UWAGA!

15. Letnich Ogrodów Polityki dzień czwarty

 Elbląg, Wiesław Władyka,
Wiesław Władyka, fot. Witold Sadowski, arch. portEl

Ostatniego dnia 15. Letnich Ogrodów Polityki (sobota, 9 czerwca) przyjrzymy się opinii publicznej i działalności mediów w dwudziestoleciu międzywojennym. W panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Wiesława Władykę z Tygodnika Polityka wezmą udział wybitni znawcy tego tematu. Na zakończenie festiwalu „Znak Zorro” z muzyką i dubbingiem na żywo w wykonaniu grupy Niemy Movie. Zapraszamy!

godz. 18.00 „Prasa i opinia publiczna dwudziestolecia międzywojennego” - panel dyskusyjny
       prowadzenie: red. Wiesław Władyka/Tygodnik Polityka
       uczestnicy: prof. Rafał Habielski, Adam Krzemiński, prof. Urszula Glensk, dr Ivan Peshkov
       miejsce: Kamieniczki Elbląskie, ul. św. Ducha 3-4 (wstęp wolny)
      
       Urszula Glensk – znawczyni literatury i krytyk literacki. Zajmuje się dawnym i współczesnym reportażem. Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie wykłada literaturę i kreatywne pisanie. Autorka artykułów naukowych i publicystycznych, m.in. upominających się o prawa uchodźców, ludzi represjonowanych z powodu wojen, a także o ochronę drzew. Publikuje w „Nowych Książkach” i w portalu „Studio Opinii”. Autorka książek: „Proza wyzwolonej generacji 1989-1999” (2002), „Trzy szkice o przewartościowaniach w kulturze” (2007), „Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu” (2012), „Historia słabych. Reportaż i życie w dwudziestoleciu 1918-1939” (2014). Współautorka podręcznika „Jak zostać pisarzem? Pierwszy polski podręcznik dla autorów” (2011).
      
       Rafał Habielski – profesor nauk humanistycznych, prasoznawca, historyk o specjalności historia najnowsza, historia prasy polskiej. Pracuje na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor książek: „Niezłomni, nieprzejednani: emigracyjne "Wiadomości" i ich krąg 1940-1981” (1991), „Emigracja” (1995), „Między niewolą a wolnością: kronika czterech pokoleń 1900-1997 (wspólnie z Januszem Osicą, 1998), „Życie społeczne i kulturalne emigracji” (1999), „Prasa w czasie II wojny światowej”, [w:] „Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów” (praca zbiorowa, 1999), „Dokąd nam iść wypada? Jerzy Giedroyc od "Buntu Młodych" do "Kultury"” (2006) i innych.
      
       Adam Krzemiński – dziennikarz, specjalista od spraw niemieckich, wieloletni publicysta Tygodnika Polityka. Współpracuje również z niemieckimi gazetami „Die Zeit”, „Der Spiegel”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Autor książek, m.in.: „Polen im 20. Jahrhundert. Ein historischer Essay” (1993), „Zbrodnia & Kara & Duma & Uprzedzenie (wspólnie z Günterem Hoffmanem, 2007), „Lekcje dialogu: mowy, eseje i wywiady” (2010).
      
       Ivan Peshkov – ekonomista i antropolog społeczny, adiunkt w Zakładzie Badań nad Przemianami Politycznymi i Społecznymi Europy Wschodniej i Azji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
      
       godz. 20.00 Niemy Movie: „Znak Zorro”- film niemy z muzyką i dubbingiem na żywo
       miejsce: Sala „U św. Ducha” Biblioteki Elbląskiej, ul. św. Ducha 3-7
       (bilety w cenie 10 zł do kupienia: Biblioteka Elbląska, ul. św. Ducha 3-7)
      
       Niemy Movie to grupa wykonująca na żywo muzykę i dubbing do niemych filmów. Filmy w ich interpretacji nabierają kolorów i humoru: ilustrują je muzyką w wielu stylach, postacie obdarzają indywidualnymi głosami. Każdy z członków zespołu jest multiinstrumentalistą, porusza się swobodnie w różnych konwencjach, od klasyki po rozrywkę, od teatralnego patosu po kreskówkowy slapstick, a muzycy zmieniają instrumenty w trakcie filmu. Lektor na jednym oddechu naśladuje kilka postaci, a efektem jest mozaika barw i emocji, kolory, które wykraczają poza odcienie szarości na ekranie.
      
       „Znak Zorro”, reż. Fred Niblo, 1920 r., 75 min
       Pierwsza ekranizacja napisanej ledwie rok wcześniej powieści Johnstona McCulley. Bogaty, młody arystokrata prowadzi podwójne życie, aby pomagać ciemiężonym rodakom. Na co dzień udaje tchórzliwego i znudzonego panicza (prześmieszna kreacja Douglasa Fairbanksa), ale w decydujących momentach zakłada czarne przebranie i pod pseudonimem "Zorro" walczy z oprawcami. Z pozoru lekka opowieść, która nie stroni jednak od obrazów przejmujących i smutnych (sceny chłosty i więzienia).
      
       Ścieżka dźwiękowa jest inspirowana tradycyjnymi motywami ludowymi z czasów hiszpańskiej Kalifornii. Opieraliśmy się na gitarach klasycznych (m. in. oryginalnej, nietypowej gitarze meksykańskiej), tradycyjnych instrumentach perkusyjnych (udu, clave, cajón. grzechotki). A w dialogach nie zabrakło oczywiście hiszpańskiego "Señor!"/Niemy Movie
      
Aleksandra Buła, Biblioteka Elbląska im. Cypriana Norwida

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama