmieście oraz wykluczenie Elbląga z programu budowy mostów – to, zdaniem senatora Jerzego Wcisły, zagrożenia skutkujące odcięciem Elbląga od sieci transportowej w Polsce. Co będzie powodowało dalszy upadek miasta.
Trzy pomysły rządu to zdaniem senatora Platformy Obywatelskiej zagrożenia dla Elbląga. Chodzi o szybkie połączenia kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym (które omijają Elbląg), drogę viaCarpatia oraz uniemożliwienie skorzystania z rządowego programu budowy mostów w celu budowy mostu w Nowakowie.
Ale po kolei.
Koleje szybkich prędkości nie dla Elbląga
Rząd planuje wybudować w centralnej Polsce (prawdopodobnie w okolicach Baranowa, woj. mazowieckie) jedno z największych lotnisk w Europie. Pasażerów do tego lotniska mają dowozić „koleje dużych prędkości”, które zostaną wybudowane do 2040 r. Zakłada się, że na lotnisko będzie można dojechać w czasie 2,5 godziny (z wyjątkiem Szczecina). Zaplanowano budowę 10 „szprych” kolejowych. Żadna z nich nie sięga Elbląga.
- Elbląg jest jedynym ponad stutysięcznym miastem, które nie jest ujęte w sieci szybkich połączeń kolejowych – zwrócił uwagę Jerzy Wcisła, senator PO, na dzisiejszej (25 czerwca) konferencji prasowej. - Nie wiem czy to jest pomyłka czy świadome przeoczenie.
Tymczasem planowana jest budowa torowisk do Sanoka (woj. podkarpackie) i Giżycka (woj. warmińsko – mazurskie). Senator chciałby, aby Elbląg włączono do sieci kolei szybkich prędkości poprzez budowę połączenia z Olsztynem lub Działdowem (które w tym programie sa ujęte).
ViaCarpatia jest niekorzystna dla polskich portów
ViaCarpatia jest projektem międzynarodowej drogi łączącej litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami. Odcinek tej drogi biegnie przez wschodnie województwa Polski.
- Kłajpeda walczy z Gdańskiem o dominację na południowym Bałtyku. Jeżeli za polskie pieniądze budujemy Kłajpedzie połączenia transportowe z południem Europy, to oznacza, że ważniejszy dla Polski jest rozwój portu w Kłajpedzie, a nie w Gdańsku – mówił Jerzy Wcisła.
Rozwiązaniem zdaniem polityka PO byłaby modernizacja Drogi Krajowej nr 16, która łączy viaCarpatię z drogą ekspresową S7. Dzięki takiemu rozwiązaniu porty trójmiejskie miałyby połączenie drogowe z południem Europy.
Most w Nowakowie pod znakiem zapytania
Most w Nowakowie jest jednym z elementów ogólnopolskiego programu „Mosty dla regionów”, z którego miała być dofinansowana budowa 21 mostów w Polsce. Zastąpienie przeprawy w Nowakowie mostem „z prawdziwego zdarzenia” jest jednym z czynników niezbędnych do poprawy funkcjonowania elbląskiego portu. Tymczasem most w Nowakowie nie znalazł się wśród realizowanych projektów. Przyczyną jest wykluczenie miast na prawach powiatu (a takim jest Elbląg) z beneficjentów programu. Jak poinformował senator na konferencji prasowej, realizowanych będzie jedynie 7 inwestycji spośród planowanych 21. I w tej "siódemce" nie ma mostu w Nowakowie.
Ale po kolei.
Koleje szybkich prędkości nie dla Elbląga
Rząd planuje wybudować w centralnej Polsce (prawdopodobnie w okolicach Baranowa, woj. mazowieckie) jedno z największych lotnisk w Europie. Pasażerów do tego lotniska mają dowozić „koleje dużych prędkości”, które zostaną wybudowane do 2040 r. Zakłada się, że na lotnisko będzie można dojechać w czasie 2,5 godziny (z wyjątkiem Szczecina). Zaplanowano budowę 10 „szprych” kolejowych. Żadna z nich nie sięga Elbląga.
- Elbląg jest jedynym ponad stutysięcznym miastem, które nie jest ujęte w sieci szybkich połączeń kolejowych – zwrócił uwagę Jerzy Wcisła, senator PO, na dzisiejszej (25 czerwca) konferencji prasowej. - Nie wiem czy to jest pomyłka czy świadome przeoczenie.
Tymczasem planowana jest budowa torowisk do Sanoka (woj. podkarpackie) i Giżycka (woj. warmińsko – mazurskie). Senator chciałby, aby Elbląg włączono do sieci kolei szybkich prędkości poprzez budowę połączenia z Olsztynem lub Działdowem (które w tym programie sa ujęte).
ViaCarpatia jest niekorzystna dla polskich portów
ViaCarpatia jest projektem międzynarodowej drogi łączącej litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami. Odcinek tej drogi biegnie przez wschodnie województwa Polski.
- Kłajpeda walczy z Gdańskiem o dominację na południowym Bałtyku. Jeżeli za polskie pieniądze budujemy Kłajpedzie połączenia transportowe z południem Europy, to oznacza, że ważniejszy dla Polski jest rozwój portu w Kłajpedzie, a nie w Gdańsku – mówił Jerzy Wcisła.
Rozwiązaniem zdaniem polityka PO byłaby modernizacja Drogi Krajowej nr 16, która łączy viaCarpatię z drogą ekspresową S7. Dzięki takiemu rozwiązaniu porty trójmiejskie miałyby połączenie drogowe z południem Europy.
Most w Nowakowie pod znakiem zapytania
Most w Nowakowie jest jednym z elementów ogólnopolskiego programu „Mosty dla regionów”, z którego miała być dofinansowana budowa 21 mostów w Polsce. Zastąpienie przeprawy w Nowakowie mostem „z prawdziwego zdarzenia” jest jednym z czynników niezbędnych do poprawy funkcjonowania elbląskiego portu. Tymczasem most w Nowakowie nie znalazł się wśród realizowanych projektów. Przyczyną jest wykluczenie miast na prawach powiatu (a takim jest Elbląg) z beneficjentów programu. Jak poinformował senator na konferencji prasowej, realizowanych będzie jedynie 7 inwestycji spośród planowanych 21. I w tej "siódemce" nie ma mostu w Nowakowie.
SM