Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Jak zgłosić reklamację, gdy nie ma już sklepu?

Wielokrotnie tematem skarg konsumentów była niemożność zgłoszenia reklamacji towaru niezgodnego z umową z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie, co wtedy zrobić, by móc dochodzić swoich roszczeń.

O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach, decyduje przede wszystkim, w jakiej formie sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawna, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności.
     Najważniejsze jest, by konsument w terminie zawiadomił przedsiębiorcę o niezgodności towaru z umową i określił swoje żądania. Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym będzie mógł przesłać reklamację.
     By to ustalić, pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej - gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna, lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej. Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy, dostępne konsumentom.
     Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni. Nie może argumentować nierozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej.
     W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, zgodnie z art. 864 k.c., odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników.
     Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów.
     W razie nieuznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.
     

Jacek Błaszczyk - IH Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • szanowny panie jacku, a co w przypadku gdy nie istnieje juz producent reklamowanego bubla. ze swojej kieszeni mam zaplacic kupujacemu? reklamacje trzeba rozpatrzyc w ciagu 14 dni, a sprawy w sadach ciagna sie latami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    BIEDNY PRZEDSIEBIORCA(2006-04-26)
Reklama