Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 23-02-2017, imieniny Polikarpa, Romy
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Studniówki 2017

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Na środku Zalewu Wiślanego Na środku Zalewu Wiślanego

Kilka steków nie zaszkodzi… (Wakacyjne grillowanie, odc. 5)

 
Elbląg, Kilka steków nie zaszkodzi… (Wakacyjne grillowanie, odc. 5)
Rek

 Lato jeszcze w pełni, wakacje nadal trwają. Jeżeli grillowanie nie wypełnia nam każdego weekendu, to ze spokojem możemy zajadać się kiełbaskami z rusztu. Jeżeli jednak sięgamy po dania z grilla zbyt często, warto zrobić zdrowotny rachunek sumienia. W sezonie kilka steków może i nie zaszkodzi, ale…

Kto nie czyta, ten traci
     Coraz częściej mówi się o poprawie sytuacji konsumentów, chociażby w kontekście rozporządzenia 1169/2011, które zabrania producentom żywności wprowadzać nas w błąd. Niestety nie oznacza to, że wszyscy producenci zaprzestaną nieuczciwych praktyk. Co możemy zrobić?
– Czytajmy uważnie etykiety. Skład powinien nam powiedzieć wszystko. Na przykład, czy nasza ulubiona kiełbasa grillowa, reklamowana jako „tradycyjna” lub „wiejska”, nie jest naszpikowana konserwantami, których w tak promowanym produkcie być nie powinno. Skład to także źródło informacji na temat alergenów i dodatków, które mogą wywołać nietolerancje pokarmowe – mówi Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL, firmy zajmującej się weryfikacją opakowań spożywczych pod kątem Rozporządzenia 1169/2011.
     Pamiętajmy, że przetworzone produkty sprzedawane bez opakowań, również podlegają zapisom Rozporządzenia 1169/2011. Informacje o wędlinach sprzedawanych „luzem” muszą być podane w taki sposób, aby klient z łatwością mógł się z nimi zapoznać (nie mogą być udzielane przez sprzedawcę lub być przechowywane na zapleczu).
– Oczywiście może się zdarzyć, że producent nie mówi prawdy także w składzie – tak było w przypadku pewnego masła, które masłem okazało się tylko z nazwy. Producent został za to ukarany, a jego produktom nadal uważnie przygląda się UOKiK – mówi Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR Nonoproblemo. – Są także wyjątki, np. masło roślinne, którego pełna nazwa na froncie opakowania wyjaśnia, iż w rzeczywistości jest to margaryna. Ale to wyjątek, ponieważ produkt jest obecny na rynku od lat 70. XX wieku i można uznać go za swoiście tradycyjny – dodaje.
     
     Co nam szkodzi?
     Sezon grillowy do krótkich nie należy, szczególnie jeśli założymy, że pierwsze ruszty były rozpalane już w maju. Jeśli przeszarżowaliśmy z częstotliwością grillowych biesiad oraz z ilością tłustych mięs, a nasza wątroba i żołądek dawały nam ostrzegawcze sygnały, to jest się nad czym zastanawiać. To czego nie widać, często nas nie martwi. Tymczasem nasz organizm gromadzi szkodliwe substancje, a my nie pomagamy w pozbyciu się ich. Jakie niezdrowe związki chemiczne powstają się w procesie grillowania? Oto niektóre z nich:
     nitrozoaminy: powstają podczas grillowania mięsa peklowanego (dlatego unikajmy go na ruszcie) i mogą powodować raka żołądka;
     policykliczne węglowodory aromatyczne (PAH): im wyższa temperatura na ruszcie, oraz im tłustsze mięso, tym więcej powstaje związków PAH, które do mięsa trafiają wraz z unoszącym się dymem (niektóre z nich mogą mieć działanie rakotwórcze);
     heterocykliczne aminy aromatyczne (HAA): powstają podczas długiego i silnego podgrzewania mięsa lub ryb – badania wykazały podwyższone ryzyko nowotworów przy ich dużym spożyciu;
     3-MCPD: grupa szkodliwych związków chemicznych, która powstaje przede wszystkim, gdy tłuszcz i sól są jednocześnie podgrzewane (podejrzewane są o działanie rakotwórcze).
     
     Zielone zestawy
     Aby nie rezygnować z tego co smaczne, do potraw przygotowanych na grillu warto serwować sałatki ze świeżych warzyw i owoców – źródło bezcennych witamin, zwłaszcza witaminy C, beta-karotenu oraz kwasu foliowego.
– Owoce i warzywa zawierają również duże ilości składników mineralnych, takich jak: wapń, potas, magnez, sód. Są bogatym źródłem antyoksydantów, chronią przed działaniem wolnych rodników i unieszkodliwiają wprowadzone do organizmu substancje toksyczne. Dodatkowo zawierają błonnik pokarmowy, który wpływa korzystanie na stężenie cholesterolu i glukozy we krwi. Im więcej zielonych warzyw, takich jak: sałata, brokuły, brukselka czy kapusta, tym silniejszy jest nasz układ odpornościowy – wyjaśnia dietetyk, Zuzanna Chęcińska.
     Podsumowując – grillowanie samo w sobie nie jest szkodliwe dla zdrowia, warto jednak nie przesadzać z jego częstotliwością i zwracać uwagę na jakość grillowanych potraw. Pomagamy w tym kolejnym, zdrowym przepisem. 
     Grillowana papryka – zdrowo nadziana
     Składniki: * 6 sztuk papryk (czerwone lub żółte)*3 pomidory * żółty ser lub ser pleśniowy* bakłażan * natka pietruszki i suszone zioła, np. bazylia * cebula * 2 ząbki czosnku * pieprz * sól * oliwa
     
     Paprykę kroimy na pół i smarujemy od zewnątrz oliwą. Pomidory, bakłażana, ser kroimy w kostkę , siekamy cebulę, czosnek i natkę pietruszki – składniki mieszamy i przyprawiamy do smaku. Papryki wypełniamy farszem, a następnie zawijamy w folię aluminiową. Grillujemy do momentu roztopienia się sera.
     
     Masz pytanie związane ze znakowaniem opakowań i Rozporządzeniem 1169/2011? Napisz do naszych ekspertów:
     Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL: weryfikacja@shos.pl
     Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR – Nonoproblemo: kamila@nonoproblemo.pl
     Materiał przygotowany we współpracy z ekspertem: Zuzanną Chęcińską, dietetykiem klinicznym i założycielką Food Balance. Kontakt: zuzanna@foodbalance.pl.
     
     Już za tydzień kolejny artykuł z cyklu „Wakacyjne grillowanie”.
     

,
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama