UWAGA!

Spóźniona przesyłka kurierska – co robić?

 Spóźniona przesyłka kurierska – co robić?

Jeśli od czasu do czasu korzystasz z usług firm kurierskich wiedz, że mogą przytrafić Ci się niemiłe sytuacje typu spóźniona lub uszkodzona paczka. W artykule wyjaśniamy co robić, jeśli paczka na którą czekasz, ma spore opóźnienie.

Zacznijmy od tego, że prawo do reklamacji usług pocztowych określa art. 61. z prawa pocztowego. Każda firma kurierska dodatkowo określa własny regulamin, a w przypadku reklamacji niestety zdarza się, że zapisy są niezgodne z prawem. Dlatego warto wiedzieć, że jako klienci firm kurierskich mamy pełne prawo powołać się na rozporządzenie ministra infrastruktury z 13 października 2003 roku, które opisuje proces złożenia reklamacji w zakresie przesyłek rejestrowanych. Zgodnie z zapisem w prawie pocztowym, jeśli doręczenie paczki lub powiadomienie o próbie doręczenia (czyli awizowanie) nie nastąpiło w przeciągu 14 dni od daty nadania (nie wliczając dni wolnych od pracy), mamy prawo uważać usługę za nienależycie wykonaną i złożyć reklamację.
      
       Do złożenia reklamacji mają prawo nadawca lub adresat paczki, jeśli nadawca wyrazi taką wolę (czyli nie będzie dochodził swoich roszczeń). Odbiorca ma również prawo do złożenia reklamacji, jeśli otrzyma paczkę uszkodzoną lub niekompletną. Warunkiem do rozpatrzenia roszczeń jest jednak uregulowanie rachunków z firmą kurierską (tzn. nie można reklamować przesyłki pobraniowej, za którą nie uiściło się należytej opłaty).
      
       Ważną kwestią w przypadku reklamacji spóźnionych przesyłek kurierskich jest miejsce, dokąd przesyłka była nadana. Warto pamiętać, że w przypadku zamawianiu towarów zza Unii Europejskiej, przesyłki przechodzą kontrolę celną, co znacznie wydłuża czas dostarczenia, a firmy kurierskie nie mają wpływu na przepisy celne. Poza tym przy współpracy z dostawcami spoza Unii Europejskiej trudno nawet liczyć na rozpatrzenie reklamacji. W dużo lepszej sytuacji są klienci, którzy wysyłają (lub odbierają paczki) do jednego z krajów europejskich. Wówczas w dochodzeniu swoich praw pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie.
      
       Jeśli zamawiasz kuriera, np. za pośrednictwem portalu z usługami kurierskimi Europaka.pl, pamiętaj, by wartościowe przesyłki ubezpieczyć. Dodatkowy koszt to zaledwie kilka złotych, a w przypadku reklamacji możemy być spokojni, że odzyskamy równowartość przesyłki. Z drugiej strony wybierajmy sprawdzone firmy (Fedex, DHL czy UPS), które działają na arenie międzynarodowej, mają renomę i doświadczenie. Jeśli przesyłka jest delikatna (np. szkło lub elektronika) odpowiednio oznaczmy przesyłkę i również wykupmy ubezpieczenie.
      
---------- Reklama ----------

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie