Wczoraj, 18 lutego odbyła się promocja książki „Notatnik Robotnika Sztuki 1972 – 1973”. Zobacz fotoreportaż .
Reprint 5 tomów jednego z pierwszych w Europie, a pierwszego w Europie Wschodniej artzinu, zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ukazał się wraz z dodatkowym woluminem o charakterze krytyczno-historycznym, w którym znajdują się teksty Lecha Lechowicza, Łukasza Rondudy, Jarosława Denisiuka czy wreszcie samego Gerarda Kwiatkowskiego – założyciela Galerii EL i jednocześnie wydawcy „Notatnika Robotnika Sztuki”.
Na spotkaniu obecna była niestety zaledwie garstka osób – głównie ludzi żywo związanych z pismem, z Galerią EL od pierwszych momentów jej działalności, m.in. Nina i Jerzy Wojewscy, Janusz Salmonowicz, czy Ryszard Tomczyk. Czas upłynął głównie na wspomnieniach o całej skomplikowanej procedurze wydawania pisma, o „domowych” metodach kopiowania na powielaczu spirytusowym, co wpływało również na specyficzny aromat storn.
Spełniający wszelkie kryteria artzinu „Notatnik” wydawany był poza wszelką cenzurą, indywidualnym nakładem kosztów i pracy jego wydawcy Gerarda Kwiatkowskiego oraz grupy artystów zgromadzonych wówczas wokół Galerii EL.
Trudno przecenić wartość, jaką dla badań nad sztuką okresu, w jakim wydawany był „Notatnik...” ma dzisiejszy reprint. Zapisy działań artystycznych realizowanych pomiędzy IV Biennale Form Przestrzennych „Zjazd Marzycieli" a V Biennale Form Przestrzennych „Kinolaboratorium", w latach 1972-73, tym bardziej cenne, że stanowią dokumentację działań efemerycznych i konceptualnych, będąc często jedynym świadectwem ich istnienia. Czasopismo stanowiło również forum dyskusyjne i miejsce dla wymiany opinii, nie przeprowadzając żadnej cenzury. Na łamach „Notatnika” toczyła się również polemika środowiska Galerii EL i krytykującej jej działalność Galerii Foksal.
Pełen archiwalnych zdjęć wolumin dodatkowy daje wyraz spojrzeniu na wydawnictwo z perspektywy lat prawie 40, podkreśla jego niezwykle istotną pozycję w historiografii polskiej sztuki. Do tej pory biały kruk na rynku wydawniczym, dzisiaj dostępny zarówno w tradycyjnej, książkowej formie, jak i w wersji wirtualnej na stronie Galerii EL.