Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 06-12-2016, imieniny Mikołaja, Emiliana
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Cięcie kosztów remontu ulic ? Cięcie kosztów remontu ulic ?

Czy pudełko jest konieczne?

Do Inspekcji Handlowej wpłynęło pytanie od konsumenta: „Czy jeśli chcę reklamować odtwarzacz mp3, muszę posiadać oryginalne opakowanie, tak jak zażądał tego przyjmujący reklamację?”.

Odpowiedź na Pana pytanie wymaga ustalenia, czy składając reklamację korzystał Pan z gwarancji, czy z uprawnień wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wybór odpowiedniego trybu dochodzenia roszczeń reklamacyjnych należy zawsze do konsumenta. Sprzedawca nie może narzucić Panu korzystania z gwarancji ani ograniczać możliwości stosowania ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     W przypadku gwarancji zarówno gwarant, jak i konsument decydujący się na skorzystanie z zapisów gwarancji, są związani zapisami zawartymi w karcie gwarancyjnej. Jeżeli jednym z wymogów, od których gwarant uzależnia rozpatrzenie reklamacji, jest dostarczenie towaru w oryginalnym pakowaniu, to takie postanowienie gwarancyjne jest wiążące i wówczas konsument będzie musiał się do niego dostosować.
     Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku reklamacji składanej na podstawie ustawy konsumenckiej. Zgodnie z art. 8.1 do 8.4, jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy wolny od wad. Jeżeli sprzedawca nie zdoła naprawić albo wymienić towaru na wolny od wad, albo gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo zwrotu gotówki, jeżeli wada towaru jest istotna.
     Kupujący, aby skorzystać ze swoich uprawnień, ma obowiązek poinformować sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. W żadnym przepisie cytowanej ustawy nie ma mowy o utracie uprawnień przez kupującego z powodu niedostarczenia oryginalnego opakowania.
     Ustawa wskazuje dokładnie i wprost, w jakich sytuacjach kupujący nie może dochodzić swoich roszczeń. Zgodnie z art. 7 sprzedawca nie odpowiada wobec kupującego za niezgodność towaru z umową, jeżeli kupujący o tej niezgodności wiedział lub powinien wiedzieć w chwili zawarcia umowy. Drugim przypadkiem jest sytuacja, kiedy kupujący nie powiadomi sprzedawcy o niezgodności towaru z umową w terminie dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.
     W związku z powyższym może Pan jak najbardziej dochodzić swoich praw na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. 2002.141.1176). W tym celu powinien Pan złożyć reklamację w sklepie, gdzie zakupił Pan odtwarzacz mp3. Do Pana należy wybór sposobu załatwienia reklamacji (wymiana albo naprawa).
     W przypadku odmowy przyjęcia reklamacji przez sprzedawcę właściwym będzie wysłanie zawiadomienia o niezgodności towaru z umową (reklamacji) oraz określenia sposobu jej załatwienia na adres sprzedawcy listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
     Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji.
     

Jacek Błaszczyk – Inspekcja Handlowa w Elblą
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • O i jest fajny temat. A jak to jest gdy kupuje nowy towar np mp3 player w domu stwierdzam ze jednak mi sie on nie podoba bo np za wolno zapisuje sie na niego z komputera alo menu jest dla mnie nieodpowiednie? Mam paragon i opakowanie ktore nie jest zniczczone i zanosze to spowrotem dnia nastepnego lub za 5 dni do sklepu ządajac zwrot pieniedzy, sprzedawca mi mowi ze moge tylko zlozyc reklamacje jak towar jest niesprawny, a ja przynosze sprawny towar i chce kase. Na to tez jest prawo do diaska. Chyba jestesmy w europie i obowiazuje europejskie prawo? Co zrobic jak nie chca przyjac spowrotem? Czy zawsze nas musza robic w konia?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wks(2006-01-11)
  • wks, z tego co się orientuję i czytałem (było to chyba na portelu wyjaśnione) to jeśli coś kupisz to jest Twoje;) a to czy sprzedawca przyjmie od Ciebie spowrotem towar to jest tylko i wyłącznie jego dobra wola.. ale dla pewności zadzwoń sobie do Inspekcji Handlowej w Elblągu, 641 78 80. pozdro!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    B(2006-01-11)
  • zawsze dobrze kupić wysyłkowo z jakiegoś sklepu internetowego, masz ustawowe 10 dni na zwrot nie noszącego śladów użytkowania towaru bez podania przyczyny :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    nems(2006-01-11)
  • Tak, popieram. Jeśli ktoś nie jest w stanie zaakceptować faktu, że nasze prawo nie jest do końca takie europejskie jak byśmy tego chcieli (czyt. nie ma prawa, które zmusza sprzedawcę do przyjęcia zwrotu pełnowartościowego, zgodnego z umową towaru), to niech dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Albo w RTV Euro AGD, gdzie zwrotów wprawdzie nie przyjmują, ale można towar wymienić na inny w ciągu 14 dni, jeśli nie nosi żadnych śladów użytkowania i ma oryg. opakowanie. Pozdrawiam!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    DD(2006-01-14)
Reklama