Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 17-11-2017, imieniny Elżbiety, Samueli
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Park Dolinka Park Dolinka

Jak zgłosić reklamację, gdy nie ma już sklepu?

Wielokrotnie tematem skarg konsumentów była niemożność zgłoszenia reklamacji towaru niezgodnego z umową z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie, co wtedy zrobić, by móc dochodzić swoich roszczeń.

O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach, decyduje przede wszystkim, w jakiej formie sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawna, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności.
     Najważniejsze jest, by konsument w terminie zawiadomił przedsiębiorcę o niezgodności towaru z umową i określił swoje żądania. Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym będzie mógł przesłać reklamację.
     By to ustalić, pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej - gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna, lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej. Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy, dostępne konsumentom.
     Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni. Nie może argumentować nierozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej.
     W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, zgodnie z art. 864 k.c., odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników.
     Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów.
     W razie nieuznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.
     

Jacek Błaszczyk - IH Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • szanowny panie jacku, a co w przypadku gdy nie istnieje juz producent reklamowanego bubla. ze swojej kieszeni mam zaplacic kupujacemu? reklamacje trzeba rozpatrzyc w ciagu 14 dni, a sprawy w sadach ciagna sie latami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    BIEDNY PRZEDSIEBIORCA(2006-04-26)
Reklama