Sobota 21-07-2018, imieniny Daniela, Wawrzyńca
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Konstrukcje współczesności Konstrukcje współczesności

Jak zgłosić reklamację, gdy nie ma już sklepu?

Wielokrotnie tematem skarg konsumentów była niemożność zgłoszenia reklamacji towaru niezgodnego z umową z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie, co wtedy zrobić, by móc dochodzić swoich roszczeń.

O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach, decyduje przede wszystkim, w jakiej formie sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawna, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności.
     Najważniejsze jest, by konsument w terminie zawiadomił przedsiębiorcę o niezgodności towaru z umową i określił swoje żądania. Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym będzie mógł przesłać reklamację.
     By to ustalić, pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej - gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna, lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej. Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy, dostępne konsumentom.
     Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni. Nie może argumentować nierozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej.
     W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, zgodnie z art. 864 k.c., odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników.
     Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów.
     W razie nieuznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.
     

Jacek Błaszczyk - IH Elbląg
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • szanowny panie jacku, a co w przypadku gdy nie istnieje juz producent reklamowanego bubla. ze swojej kieszeni mam zaplacic kupujacemu? reklamacje trzeba rozpatrzyc w ciagu 14 dni, a sprawy w sadach ciagna sie latami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    BIEDNY PRZEDSIEBIORCA(2006-04-26)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

!!!PROMOCJA6!!!
!!!PROMOCJA3!!!
AMK Kuchnia 5
!!!PROMOCJA8!!!