W obrocie handlowym, oprócz sklepów zajmujących się sprzedażą detaliczną towarów konsumpcyjnych, istnieją także placówki, w których można zakupić rzeczy używane, czyli komisy.
Umowa komisu jest umową o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa handlowego. Stronami tej umowy są z jednej strony komisant, który w ramach swojego przedsiębiorstwa dokonuje sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek komitenta, ale w imieniu własnym, oraz komitent, czyli osoba fizyczna lub prawna, korzystająca z usług komisanta.
Konsumenci bardzo chętnie decydują się na zakupy w komisach z powodów ekonomicznych albo w związku z poszukiwaniem oryginalnej rzeczy ruchomej. Jednakże często próbując złożyć reklamację zakupionego towaru, słyszą odpowiedź komisanta, że rzeczy używane z komisu nie podlegają reklamacji. Nie jest to prawdą. Zakup rzeczy używanej z komisu, jak każdy inny zakup rzeczy ruchomej przez osobę fizyczną, podlega ochronie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Na mocy tej ustawy, konsumentowi, który zakupił towar niezgodny z umową, przysługuje uprawnienie do żądania naprawy lub wymiany tego towaru na nowy, wolny od wad. Niestety, w przypadku zakupu przez konsumenta rzeczy w komisie, realizacja tych uprawnień jest praktycznie niemożliwa, gdyż charakter działalności komisu jest związany przede wszystkim ze sprzedażą rzeczy używanych. Trudno sobie wyobrazić, żeby komisant miał możliwość wymiany towaru, ponieważ najczęściej na półkach takiego sklepu znajdują się pojedyncze egzemplarze dostarczone przez komitenta. Także naprawa takiego towaru nie zawsze jest możliwa. Najwłaściwszym sposobem załatwienia reklamacji w przypadku zakupu „wadliwego” towaru z komisu będzie więc stosowne obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy, polegające na wzajemnym zwrocie świadczeń przez strony. Należy pamiętać, że tak jak w przypadku tradycyjnego zakupu, nie można od umowy odstąpić, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. O niezgodności towaru z umową konsument musi zawiadomić komisanta w terminie dwóch miesięcy od daty stwierdzenia tej niezgodności. Warto podkreślić, że istnieje możliwość skrócenia okresu odpowiedzialności komisanta, jednakże nie poniżej roku i za zgodnym oświadczeniem stron.
Wydawałoby się, że komisant jest w takim przypadku w najgorszej sytuacji. Jednak w przypadku zaspokojenia słusznych roszczeń konsumenta, przysługuje mu odszkodowanie od komitenta. Oczywiście, strony umowy komisu, a więc komisant oraz komitent, mogą czynić ustalenia indywidualnie między sobą.
Konsumenci bardzo chętnie decydują się na zakupy w komisach z powodów ekonomicznych albo w związku z poszukiwaniem oryginalnej rzeczy ruchomej. Jednakże często próbując złożyć reklamację zakupionego towaru, słyszą odpowiedź komisanta, że rzeczy używane z komisu nie podlegają reklamacji. Nie jest to prawdą. Zakup rzeczy używanej z komisu, jak każdy inny zakup rzeczy ruchomej przez osobę fizyczną, podlega ochronie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Na mocy tej ustawy, konsumentowi, który zakupił towar niezgodny z umową, przysługuje uprawnienie do żądania naprawy lub wymiany tego towaru na nowy, wolny od wad. Niestety, w przypadku zakupu przez konsumenta rzeczy w komisie, realizacja tych uprawnień jest praktycznie niemożliwa, gdyż charakter działalności komisu jest związany przede wszystkim ze sprzedażą rzeczy używanych. Trudno sobie wyobrazić, żeby komisant miał możliwość wymiany towaru, ponieważ najczęściej na półkach takiego sklepu znajdują się pojedyncze egzemplarze dostarczone przez komitenta. Także naprawa takiego towaru nie zawsze jest możliwa. Najwłaściwszym sposobem załatwienia reklamacji w przypadku zakupu „wadliwego” towaru z komisu będzie więc stosowne obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy, polegające na wzajemnym zwrocie świadczeń przez strony. Należy pamiętać, że tak jak w przypadku tradycyjnego zakupu, nie można od umowy odstąpić, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. O niezgodności towaru z umową konsument musi zawiadomić komisanta w terminie dwóch miesięcy od daty stwierdzenia tej niezgodności. Warto podkreślić, że istnieje możliwość skrócenia okresu odpowiedzialności komisanta, jednakże nie poniżej roku i za zgodnym oświadczeniem stron.
Wydawałoby się, że komisant jest w takim przypadku w najgorszej sytuacji. Jednak w przypadku zaspokojenia słusznych roszczeń konsumenta, przysługuje mu odszkodowanie od komitenta. Oczywiście, strony umowy komisu, a więc komisant oraz komitent, mogą czynić ustalenia indywidualnie między sobą.
Jacek Błaszczyk - Inspekcja Handlowa w Elblągu