Przypadkowe spotkanie na początku lat 60. w radiowęźle ówczesnego Zamechu Jerzego Wojewskiego i Stanisława Cejrowskiego było jednym z impulsów założenia EL Klubu Jazzu Tradycyjnego, pierwszego tego typu klubu w Polsce. Do tamtych czasów będzie można wrócić jutro (18 lipca) podczas wernisażu wystawy fotografii w Galerii EL.
Jesienią 1962 roku w piwnicy Galerii EL (obecnie Klub Środowisk Twórczych Krypta) odbyły się pierwsze Zaduszki Jazzowe. Zanim zaczęły się odbywać regularne spotkania i koncerty trzeba było uprzątnąć gruz, rury po byłej kotłowni i wyposażyć piwnicę. Za stoły i krzesła posłużyły pnie topoli. Niepowtarzalnego klimatu dodały zdobyczne sprzęty - pianino, wymyślne fotele, zegar z "landszaftem" i stylowa szafa ze starymi kuflami. Pierwsze zebranie organizacyjne odbyło się 17 listopada 1962 r. Prezesem EL Klubu został Jerzy Wojewski, zastępcą Stanisław Cejrowski, a sekretarzem Jerzy Błeszyński (w tym samym czasie Nina i Jerzy Błeszyńscy wraz ze wspomnianym Jerzym Wojewskim tworzyli Teatr Muzyki Mechanicznej POPS. Wojewski miał płyty, a Błeszyńscy rzadkość w owych czasach – magnetofon). Wkrótce przy klubie powstał zespół muzyczny w składzie: Zygmunt Skierski – gitara, Leon Berdowski – kontrabas, Wacław Skierski - saksofon i Leszek Żurawski – perkusja.
W 1963 r. klub odwiedził pierwszy prezes Polskiej Federacji Jazzowej Roman Waschko z Andrzejem Kurylewicziczem i Janem Ptaszynem Wróblewskim. Wizyty Waschko odbiły się echem w kraju, ponieważ EL Klub Jazzu Tradycyjnego był wówczas jedynym klubem tego typu w Polsce. Latem 1963 r. odbył się Przegląd Zespołów Jazzu Tradycyjnego, a jesienią występ London City Stompers z Anglii, który tego samego roku wystąpił na Jazz Jamboree' 63. Zaczęto wydawać klubowy biuletyn. Pierwszy numer ukazał się w lipcu 1963 r. W poczytnym wówczas "Sztandarze Młodych" ukazywały się wzmianki o działalności EL Klubu i zaczęły nadchodzić listy od fanów jazzu. EL Klub nawiązał stały kontakt z New Orleans Jazz Museum, z nowoorleańskim Jazz Klubem i angielskim klubem Acker Bilka.
EL Klub Jazzu Tradycyjnego obok wrocławskiego Hot Club Pałacyk i Krakowskiego Klubu Jazzowego Helikon, został zaliczony w sezonie 1963/64 do najbardziej aktywnie działających klubów. W kwietniu 1965r. elbląski Klub zorganizował I Międzynarodową Wystawę Kopert Płyt Jazzowych. W listopadzie 1965 r. w Galerii EL pokazane zostały retrospektywnie plakaty imprez jazzowych minionego Dwudziestolecia. Z Elbląga wystawa przeniesiona została do Warszawy, gdzie eksponowana była w czasie festiwalu Jazz Jamboree. Później była eksponowana również w Pradze, Związku Radzieckim, w Tallinie.
W maju 1965 r. zorganizowano I Paradę Jazzową, w której wzięły udział m.in. zespoły: A. Kurylewicza, K. Komedy, Z. Namysłowskiego, A. Trzaskowskiego i wiele innych z polskiej czołówki jazzowej i dwa zespoły zza granicy.
W elbląskiej Krypcie bywały znakomitości różnych sztuk: Wojciech Siemion, Wanda Warska, Marian Karewicz, Eryk Lipiński, Jerzy Waldorff, Stanisław Lorenc, a przede wszystkim plastycy: Henryk Stażewski, Magdalena Abakonowicz, Kiejstut Bereźnicki i inni czołowi polscy plastycy.
18 lipca o godz. 18 w Krużganku Galerii EL odbędzie się wernisaż wystawy „EL Jazz”, zdjęć dotyczących EL Klubu Jazzu Tradycyjnego, która potem na stałe zostanie przeniesiona do Krypty. Część unikatowych zdjęć będzie również eksponowana przed Ratuszem Staromiejskim.
Wystawa jest częścią projektu "Reaktywacja EL Klubu Jazzu Tradycyjnego", dofinansowanego przez Prezydenta Miasta Elbląga, w ramach programu "Wspieranie projektów artystycznych wzbogacających życie kulturalne elbląskiej starówki, organizowanych podczas wakacji, w ramach Coolturalnej Starówki".
W 1963 r. klub odwiedził pierwszy prezes Polskiej Federacji Jazzowej Roman Waschko z Andrzejem Kurylewicziczem i Janem Ptaszynem Wróblewskim. Wizyty Waschko odbiły się echem w kraju, ponieważ EL Klub Jazzu Tradycyjnego był wówczas jedynym klubem tego typu w Polsce. Latem 1963 r. odbył się Przegląd Zespołów Jazzu Tradycyjnego, a jesienią występ London City Stompers z Anglii, który tego samego roku wystąpił na Jazz Jamboree' 63. Zaczęto wydawać klubowy biuletyn. Pierwszy numer ukazał się w lipcu 1963 r. W poczytnym wówczas "Sztandarze Młodych" ukazywały się wzmianki o działalności EL Klubu i zaczęły nadchodzić listy od fanów jazzu. EL Klub nawiązał stały kontakt z New Orleans Jazz Museum, z nowoorleańskim Jazz Klubem i angielskim klubem Acker Bilka.
EL Klub Jazzu Tradycyjnego obok wrocławskiego Hot Club Pałacyk i Krakowskiego Klubu Jazzowego Helikon, został zaliczony w sezonie 1963/64 do najbardziej aktywnie działających klubów. W kwietniu 1965r. elbląski Klub zorganizował I Międzynarodową Wystawę Kopert Płyt Jazzowych. W listopadzie 1965 r. w Galerii EL pokazane zostały retrospektywnie plakaty imprez jazzowych minionego Dwudziestolecia. Z Elbląga wystawa przeniesiona została do Warszawy, gdzie eksponowana była w czasie festiwalu Jazz Jamboree. Później była eksponowana również w Pradze, Związku Radzieckim, w Tallinie.
W maju 1965 r. zorganizowano I Paradę Jazzową, w której wzięły udział m.in. zespoły: A. Kurylewicza, K. Komedy, Z. Namysłowskiego, A. Trzaskowskiego i wiele innych z polskiej czołówki jazzowej i dwa zespoły zza granicy.
W elbląskiej Krypcie bywały znakomitości różnych sztuk: Wojciech Siemion, Wanda Warska, Marian Karewicz, Eryk Lipiński, Jerzy Waldorff, Stanisław Lorenc, a przede wszystkim plastycy: Henryk Stażewski, Magdalena Abakonowicz, Kiejstut Bereźnicki i inni czołowi polscy plastycy.
18 lipca o godz. 18 w Krużganku Galerii EL odbędzie się wernisaż wystawy „EL Jazz”, zdjęć dotyczących EL Klubu Jazzu Tradycyjnego, która potem na stałe zostanie przeniesiona do Krypty. Część unikatowych zdjęć będzie również eksponowana przed Ratuszem Staromiejskim.
Wystawa jest częścią projektu "Reaktywacja EL Klubu Jazzu Tradycyjnego", dofinansowanego przez Prezydenta Miasta Elbląga, w ramach programu "Wspieranie projektów artystycznych wzbogacających życie kulturalne elbląskiej starówki, organizowanych podczas wakacji, w ramach Coolturalnej Starówki".
Urząd Miejski w Elblągu