Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 19-11-2017, imieniny Salomei, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Groźne, ale i optymistycznie piękne

 
Elbląg, Groźne, ale i optymistycznie piękne Prace Ryszarda Tomczyka można oglądać w Galerii Nobilis (fot. AD)
Rek

W Centrum Spotkań Europejskich Światowid otwarta została wystawa prac malarskich Ryszarda Tomczyka. Ponad dwadzieścia obrazów wykonanych w technikach olejnej, akrylowej i mieszanej, przyprawia o grozę, ale niesie też optymizm. To przekrój twórczości artysty od lat 60. do dnia dzisiejszego. Do podziwiania w Galerii Nobilis. Zobacz fotoreportaż.

Ryszard Tomczyk - malarz, rysownik, teoretyk oraz krytyk sztuki i literatury, pisarz, publicysta. Współtwórca życia kulturalnego w powojennym Elblągu, uczestnik wielu znamiennych dla historii wydarzeń, m.in. otwarcia w 1962 r. Elbląskiego Domu Kultury.
     - Był pierwszym przewodniczącym Rady Programowej Światowida – wspomina Antoni Czyżyk, dyrektor CSE Światowid. – Pod jego auspicjami kształt i forma dzisiejszej placówki zostały zapoczątkowane. Tym bardziej cieszy, że przyjął nasze zaproszenie i wystawą swoich prac uświetnia obchody 50-lecia Światowida. Ryszard Tomczyk jest uznawany za postać kontrowersyjną – dodaje. – I dobrze, bo sztuka ma być kontrowersyjna, by mówiła o tym, że świat jest różnorodny.
     Wernisaż wystawy malarstwa Ryszarda Tomczyka odbył się wczoraj (6 marca) w Galerii Nobilis. Ekspozycję tworzy ponad dwadzieścia obrazów dużych rozmiarów, w technikach olejnej, akrylowej i mieszanej - również te, nigdy wcześniej nie prezentowane.
     - Nie są to prace ani z jednego okresu, ani z jednej serii – mówił Ryszard Tomczyk. – Są to prace wybrane, ale to dobrze, bo pokazują przekrój, nastrój charakterystyczny dla mojej twórczości. Zacząłem od biomów, potem były inne formy odkształcone. Przed laty krytyk plastyki z Wybrzeża pan Lipski stwierdził, że ja ciągle ilustruję znane prawo dialektyki mówiące o tym, że to co nas otacza, materia ciągle się rozszczepia, ginie, ulega degrengoladzie – „z prochu powstałeś i w proch się obrócisz”. 

 

Jednocześnie jednak dzieje się coś nowego – zaznaczył artysta. – I to prawda. Z moich prac wieje grozą, ale zawiera się w nich także optymizm. To cecha całej mojej twórczości.
     - Te obrazy, wbrew moim wcześniejszym obawom, dobrze się tu prezentują – dodał z uśmiechem. – Jestem szczególnie rad, że wystawiam w Światowidzie, bo nie miałem w tym ośrodku zbyt wielu wystaw indywidualnych. A teraz jeszcze wystawa na inaugurację obchodów 50-lecia ośrodka…To tylko cząstka mojej twórczości – zaznaczył. – W domu mam tyle prac, by wystarczyło na jeszcze dziesięć takich wystaw.
     Wystawę pn. „Ryszard Tomczyk. Malarstwo" można oglądać w Galerii Nobilis mieszczącej się na drugim piętrze CSE Światowid do 6 kwietnia.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • O, to trzeba koniecznie zajrzeć do Światowida!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ElaC(2012-03-07)
  • ooo, chyba facia nie doceniałam, zawsze taki burcząco-burzący, prace niezłe, może pójdę:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    nibygównowarta(2012-03-07)
  • Wniosek : ale to już było- w sztukach plastycznych. To już było Panie i Panowie. .Zaczęło się przed wiekami, na początku XX wieku odżyło by eksplodować w latach 80 -tych. Podobna, fantastyczno-tragiczna sztuka pojawia się zawsze w czasie silnych kryzysów duchowych społeczeństw. Problem w tym, że jest wizja mocno zużyta intelektualnie, dlatego wymaga od artysty wyjątkowego Talentu. Inaczej staczamy się w babał. , i polem do dyskursu pozostaje tylko odczytywanie symboli.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-03-08)
  • yhyyyyy. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    szzzzzzzzzzzz(2012-03-08)
  • a mnie się te malowidła nie podobają
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-03-08)
  • Ta szersza analiza powyżej - to jak myślę - najtrafniejsza analiza pracy malarskiej Pana Tomczyka. Ktoś /pani lub pan / trafił w sam rdzeń tej problematycznej wizji.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-03-12)
Reklama