Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 22-04-2018, imieniny Łukasza, Leona
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Piękna kuweta Piękna kuweta

Pułapki na wyprzedaży

Zbliża się czas wyprzedaży letniej, szczególnie odzieży i obuwia. Aby nie żałować dokonanego zakupu, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek i nie tracić czasu na ewentualne spory z przedsiębiorcami.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim komunikacie przestrzega konsumentów, a Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu przypomina o podstawowych zasadach dobrego zakupu.
     - Po pierwsze, porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam faktycznie niezbędna - wylicza Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny, gdyż wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Konsument powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena” powinna być podana cena obniżona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki. Po drugie, pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać czy w innym sklepie można kupić tańszy - dodaje. - Zwrot towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma przepisu prawnego, który regulowałby tę kwestię. Wyjątki stanowią umowy zawierane na odległość i umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, co szczegółowo jest uregulowane w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną prze produkt niebezpieczny. Ten akt prawny jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl .
     Po trzecie, jak podkreśla Radosław Rzepecki, nie zapominajmy o paragonach - są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, czy w osiedlowym sklepie. Jest on niezbędny, kiedy chcemy złożyć reklamację, ponieważ to konsument musi zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego udowodnić, że dany towar zakupił w tym konkretnym miejscu i czasie.
     Po czwarte, reklamacji nie podlegają wady, które były podstawą obniżenia ceny towaru. Wszystkie inne niezgodności towaru z umową możemy reklamować na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej lub karty gwarancyjnej, jeżeli taką otrzymaliśmy.
     Na podstawie przepisów cytowanej ustawy sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową 2 lata od dnia zakupu. Sprzedawcę o wadliwym towarze powinniśmy zawiadomić jak najszybciej, nie później jednak niż 2 miesiące od zauważenia wady. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Konsumentowi w pierwszej kolejności przysługuje bezpłatna naprawa lub wymiana towaru na nowy.
     Natomiast warunki gwarancji zawarte w karcie gwarancyjnej są określane przez gwaranta i mogą być różne nie tylko dla różnych towarów, ale również dla takich samych. To gwarant określa swój zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji. Dlatego konsument musi zastanowić się, który tryb reklamacyjny jest dla niego korzystniejszy i podjąć stosowną decyzję.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Wielka obniżka!!! Towar za jedyne 999 pln.(przed "obniżką" kosztował 850 pln.)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Hugo Viana(2007-08-08)
  • panie rzepecki zgodnie z kc knsument musi udowodnic ze kupil ale nie koniecznie paragonem ,moze miec swiadka takiego zakupu to raz a drugie to pana zadaniem jest sprawdzanie czy sklepy naprawde obnizylu crene czy tylko klamia ze jest ona nizsza niz np miesiac temu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-08-08)
  • Niedawno czytałam w artykule o tematyce prawnej, że niepradą jest jakoby zwrot wadliwego towaru miałby być tylko za okazaniem paragonu.Wystarczy udowodnić że zakupiony towar pochodzi z tego sklepu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    E.Z.(2007-08-09)
  • czemu usunieto moj komentarz o niekompretencji pana rzepeckego i jego nieznajomosic prawa?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    antyLIS(2007-08-10)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Soczewki kontaktowe ALCON Air Optix Aqua
OKULARY PRZECIWSŁONECZNE,
Okulary korekcyjne XAVIER GARCIA
Okulary korekcyjne EVA MINGE