Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 03-12-2016, imieniny Franciszka, Ksawerego
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Gdy towar nie ma wad...

Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru bez wad? W związku z częstymi pytaniami tego rodzaju, z którymi zwracają się konsumenci do Inspekcji Handlowej, wyjaśniamy.

Podstawą do zwrotu zakupionego towaru bez wad i to wyłącznie w jednostkach handlu uspołecznionego była uchwała nr 71 Rady Ministrów z 1983 r. w sprawie ogólnych warunków sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancji dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (Monitor Polski nr 21, poz. 118). Przepis ten nie dotyczył jednostek handlu prywatnego.
     Na podstawie § 27 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów (Dziennik Ustaw nr 64, poz. 328), uchwała powyższa straciła moc.
     Aktualnie nie ma przepisu zobowiązującego sprzedawcę do przyjęcia zwrotu towaru zgodnego z umową. Jak każda umowa, również umowa kupna - sprzedaży może być rozwiązana tylko za zgodą obu stron umowy, zatem zwrot towaru zgodnego z umową może nastąpić wyłącznie za zgodą sprzedawcy i wynika tylko z jego dobrej woli.
     Sprzedawca (przedsiębiorca) w celach marketingowych może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest dla sprzedawcy wiążące.
     Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na podstawie ustawy z 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dziennik Ustaw nr 22, poz. 271), zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy.
     O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej.
     Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie, jednak nie dłuższym niż trzy miesiące.
     

Jacek Błaszczyk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • i bardzo dobrze, że nie ma zwrotów, znając mentalność Polaków to pewnie w piątek kupowaliby garnitury aobo sukienki a w poniedziałek zwrot.... po studniówce albo imieninach u cioci...;-)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jejejeje(2005-12-20)
Reklama