UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Bruksela żąda spotkania w sprawie przekopu

 
Elbląg, Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę kanału na mierzei
Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę kanału na mierzei (fot. Michał Skroboszewski, arch. portEl)
Reklama

Inwestycja na Mierzei Wiślanej ma ożywić gospodarkę regionu i pomóc w rozbudowie portu w Elblągu. Ale nie wiadomo, czy wystarczy chętnych na transport towarów - pisze "Rzeczpospolita". Z kolei radio RMF FM informuje, że Komisja Europejska zażądała jak najszybszego spotkania z przedstawicielami polskiego rządu w sprawie prowadzonej na Mierzei wycinki lasu. 

(...) To inwestycja mająca ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Ma też znaczenie dla obronności kraju: powinna poprawić bezpieczeństwo w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne drogi wodne. Zyskać ma także port w Elblągu odczuwający spadek przeładunków, choć w portach na Bałtyku – Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu – obroty mocno rosną.
       (...) Tymczasem według części ekonomistów przedsięwzięcie jest kompletnie chybione. Zdaniem prof. Włodzimierza Rydzkowskiego z Katedry Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego na Uniwersytecie Gdańskim przekop Mierzei z gospodarczego punktu widzenia nie ma żadnego uzasadnienia. Brak jest ładunków, których przewożenie tą drogą byłoby racjonalne.
       – W odległości 60 km leży gdański terminal kontenerowy DCT, wyremontowana jest droga ekspresowa S7, więc kontener z Gdańska dotrze do Elbląga i okolic w ciągu godziny. Po co ktoś miałby transportować taki ładunek przez nowy kanał? – mówi Rydzkowski. Sens inwestycji ma także negować brak odpowiednich jednostek, których wykorzystanie w transporcie nową drogą byłoby opłacalne. Według Rydzkowskiego nawet gdyby znalazły się ładunki, to przy 5 metrach głębokości kanału mogłyby się tam zmieścić jednostki o nośności najwyżej 3,5 tys. ton. Takie statki pływają m.in. po Renie oraz w rejonie kanału La Manche, ale nie na Bałtyku. – Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby nawet obroty portu w Elblągu wzrosły do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostały podwojone, to roczne wpływy portu sięgnęłyby 2 milionów złotych. Biorąc pod uwagę koszt budowy kanału, okazuje się, że nakłady zwracałyby się przez 450 lat – twierdzi Rydzkowski.
       Jak podało dzisiaj radio RMF FM, Komisja Europejska chce się jak najszybciej spotkać z przedstawicielami polskich władz w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Bruksela ma mieć zastrzeżenia co do inwestycji, a także do tego, jak argumentują ją polskie władze, które twierdzą, że to kwestia bezpieczeństwa państwa. Jak ustaliła korespondentka RMF FM Katarzyna Szymańska-Borginon, Bruksela ma wątpliwości, czy rzeczywiście – jak twierdzą polskie władze – wycinka ma nieznaczący wpływ na środowisko.
      
       Więcej: Rzeczpospolita, RMF FM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • A ci dalej o ekonomicznym uzasadnieniu. Ekonomia to jest cel drugorzędny, tak było od początku i nic tego nie zmieni.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    50 13
    (2019-02-20)
  • o czym wy tumany piszecie ? Na turystykę póki co postawcie a porty się rozwiną
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    46 14
    (2019-02-20)
  • A jeżeli profesor sie myli, to odwoła to publicznie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    38 16
    mm263(2019-02-20)
  • KODziarze na gazie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36 26
    (2019-02-20)
  • Jak ja czytam wypowiedź jakiegoś "ekonomisty" to mnie szlag trafia. Jak nijaki Vincent - "ekonomista" próbował być prorokiem i tak się ośmieszył że każdy normalny - ale nie ekonomista - spaliłby się na miejscu ze wstydu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    47 20
    hamulcowy(2019-02-20)
  • nie ma żadnej racjonalności w budowaniu drogi wodnej łączącej Iławę, Ostródę i ich jeziora, poprzez Kanał Elbląski z Elblągiem, Krynica Morską, Gdańskiem, to jest absolutnie nieracjonalny produkt turystyczny, na pewno żaden żeglarz nie będzie chciał skorzystać z tej drogi wodnej, jest ona absolutnie nieatrakcyjna i szkodliwa społecznie, proponuję zasypać gruzem Kanał Elbląski i to natychmiast
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23 32
    dffd(2019-02-20)
  • Kanał Elbląski jest deficytowy, jego utrzymanie kosztuje więcej niż opłaty z tytułu przepłynięcia nimi, gdyby ten profesor miał decydować to razem z kodziarzami zamknąłby kanał bo nie dość, że jest szkodliwy ekologicznie bo statki straszą ptaszki an Drużnie to jeszcze trzeba do niego dopłacać, natomiast ekonomicznymi są zimne termy w Lidzbarku Warmińskim i lotnisko w krzakach pod Szczytnem,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    42 9
    furet(2019-02-20)
  • KODziarze, pisowski sposób na własne nieudacznictwo. KODziarze to pikuś, koledzy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 27
    (2019-02-20)
  • Pan profesor ma rację, ale kto by go tam słuchał. Nie trzeba zresztą być profesorem, żeby dojść do tego samego wniosku. W sytuacji gdy nową siódemką jest rzut beretem do głębokowodnych i nieprzeciążonych portów w Trójmieście, to tylko idiota chciałby korzystać z portu w Elblągu. Ale suweren wie lepiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    23 37
    KatNaIdiotów(2019-02-20)
  • Każdy, kto posiada minimum wiedzy historycznej wie, że siłą napędową każdej gospodarki jest transport. Stąd, już starożytni rzymianie budowali drogi, Polska w XVI wieku rozwijała się dzięki żegludze na Wiśle- rozwój miast Kraków, Kazimierz, Warszawa, Płock, Toruń. W XIX wieku rozwijały się te regiony, które posiadały linie kolejowe lub kanały żeglugowe. Wiek XX to autostrady i transport wodny. Wszystkich przeciwników przekopu zapraszam do obejrzenia portów rzecznych nad Renem, w Kolonii, Bonn. .. .. Pamiętam, jak "wybitny ekonomista" żydowskiego pochodzenia, Jan Vincent Rostowski, mówił, w dniu przegranych wyborów w roku 2015 "Ja, jako były minister finansów, mówię, że na propozycje PiS - powrót do poprzedniego wieku emerytalnego i program 500+ "piniendzy" nie ma i nie będzie"
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    27 5
    (2019-02-20)
  • Ludzie patrzcie kto pisze te artykuły, zapamietujcie nazwiska. To są sowieckie szpicle działające na ziemiach RP, to także unijne kacyki mające kontrolować polska gospodarke aby nie wybiła się z amocno po za miejsce jakie nadała jej bruksela. Tych ludzi bedzie trzeba oznaczac i wywalac z polski. Podłe antypolskie szuje typu wątpliwej jakości senatorek od siedmiu bolesci
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    29 15
    yataman(2019-02-20)
  • A może Pan Profesor popatrzy na mapę naszego sąsiada - i zobaczy ile tam portów morskich: Emden, Wilhelmshaven, Bremenhaven, Hamburg, Kilonia, Lubeka, Wismar, Rostock; niech zobaczy jak wyglądają porty rzeczne na Renie - Kolonia, Bonn. Oczywiście - budują port lotniczy w Berlinie, to po co w Polsce - taka to już filozofia płatnych zdrajców. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    35 12
    (2019-02-20)
Reklama