Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 17-11-2017, imieniny Elżbiety, Samueli
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Jesienne spacery. Jesienne spacery.

Lody na zdrowie

Lato to czas opalania się, wylegiwania na morzem, wędrowania po górach i zajadania świeżymi owocami oraz lodami. Lody są nieodłącznym symbolem lata, choć dbające o linie panie unikają tego przysmaku myśląc, że to bomba kaloryczna. Nic bardziej mylnego, a do tego lody są zdrowe.

Już ponad 3 tysiące lat temu chińscy władcy zajadali się pokruszonym lodem z wymieszanymi owocami. Następnie starożytni Grecy wzbogacili zimny deser miodem, a Hipokrates zalecał je niektórym pacjentom. Lody uwielbiał też rzymski cesarz, Neron.
     Lody to jeden z najmniej kalorycznych deserów, jedna gałka lodów śmietankowych to jedynie około 75 kcal, zdecydowanie mniej niż w drożdżówce, batoniku i chipsach. Najbardziej kaloryczne są te z tłustego mleka, z czekoladą i bitą śmietaną – porcja takiego deseru może mieć nawet 300 kcal – dla porównania baton Snickers ma 310, a Big Mac aż 510 kcal. Jak widać zimne desery są najbardziej przyjazne dietom i smukłej sylwetce. Najzdrowsze i najmniej tuczące są sorbety owocowe, które przypominają zamrożony sok owocowy – jedna gałka sorbetu ma około 40 kcal, niewiele cukru i tłuszczu.
     Lody stanowią wyśmienity deser, ale są także źródłem wielu cennych składników odżywczych potrzebnych naszemu organizmowi. Białko i węglowodany w nich zawarte wzmacniają mięśnie, w tym serce, a wapń wzmacnia kości. Zawarty w lodach czekoladowych magnez koi nerwy, ułatwia koncentrację i poprawia pamięć. Witaminy z grupy B wspomagają układ nerwowy, a cukier jest świetną pożywką dla mózgu. Działają też przeciwobrzękowo i przeciwkrwotocznie, dlatego przy obrzękach gardła lekarze czasami zalecają jedzenie lodów. Jedzenie tych zimnych deserów wzmacnia też odporność organizmu.
     Korzystając z uroków letniej aury pozwólmy sobie od czasu do czasu na małą i zdrową przyjemność w postaci lodów. Jednak nie nadużywajmy tych łakoci, bo wszystko w nadmiarze jest szkodliwe i niezdrowe.

ED
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama