Sobota 17-11-2018, imieniny Elżbiety, Samueli
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Wypadek tramwaju i osobówki Wypadek tramwaju i osobówki

Wyborcze kopanie Mierzei

 
Elbląg, Wyborcze kopanie Mierzei (wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)
Rek

„Po co nam przekop Mierzei Wiślanej? Kontenerowce nie przypłyną, bo się nie opłaci. Okręty wojenne nie przypłyną, bo za płytko. Rybacy nie przypłyną, bo już nie będzie ryb. Co przypłynie? Głosy dla PiS” – pisze „Gazeta Wyborcza”. We wtorek, 16 października, w Nowym Świecie w gminie Sztutowo, mają rozpocząć się prace przygotowawcze związane z tą inwestycją. Na miejsce, a potem też do Elbląga, ma przyjechać prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to od 2006 roku sztandarowa obietnica wyborcza Prawa i Sprawiedliwości. Na kilka dni przed wyborami samorządowymi ponownie będzie o niej głośno. We wtorek, 16 października, prezes PiS Jarosław Kaczyński (niewykluczone że również premier Mateusz Morawiecki) oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyjadą na Mierzeję, by o godz. 12 w miejscowości Nowy Świat wbić symboliczną pierwszą łopatę. I to mimo że nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, pozwolenia na budowę i wybranego wykonawcy.
     - Bez względu na to kto będzie rządził w Polsce po przyszłorocznych wyborach parlamentarnych, to prace będą wtedy już tak zaawansowane, że nikt tego nie przerwie - zapowiadał kilka dni temu podczas debaty gospodarczej Jerzy Wilk, kandydat na prezydenta Elbląga z listy PiS.
     Jak informuje Polska Agencja Prasowa, po symbolicznym rozpoczęciu budowy kanału i wykonaniu próbnego odwiertu geodezyjnego, prezes PiS wraz z ministrem i gośćmi przepłynie statkiem z Kątów Rybackich do Elbląga, gdzie o godz. 17 w siedzibie Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej spotka się z mieszkańcami.
     Tymczasem „Gazeta Wyborcza” w opublikowanej kilka dni temu analizie autorstwa Tomasza Ulanowskiego, przywołuje krytyczne głosy specjalistów, którzy podważają sensowność realizacji tej inwestycji. - Największy wpływ na środowisko będą miały budowa i utrzymanie toru wodnego. W płytkim, zamulonym zalewie, trzeba będzie co najmniej dwa razy w roku wybierać tysiące ton mułu. To poruszy chmury osadów, które źle wpłyną na tarliska sandacza i innych ryb słodkowodnych. Ucierpią też ptaki, które miały na zalewie stanowiska lęgowe – mówi w wywiadzie dla „Wyborczej” prof. Jan Marcin Węsławski, dyrektor Instytutu PAN w Sopocie.
     Dziennikarze piszą również o zagrożonych plażach, zniszczeniu krajobrazu, przerwanych szlakach migracyjnych ptaków i dzikich zwierząt, dodając że ekonomiczne korzyści, jakie miałby odnieść Elbląg są szacowane na wyrost.
     W miejscu planowanego przekopu od dłuższego czasu trwają przygotowania do inwestycji.  Na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni zakończono powierzchniowe badania archeologiczne, trwają prace geologiczne i geodezyjne. Do 3 listopada można zgłaszać swoje uwagi do raportu oddziaływania na środowisko, ponowne konsultacje prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie, która po ich zakończeniu powinna wydać decyzję środowiskową, umożliwiającą wydanie pozwolenia na budowę.
     Przypomnijmy, że przekop przez Mierzeję Wiślaną ma mieć ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m. Koszt inwestycji, która – jak zapowiada rząd – ma być gotowa w 2022 roku to 880 mln złotych.
     
     Analiza na temat kanału w „Gazecie wyborczej”
     

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Serwis i Części VW - HADM Gramatowski
Samochody używane HADM Gramatowski
Serwis i oryginalne części Audi
Autoryzowany Serwis Citroen Hadm Gramatowski