Czwartek 19-07-2018, imieniny Wincentego, Marcina
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Play Rzeźba kinetyczna na Modrzewinie Rzeźba kinetyczna na Modrzewinie

Pułapki na wyprzedaży

Zbliża się czas wyprzedaży letniej, szczególnie odzieży i obuwia. Aby nie żałować dokonanego zakupu, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek i nie tracić czasu na ewentualne spory z przedsiębiorcami.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim komunikacie przestrzega konsumentów, a Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu przypomina o podstawowych zasadach dobrego zakupu.
     - Po pierwsze, porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam faktycznie niezbędna - wylicza Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny, gdyż wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Konsument powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena” powinna być podana cena obniżona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki. Po drugie, pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać czy w innym sklepie można kupić tańszy - dodaje. - Zwrot towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma przepisu prawnego, który regulowałby tę kwestię. Wyjątki stanowią umowy zawierane na odległość i umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, co szczegółowo jest uregulowane w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną prze produkt niebezpieczny. Ten akt prawny jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl .
     Po trzecie, jak podkreśla Radosław Rzepecki, nie zapominajmy o paragonach - są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, czy w osiedlowym sklepie. Jest on niezbędny, kiedy chcemy złożyć reklamację, ponieważ to konsument musi zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego udowodnić, że dany towar zakupił w tym konkretnym miejscu i czasie.
     Po czwarte, reklamacji nie podlegają wady, które były podstawą obniżenia ceny towaru. Wszystkie inne niezgodności towaru z umową możemy reklamować na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej lub karty gwarancyjnej, jeżeli taką otrzymaliśmy.
     Na podstawie przepisów cytowanej ustawy sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową 2 lata od dnia zakupu. Sprzedawcę o wadliwym towarze powinniśmy zawiadomić jak najszybciej, nie później jednak niż 2 miesiące od zauważenia wady. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Konsumentowi w pierwszej kolejności przysługuje bezpłatna naprawa lub wymiana towaru na nowy.
     Natomiast warunki gwarancji zawarte w karcie gwarancyjnej są określane przez gwaranta i mogą być różne nie tylko dla różnych towarów, ale również dla takich samych. To gwarant określa swój zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji. Dlatego konsument musi zastanowić się, który tryb reklamacyjny jest dla niego korzystniejszy i podjąć stosowną decyzję.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Wielka obniżka!!! Towar za jedyne 999 pln.(przed "obniżką" kosztował 850 pln.)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Hugo Viana(2007-08-08)
  • panie rzepecki zgodnie z kc knsument musi udowodnic ze kupil ale nie koniecznie paragonem ,moze miec swiadka takiego zakupu to raz a drugie to pana zadaniem jest sprawdzanie czy sklepy naprawde obnizylu crene czy tylko klamia ze jest ona nizsza niz np miesiac temu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-08-08)
  • Niedawno czytałam w artykule o tematyce prawnej, że niepradą jest jakoby zwrot wadliwego towaru miałby być tylko za okazaniem paragonu.Wystarczy udowodnić że zakupiony towar pochodzi z tego sklepu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    E.Z.(2007-08-09)
  • czemu usunieto moj komentarz o niekompretencji pana rzepeckego i jego nieznajomosic prawa?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    antyLIS(2007-08-10)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

karma p. falista
Artemia
Karma dla papug średnich
ichtovit