UWAGA!

Jak zabytki trafiają do wirtualnego świata

 Paweł Kondraciuk: - Spider daje możliwość skanowania szczegółów takich, jak włosy, oczy
Paweł Kondraciuk: - Spider daje możliwość skanowania szczegółów takich, jak włosy, oczy (fot. WS)

Co łączy chaty z Węgorzewa z kinowym hitem "Avatar"? Technologia. Obiekty, po zeskanowaniu, trafiają do cyberprzestrzeni, gdzie możemy je oglądać z każdej strony. Do chaty można zajrzeć, a zgromadzone w niej muzealia są niemal na wyciągnięcie ręki. O bliski kontakt z historią naszego regionu dbają specjaliści z pracowni digitalizacji Centrum Spotkań Europejskich Światowid.

Trwa realizacja projektu, w ramach którego m.in. digitalizowane są obiekty muzealne z naszego regionu. Podczas jego realizacji na stronie www.cyfrowewm.pl zamieszczone zostaną ciekawe informacje i obiekty 3D. Wkrótce dowiedzieć się będzie można na przykład, jak kiedyś wyglądała lodówka działająca bez prądu czy ile metrów na koło wiatraka odwadniającego. Wszystko po to, by zachować dziedzictwo kulturowe w sieci.
       Tu, oczywiście, niezbędna jest nowoczesna technologia. Nowoczesna i droga. Dwa projekty, w ramach których zakupiono m.in. skanery, otrzymały dofinansowanie w wysokości półtora miliona złotych.
       - Zakupiliśmy dwa skanery, które umożliwiają skanowanie obiektów w skali 3D – mówi Magdalena Czarnocka–Kaptur z CSE Światowid. - Skaner ręczny, którym możemy skanować detale z bardzo bliskiej odległości i drugi, duży skaner geodezyjny, który umożliwia nam skanowanie obiektów nawet do 300 m wysokości. Możemy więc skanować wiatraki czy zabytkowe chałupy.
       Skanowaniem obiektów zajmuje się Paweł Kondraciuk, który opowiada o możliwościach urządzenia o wdzięcznej nazwie Spider.
       - Skaner wygląda niepozornie, ale to maszyna, która została wykorzystana m.in. do produkcji "Awatara" – mówi. - Nasz Spider to wersja unowocześniona. Daje możliwość precyzyjnego skanowania oczu, włosów. Najpierw robimy skany, by pokryć obiekt szczegół po szczególe, a później składamy to w całość. Tak na przykład został zdigitalizowany talerz znaleziony podczas wykopalisk w okolicach Węgorzewa – pokazuje na monitor komputera.
       Jednak więcej czasu i pracy pochłania skanowanie dużych obiektów.
       - Skanowanie chałupy zajmuje ok. 7 godzin, a jej składanie to proces ok. 2 tygodni – wyjaśnia Paweł Kondraciuk. - Do obiektów dużych wykorzystujemy skaner Fargo. Posłużyliśmy się nim m.in. podczas skanowania wozu strażackiego, drabiniastego.
       Zeskanowane obiekty w skali 3D trafiają na stronę cyfrowewm.pl. To wirtualne muzeum Warmii i Mazur. Specjaliści od digitalizacji muzealiów odwiedzili już Stębark, Frombork, Węgorzewo, Nowy Dwór Gdański, byli też z wizytą w elbląskim muzeum, wybierają się również ponownie do Olsztynka, gdzie na skanowanie czeka jeszcze kościół, dzwonnica i dwie chałupy. W ubiegłym roku zrobili dokumentację ok. 100 kapliczek. Wszystkie materiały: skany 3D, materiały dźwiękowe i telewizyjne trafią do wirtualnego świata.
       - To, co znajduje się na stronie ma zachęcać do pójścia do muzeum – wskazuje Paweł Kondraciuk. - Ludzie nie zawsze wiedzą, czego mogą się tam spodziewać. Tu mają możliwość podejrzenia, ale obiekty "na żywo" zawsze wyglądają dużo lepiej.
       - Chcemy utworzyć serwis wycieczkowy, by móc podążać szlakiem obiektów zabytkowych po Warmii i Mazurach – uzupełnia Magdalena Czarnocka-Kaptur. - Powstaną przykładowe szlaki, ale i każdy użytkownik będzie mógł stworzyć swój. W ten sposób będzie można współtworzyć nasz serwis. Z czasem baza będzie poszerzana o kolejne zabytki i muzealia. Będzie też multimedialna gra edukacyjna, dzięki której będzie można poznać dziedzictwo Warmii i Mazur.
       Pełne uruchomienie cyfrowewm.pl planowane jest na kwiecień. - Powstanie serwis, za pośrednictwem którego będzie można wygenerować swój szlak, a także pobrać go na urządzenie mobilne i wyruszyć na wycieczkę – zapewnia Magdalena Czarnocka-Kaptur.
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)