UWAGA!

Wojna szlabanowa

 Elbląg, Wojna szlabanowa
(fot. AD)

Chodzi o szlabany przy parkingach na osiedlu Władysława IV. Niezmotoryzowana mieszkanka osiedla protestuje przeciwko nim, bo czasem i jej potrzebny jest dojazd pod sam budynek. Administracja spółdzielni przekonuje, że za montażem szlabanów była większość mieszkańców osiedla, a piloty do nich mogą kupić także mieszkańcy nieposiadający samochodu.

Oto pismo przeciwniczki szlabanów na Władysława IV: „Zastanawiam się, jakim prawem ESM „Sielanka” uzurpuje sobie prawo do rozporządzania parkingami przy ul. Władysława IV. Lokatorzy bloków, którzy nie posiadają własnego auta, nie mogą otrzymać pilota od przedstawicieli spółdzielni, bo spółdzielnia odmawia im tego przywileju. Przecież jest wiele sytuacji w życiu, które zmuszają człowieka do tego, żeby musiał dojechać do klatki, czasem z zakupionymi meblami, sprzętem AGD lub po prostu zostać podwiezionym pod klatkę przez znajomego lub taxi choćby dlatego, że pada deszcz albo ma akurat duże zakupy. Blokując mieszkańcom dostęp do parkingu ogranicza się w ten sposób ich swobody obywatelskie. Przedstawiciele spółdzielni powinni pamiętać, że to nie oni są właścicielami nieruchomości, są jedynie zarządcą nieruchomości, który na wniosek lokatorów może zostać w każdej chwili zmieniony. A parkingi wokół bloku nie są przeznaczone tylko dla mieszkańców posiadających auta, każdy lokator ma prawo z nich korzystać lub zgodnie ze swym przekonaniem udostępnić bratu, siostrze czy osobie trzeciej. Jest to kolejny przypadek w naszym mieście, gdy ta sama Spółdzielnia Mieszkaniowa uzurpuje sobie prawo wyłączności, nie licząc się z prawem do swobody mieszkańców. Jest to też kolejny przykład, gdy wbrew woli mieszkańców taki parking ze szlabanem zostaje wykonany.” Z prośbą o odpowiedź na zarzuty zawarte w tym piśmie zwróciliśmy się do administracji Elbląskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Sielanka”. Okazuje się, że wiele zarzutów nie znajduje potwierdzenia. Przede wszystkim – aby posiadać pilot do szlabanu, nie trzeba mieć samochodu. Oto obszerna odpowiedź ESM „Sielanka”: „Zasady budowy szlabanów w zasobach ESM „Sielanka” W odpowiedzi na zapytanie dotyczące parkingów i szlabanów na osiedlu Władysława IV informujemy, że: Administracja spółdzielni realizuje wszelkie działania remontowe na podstawie uchwalanych planów remontowych po wcześniejszej konsultacji i uzyskaniu akceptacji mieszkańców.

 

Każde działanie remontowe lub modernizacyjne w danym osiedlu (poza pracami zapewniającymi bezpieczeństwo mieszkańcom) powstaje w oparciu o postulaty mieszkańców i jest szeroko konsultowane z mieszkańcami danej nieruchomości. Po wstępnych konsultacjach i zapoznaniu z zadaniem, prowadzone jest badanie sondażowe w postaci tzw. „ankietowania”, gdzie każdy członek spółdzielni zamieszkały w tej nieruchomości ma prawo złożenia własnego (bez jakichkolwiek sugestii) poglądu i własnej woli, co do wykonania planowanego zamierzenia. Decyzja o wprowadzeniu do planu i wyboru formy zabudowy lub przebudowy, lub budowy szlabanu, jest podejmowana w sposób demokratyczny, czyli decyduje większość – za daną forma musi wypowiedzieć się co najmniej 51 proc. ankietowanych, przy zwróceniu również minimum 51 proc. ankiet. Wyniki ankietowania są zawsze przekazywane mieszkańcom za pomocą ogłoszeń wywieszanych w tablicach ogłoszeniowych na klatkach schodowych. Regulamin dostępu do korzystania ze szlabanu upoważnia każdego członka zamieszkałego w danej nieruchomości, bez względu, czy posiada samochód, czy też nie, do zakupu pilota do szlabanu. W indywidualnych okolicznościach na wniosek lokatora istnieje możliwość zakupu dodatkowego pilota, np. gdy w mieszkaniu zamieszkują dwie rodziny lub posiadają dwa samochody do oddzielnego użytku. Do osiedli ze szlabanem mają swobodny dostęp służby techniczne, ratownicze i medyczne poprzez wyposażenie tych służb w uniwersalne piloty i karty magnetyczne. W osiedlu Władysława IV szlabany dodatkowo zawierają opcję połączenia z mieszkaniem za pomocą sieci domofonowej i po wykupieniu nowego, dwufunkcyjnego unifonu można bez posiadania pilota również dysponować szlabanem, co usuwa wszelkie „utrudnienia”, jakie przedstawiono w tym piśmie. Na dzień dzisiejszy w zasobach Spółdzielni zamontowanych jest 27 szlabanów i wszystkie szlabany zostały zamontowane na wniosek mieszkańców i za zgodą mieszkańców, wyrażającą się w większości. Niezrozumiałym jest twierdzenie, że „jest to kolejny przykład, gdy wbrew woli mieszkańców taki parking ze szlabanami zostaje wykonany”. Dla udogodnienia i poprawy warunków parkowania na osiedlu Władysława IV posiadających dwa wjazdy, piloty do dwóch szlabanów zastały tak zaprogramowane, że za pomocą jednego pilota można wjechać na każdy z tych parkingów. Tak więc zarzuty zawarte w piśmie nie potwierdzają się z rzeczywistością ani nie wynikają z opinii większości zamieszkałych, bowiem administracja spółdzielni jest zobowiązana do realizowania postulatów i koncepcji akceptowanych przez większość. Z poważaniem administracja Spółdzielni” Sprawa ma szerszy wymiar. Ciekawi jesteśmy, co sądzicie o pomyśle szlabanów przy osiedlowych parkingach, realizowanym przez ESM „Sielanka”. Z jednej strony zapewnia to mieszkańcom miejsce parkingowe, ale z drugiej – jest to jednak dość poważna ingerencja w miejską przestrzeń. Temat jest na pewno wart tego, by zajęła się nim Rada Miejska.

PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • No i kobieta ma rację!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    33
    17
    na.ulicy.mówią(2013-12-05)
  • rzeczywiście Pani ma rację. poza tym dlaczego komuś nakazuje się płacić (poprzez kupowanie pilota) za wjazd pod własne mieszkanie? dodatkowo jakim prawem spółdzielnie się "ogradzają"??? rozumiem, że mieszkańcy, którzy tak dbają o swoją prywatność nie będą parkować swoich samochodów na innych ulicach, gdzie szlabanów nie ma???chore miasto :(
  • Panie prezesie Sielanki a czemu nie można otworzyć szlabanu. .. pilotem od telewizora?Byłoby prościej i taniej. Technicy wiedzą, że wiązka podczerwieni jest jednakowa, wystarczy trochę ją zaburzyć, by. .. już inny pilot nie działał. , prócz tego kupionego z Sielanki. Hakerzy do dzieła:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    13
    AnonimowyAnonim(2013-12-05)
  • U siebie pod blokiem zamontowali szlaban, a jak swoimi samochodami gdzieś jadą to parkuj byle gdzie. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30
    9
    jasam(2013-12-05)
  • Schemat zawsze jest podobny. Należy pozbyć się aut mieszkańców z sąsiednich ulic. Przecież "bezprawnie" okupują nasze miejsca parkingowe. Po zamontowaniu szlabanów liczb miejsc parkingowych zamiast rosnąć maleje. Część mieszkańców dochodzi do wniosku; jak są już szlabany to po co płacić za strzeżone parkingi i przenosi swoje auta. Szlaban to najlepsze metoda, aby na osiedlowym parkingu utrudnić sobie parkowanie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    10
    arek234(2013-12-05)
  • Grodzenie osiedli i wstawianie szlabanów to przejaw zamykania się na ludzi, tworzenie gett, dzielenie na lepszych i gorszych. W krajach bardziej cywilizowanych juz się od tego odchodzi, u nas to wciąż oznaka luksusu mieszkać za płotem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    33
    13
    elle(2013-12-05)
  • W tej spółdzielni są gorsi i lepsi jedni mają piękne parkingi, a inni nie mają nic zamontowanie szlabanu zależy od tego czy w danym bloku mieszka pracownik Sielanki. Przy ul. Gwiezdnej w zdłuż garaży mieszkamy jak świnie nic się nam nie należy parking brudny nie pomalowane pasy brak tabliczek o parkowaniu tylko przez mieszkańców osiedla. jest to tylko parking dla przedstawicieli handlowych i ludzi robiących zakupy na Gwiezdnej gdzie my mieszkańcy mamy parkować. Spółdzielnia olewa problem, a na decyzję czy będzie szlaban czy nie czekamy ponad miesiąc.
  • Złośliwcom udzielę odpowiedzi na własnym przykładzie, dlaczego szlabany są potrzebne. Mieszkam na osiedlu w pobliżu centrum i zanim zamontowano szlabany nie mogłem postawić po pracy samochodu pod własnym domem, często musiałem stawiać samochód gdzieś indziej, aby po 18 móc wrócić na parking pod domem. Chore prawda. Odkąd jest szlaban nie mam problemów z miejscem parkingowym. Warto nadmienić, że miejsca na płatnych parkingach w pobliżu były puste a na wcinę wjeżdżały samochody tak drogie (niektóre na pewno ponad 100 tysi), że zaczynałem się zastanawiać czy właściciele zaoszczędzili na nie omijając parkingi kosztujące złotówkę. Kolejna sprawa jest taka moje autko jest stare i pewnie nie warte już nawet 4 tys. ale stać mnie zapłacić za parking, kiedy potrzebuję i nie muszę szukać miejsca po trawnikach i zawsze jest jakieś wolne miejsce. Dziękuję i pozdrawiam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30
    6
    Głosrozsądku(2013-12-05)
  • Chciałbym zwrócić uwagę przeciwnikom montażu szlabanów, że decyzje o ich zakładaniu i odgradzaniu si e od innych mieszkańców miasta podnoszą sami mieszkańcy osiedla a nie administracja Spółdzielni. Tak więc pretensje powinniśmy mieć w zasadzie do siebie nawzajem. W dalszym aspekcie sprawy należałoby zastanowić się czy wszędzie musimy dojeżdżać indywidualnie samochodem a nie lepiej byłoby udać się tam pieszo lub środkami komunikacjo publicznej, czy czasem nadmierna chęć wygody działa na nas odwrotnie od zamierzonego celu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    5
    Karol1950(2013-12-05)
  • Ludzie co Wy gadacie. .. getta? Odgradzanie? Przecież to normalne, że każdy chce mieć pod domem porządek, bez parkowania po trawnikach, bez w kółko zastawionych miejsc przez ludzi, którzy akurat podjechali do okolicznego sklepu albo coś załatwić. Ile taki pilot może kosztować? Czy to na prawdę taki problem, jeśli zyskuje się porządek i normalność? Jeżeli dochodzi do kolizji, albo dzieje się cokolwiek, to od razu wiadomo kogo ścigać. W których krajach się od tego odchodzi? Może np. w Szwajcarii, gdzie nawet dzieci mogą się bawić tylko na swoim placu zabaw, a nie przy sąsiednim budynku? Ale widocznie niektórzy dalej oczekują, że nic nie dadzą, a wszystko zmieni się na lepsze za darmo, bo się należy. A może swoimi samochodami inni ludzie jadą i parkują byle gdzie, bo właśnie byle gdzie nie ma zorganizowanej przestrzeni? Po komentarzach odnoszę wrażenie, że z takimi ludźmi Elbląg idzie donikąd. .. Najlepiej zrobić plac błota, na którym wszyscy grzmotną samochody, albo generalnie wprowadzić nakaz chodzenia pieszo. .. Będzie po równo dla każdego, bo chyba o to chodzi, że zazdrocha bierze, bo 'tamci to mają teraz szlaban, a ja tam ZAWSZE parkowałam/em'.
  • zrobiliby parking na diaczenki 1-4 z tyłu bloku tak jak to miało być kiedyś, na pewno nikt by nie protestował, dojazd byłby do klatek a i w końcu byłoby gdzie auto postawić
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    0
    jaaaaaaa111111111(2013-12-05)
  • TO jakiś skandal szlabany- to przecież nie jest prywatny folwark spółdzielni chyba każdy ma prawo do wjazdu. .. .co na to władze miasta?????
Reklama