Środa 19-12-2018, imieniny Dariusza, Urbana
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Tego jeszcze nie było!

 
Elbląg, Tego jeszcze nie było!
Rek

Niemy film z 1918 roku z Polą Negri, z muzyką na żywo w wykonaniu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Film pokazano dotąd w tylko Warszawie, Paryżu, Madrycie, Londynie, Kijowie i Berlinie, elbląski pokaz będzie dopiero drugim w Polsce – już w piątek, 11 maja.

„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” to film z początków kariery polskiej gwiazdy światowego kina Poli Negri. Po blisko stu latach powrócił na ekrany kin. W ramach projektu realizowanego podczas Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011, odrestaurowany cyfrowo film niemy z 1918 roku ze specjalnie na tę okazję skomponowaną muzyką Jerzego Maksymiuka został pokazany w sześciu europejskich stolicach: Warszawie, Paryżu, Madrycie, Londynie, Kijowie i Berlinie.
     11 maja w Elblągu odbędzie się drugi w Polsce pokaz filmu. Towarzyszyć mu będzie również muzyka na żywo w wykonaniu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją maestro Jerzego Maksymiuka oraz Jana Krzeszowca (flet), Jarosława Podsiadlika (klarnet) i Anny Rutkowskiej-Schock (fortepian).
     
     „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” w reżyserii Eugena Illésa to poruszająca historia wielkiej miłości Mani Walkowskiej, pracownicy fabryki papierosów, do utalentowanego kompozytora Hansa. Mania zostaje wybrana na modelkę na plakat reklamowy nowej marki papierosów. U Alexa, malarza, który ma być autorem plakatu, poznaje młodego kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością. Tymczasem Morelli, bogaty i wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą modelki z plakatu, urządza wielki bal, na który zaprasza Manię. W trakcie zabawy usilnie zabiega o jej względy, jednak bezskutecznie. Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli, jeden z akcjonariuszy Opery Narodowej, używa swoich wpływów, wskutek czego dzieło Hansa, zatytułowane „Mania”, zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką. Dyrektor opery Dreyer zgadza się na wystawienie opery Hansa. Kompozytor zmienia tytuł swojego dzieła na „Tarantella”. Na premierze miejsca w loży honorowej zajmują Mania i Morelli. W przerwie Mania spotyka się z Hansem i próbuje wyjaśnić mu, że nadal go kocha, a z Morellim związała się tylko po to, by Hans mógł wystawić swoją operę. Kompozytor nie chce jej słuchać. Zrozpaczona Mania zamyka w garderobie tancerkę, przebiera się za nią i zajmuje jej miejsce na scenie… Dalszy ciąg historii już 11 maja w Teatrze im. Aleksandra Sewruka.
„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” to jeden z pierwszych zagranicznych filmów w bogatym dorobku Poli Negri. Późniejsza wielka gwiazda kina zagrała w nim jako dwudziestokilkuletnia dziewczyna, przed którą dopiero otwierały się drzwi do światowej kariery. Jednak już wtedy oczarowała swoją oryginalną urodą, pięknymi oczami, zwinnością ciała, bogatą mimiką oraz nietuzinkową osobowością.
     Film przez wiele lat był uznawany za bezpowrotnie zaginiony. W 2006 r. Filmoteka Narodowa odkupiła kopię filmu od czeskiego kolekcjonera, a następnie poddała ją kompleksowej rekonstrukcji. Dzięki staraniom Filmoteki Narodowej „Mania” w pewnym sensie została przywrócona do życia.
     Partnerem głównym pokazu jest Filmoteka Narodowa.
     
     
     
     
     Jerzy Maksymiuk (ur. w 1936 r. w Grodnie) miał być pianistą, a został dyrygentem. Od 13 roku życia komponuje. Jest jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów, niezwykłą osobowością twórczą. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Pod jego batutą orkiestra koncertowała w takich salach, jak nowojorska Carnegie Hall, London Proms, Wiener Ferein.
     To z „orkiestry Maksymiuka” wyrosła w 1984 r. nie mniej sławna Sinfonia Varsovia. U szczytu powodzenia, w 1984 r. na Maksymiuk 13 lat objął szefostwo BBC Scottish Symphony Orchestra w Glasgow, z którą odbył liczne tournee po Europie. Nagrał ponad 100 płyt. Jako kompozytor muzyki filmowej współpracował z wieloma znanymi polskimi reżyserami, dorobek Maksymiuka obejmuje muzykę do ponad 40 filmów.
     
     11 maja, godz. 19, Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu
     Bilety: 45 zł (ulgowy), 50 zł (normalny) do nabycia w Biurze Koncertowym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej – Ratusz Staromiejski, w godzinach: pn.-pt. 8-16, wt. 8-18 (Elbląg, Stary Rynek 25). Rezerwacja telefoniczna: (55) 237 47 49 lub elektroniczna: www.eok.elblag.eu.
     
     Sponsor Strategiczny
     Mecenas Elbląskiej Orkiestry Kameralnej
     Siemens Sp. z o.o.
     
     Sponsor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej
     Grupa Energa
Kinga Karaban, EOK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Okulary korekcyjne JUST CAVALLI
Okulary korekcyjne Oscar Ventura
Okulary korekcyjne EVA MINGE
Soczewki kontaktowe ALCON Air Optix Aqua