Sobota 23-03-2019, imieniny Pelagii, Feliksa
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Bruksela żąda spotkania w sprawie przekopu

 
Elbląg, Bruksela żąda spotkania w sprawie przekopu
Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę kanału na mierzei (fot. Michał Skroboszewski, arch. portEl)

Inwestycja na Mierzei Wiślanej ma ożywić gospodarkę regionu i pomóc w rozbudowie portu w Elblągu. Ale nie wiadomo, czy wystarczy chętnych na transport towarów - pisze "Rzeczpospolita". Z kolei radio RMF FM informuje, że Komisja Europejska zażądała jak najszybszego spotkania z przedstawicielami polskiego rządu w sprawie prowadzonej na Mierzei wycinki lasu. 

(...) To inwestycja mająca ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Ma też znaczenie dla obronności kraju: powinna poprawić bezpieczeństwo w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne drogi wodne. Zyskać ma także port w Elblągu odczuwający spadek przeładunków, choć w portach na Bałtyku – Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu – obroty mocno rosną.
(...) Tymczasem według części ekonomistów przedsięwzięcie jest kompletnie chybione. Zdaniem prof. Włodzimierza Rydzkowskiego z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego na Uniwersytecie Gdańskim przekop Mierzei z gospodarczego punktu widzenia nie ma żadnego uzasadnienia. Brak jest ładunków, których przewożenie tą drogą byłoby racjonalne.
– W odległości 60 km leży gdański terminal kontenerowy DCT, wyremontowana jest droga ekspresowa S7, więc kontener z Gdańska dotrze do Elbląga i okolic w ciągu godziny. Po co ktoś miałby transportować taki ładunek przez nowy kanał? – mówi Rydzkowski. Sens inwestycji ma także negować brak odpowiednich jednostek, których wykorzystanie w transporcie nową drogą byłoby opłacalne. Według Rydzkowskiego nawet gdyby znalazły się ładunki, to przy 5 metrach głębokości kanału mogłyby się tam zmieścić jednostki o nośności najwyżej 3,5 tys. ton. Takie statki pływają m.in. po Renie oraz w rejonie kanału La Manche, ale nie na Bałtyku. – Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby nawet obroty portu w Elblągu wzrosły do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostały podwojone, to roczne wpływy portu sięgnęłyby 2 milionów złotych. Biorąc pod uwagę koszt budowy kanału, okazuje się, że nakłady zwracałyby się przez 450 lat – twierdzi Rydzkowski.
     Jak podało dzisiaj radio RMF FM, Komisja Europejska chce się jak najszybciej spotkać z przedstawicielami polskich władz w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Bruksela ma mieć zastrzeżenia co do inwestycji, a także do tego, jak argumentują ją polskie władze, które twierdzą, że to kwestia bezpieczeństwa państwa. Jak ustaliła korespondentka RMF FM Katarzyna Szymańska-Borginon, Bruksela ma wątpliwości, czy rzeczywiście – jak twierdzą polskie władze – wycinka ma nieznaczący wpływ na środowisko.
     
     Więcej: Rzeczpospolita, RMF FM
,
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • A ci dalej o ekonomicznym uzasadnieniu. Ekonomia to jest cel drugorzędny, tak było od początku i nic tego nie zmieni.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    50 13
    (2019-02-20)
  • o czym wy tumany piszecie ? Na turystykę póki co postawcie a porty się rozwiną
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    46 14
    (2019-02-20)
  • A jeżeli profesor sie myli, to odwoła to publicznie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    38 16
    mm263(2019-02-20)
  • KODziarze na gazie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36 26
    (2019-02-20)
  • Jak ja czytam wypowiedź jakiegoś "ekonomisty" to mnie szlag trafia. Jak nijaki Vincent - "ekonomista" próbował być prorokiem i tak się ośmieszył że każdy normalny - ale nie ekonomista - spaliłby się na miejscu ze wstydu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    47 20
    hamulcowy(2019-02-20)
  • nie ma żadnej racjonalności w budowaniu drogi wodnej łączącej Iławę, Ostródę i ich jeziora, poprzez Kanał Elbląski z Elblągiem, Krynica Morską, Gdańskiem, to jest absolutnie nieracjonalny produkt turystyczny, na pewno żaden żeglarz nie będzie chciał skorzystać z tej drogi wodnej, jest ona absolutnie nieatrakcyjna i szkodliwa społecznie, proponuję zasypać gruzem Kanał Elbląski i to natychmiast
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23 32
    dffd(2019-02-20)
  • Kanał Elbląski jest deficytowy, jego utrzymanie kosztuje więcej niż opłaty z tytułu przepłynięcia nimi, gdyby ten profesor miał decydować to razem z kodziarzami zamknąłby kanał bo nie dość, że jest szkodliwy ekologicznie bo statki straszą ptaszki an Drużnie to jeszcze trzeba do niego dopłacać, natomiast ekonomicznymi są zimne termy w Lidzbarku Warmińskim i lotnisko w krzakach pod Szczytnem,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    42 9
    furet(2019-02-20)
  • KODziarze, pisowski sposób na własne nieudacznictwo. KODziarze to pikuś, koledzy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 27
    (2019-02-20)
  • Pan profesor ma rację, ale kto by go tam słuchał. Nie trzeba zresztą być profesorem, żeby dojść do tego samego wniosku. W sytuacji gdy nową siódemką jest rzut beretem do głębokowodnych i nieprzeciążonych portów w Trójmieście, to tylko idiota chciałby korzystać z portu w Elblągu. Ale suweren wie lepiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    23 37
    KatNaIdiotów(2019-02-20)
  • Każdy, kto posiada minimum wiedzy historycznej wie, że siłą napędową każdej gospodarki jest transport. Stąd, już starożytni rzymianie budowali drogi, Polska w XVI wieku rozwijała się dzięki żegludze na Wiśle- rozwój miast Kraków, Kazimierz, Warszawa, Płock, Toruń. W XIX wieku rozwijały się te regiony, które posiadały linie kolejowe lub kanały żeglugowe. Wiek XX to autostrady i transport wodny. Wszystkich przeciwników przekopu zapraszam do obejrzenia portów rzecznych nad Renem, w Kolonii, Bonn. .. .. Pamiętam, jak "wybitny ekonomista" żydowskiego pochodzenia, Jan Vincent Rostowski, mówił, w dniu przegranych wyborów w roku 2015 "Ja, jako były minister finansów, mówię, że na propozycje PiS - powrót do poprzedniego wieku emerytalnego i program 500+ "piniendzy" nie ma i nie będzie"
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    27 5
    (2019-02-20)
  • Ludzie patrzcie kto pisze te artykuły, zapamietujcie nazwiska. To są sowieckie szpicle działające na ziemiach RP, to także unijne kacyki mające kontrolować polska gospodarke aby nie wybiła się z amocno po za miejsce jakie nadała jej bruksela. Tych ludzi bedzie trzeba oznaczac i wywalac z polski. Podłe antypolskie szuje typu wątpliwej jakości senatorek od siedmiu bolesci
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    29 15
    yataman(2019-02-20)
  • A może Pan Profesor popatrzy na mapę naszego sąsiada - i zobaczy ile tam portów morskich: Emden, Wilhelmshaven, Bremenhaven, Hamburg, Kilonia, Lubeka, Wismar, Rostock; niech zobaczy jak wyglądają porty rzeczne na Renie - Kolonia, Bonn. Oczywiście - budują port lotniczy w Berlinie, to po co w Polsce - taka to już filozofia płatnych zdrajców. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    35 12
    (2019-02-20)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Okulary przeciwsłoneczne BMW
Okulary korekcyjne EVA MINGE
Okulary korekcyjne GIANFRANCO FERRE
optyk Elbląg, okulista Elbląg, badanie wzroku