UWAGA!

Kanał popierać czy się go bać?

Za planowanym przez rząd przekopaniem Mierzei Wiślanej zdecydowanie wypowiadają się mieszkańcy Elbląga i specjaliści budownictwa wodnego. Przeciw są ekolodzy i duża część mieszkańców Pomorza, którzy uważają, że przeznaczone na inwestycje 60 mln euro można wydać lepiej - czytamy w „Gazecie Wyborczej Trójmiasto”.

Mocne stanowisko w tej sprawie już zajęła Wojewódzka Rada Ochrony Przyrody w Gdańsku. Ekolodzy sprzeciwiają się stanowczo jakiejkolwiek ingerencji w środowisko ukształtowanego przez wiatr i wodę piaszczystego wału. Alarmują, że przekop na Mierzei Wiślanej spowoduje zasolenie wód Zalewu Wiślanego, zniszczy wydmy i występującą na nich roślinność, będzie miał istotny wpływ na siedliska ptasie, a cała Mierzeja Wiślana jest obszarem chronionym, wpisanym w unijny program Natura 2000, który jest ustanowiony, by chronić obszary szczególnie cenne przyrodniczo.
     - Nie mają racji - uważa Janusz Kaźmierski z Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk. - Ten mały, zaledwie 40-metrowy kanał nie będzie miał żadnego wpływu na zasolenie, które waha się np. w okolicach Tolkmicka od 0,5 do 4 promili. Wielkość zasolenia zależy od warunków na Zalewie Wiślanym. Jeśli statki będą iść tylko przez śluzę, to średnio co 20 minut wleje się do Zalewu około 300 m sześciennych wody o zasoleniu 7 promili, bo tyle ma woda w Zatoce Gdańskiej. Podobnie w drugą stronę. To będzie niezauważalne dla ekosystemu.
     Więcej w „Gazecie Wyborczej Trójmiasto”.
     
oprac. PD

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Pomorzanie zachowujecie się jak pies ogrodnika, sami nie dostaniecie a innym żałujecie....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Merchelka(2006-11-20)
  • Zalew Wiślany ma średnią głębokość 2 metry. Jeżeli wieje wiatr północny pozium wody w Zalewie podnosi się nawet o 1 metr. Z grubsza liczą wchodzi wtedy do Zalewu, w bardzo krótkim okresie, dodatkowa masa wody równa połowie normalnej ilosci i jakoś zagłada ekologiczna nie następuje. Przez kanał dostanie się nieporównywalnie mniej wody niż w czasie "cofki"
  • No a co z pozostałymi agumentami oraz tymi o których skrót artykułu nie wspomniał? Co jeśli ucierpią na przekopie wydmy i pobliskie plaże, co jeśli woda nie będzie już tak czysta, co mogą spowodować pogłębiarki i przeprawy większych jednostek? Będziecie nadal tak chętnie przyjeżdżać do Krynicy? To zbyt duża cena za mizerną szansę jaką daje przekop. To tylko gadżet zaspokajający ego Elbląga - łał, jesteśmy miastem portowym, mamy dostęp do morza. Dla mnie to żałosne. Co nam ten przekop da? Nic.
  • Panie P- co da nam przkop??? - dostep do morza - niezaleznosc od Rosji - mozliwosc rozwiniecia turystyki( dostep jednostek plywajacych) - rozwiniecie uslug gastronomicznych- hotele-bary-wypozyczalnie sprzetu - zwiekszenie naplywu osob zwiedzajacych te tereny - nowe miejsca pracy- zmiejszeie bezrobocia!!!!! - i jeszcze 1000 innych mozliwosci Wiec co na dam przekop??NIC?? Pomysl zanim cos napiszesz!!
  • Pieniądze na przekop są do wzięcia z Unii. Jeśli ktoś uważa, że może je wydać lepiej, to niech nie ględzi na Portelu, ale pisze swój świetny program i bieże następne pieniądze unijne.
  • Likwidację plaż na Mierzeji nie trudno uzasadnić - u jej nasady zlokalizowano Obuz Zagłady, na plażach i w lasach zgineło mnóstwo bohaterskich żołnierzy Armi Czerowneji, Wermahtu, Krigsmarine i Wafen SS - więc jesto jeden wielki cmentarz i nie wypada latać z golą d.... tam gdzie w dramatycznych okolicznościach gineli ludzie (zwłaszcz ci z KL Stuthoff). Oczywiście wydaje mi się to idiotyczne, ale zwolenicy przekopu mogą użyć takich argumentów.
  • Przekop otwiera port w Elblągu na prawdziwy transport morski, a to zwiększa atrakcyjność inwestycyjną regionu
  • Jak ktoś nie rozumie, że ten przekop to szansa dla miasta, to niech idzie gdzieś po rozum do głowy. Ilość nowych miejsc pracy, rozwój miasta, przemysłu...
  • A MOŻE BY TAK UŚWIADOMIĆ MIESZKAŃCÓW ELBLĄGA JAK TO PAN JEDNORAŁ CHCIAŁ PRZEKOPAĆ W LATACH 70-tych PÓŁWYSEP HELSKI .Dzięki ,że do tego nie doszło!!! Przestańcie opowiadać dyrdymały ,że Port Elbląski to konkurencja dla Gdańska. Nie wprowadzajcie chaosu mówiąc i pisząc ,że po przekopaniu Mierzei nastąpi bum gospodarczy. To przedsięwzięcie to syzyfowa praca nie mająca nic wspólnego z sukcesem ekonomicznym .Sukces będzie jak kilka osób uświadomi sobie ,że należy zadbać o czystość wody w zalewie, porty nadzalewowe wyremontować .Kolej nadzalewowa przywrócić! Nie ma mowy o baniu się jest to raczej kwestia czy ktoś ma zdrowy rozsądek czy nie!!!!! Jeśli Unia Europejska jednak nie da pieniążków na przekop a nasz rząd jednak postanowi na przekór Rosji przekopać Mierzeję za własne czyli nas wszystkich pieniądze!!?? To wówczas oznacza ,że jakieś 250 mln euro na ważniejsze cele zostaną przeznaczone na ….nie wiem po co? Ludzie jakie statki skąd dokąd i po co z czym? Do handlu z Rosją na pewno przekop nie jest potrzebny! A te tysiące jachtów z europy zachodniej …..i tak dalej ….
  • Kanał to nie tylko szansa dla Elbląga. Ja liczę że dzieki temu uaktywnią sie tereny na południowym brzegu Zalewu, od Jagodna po Nową Pasłękę. Będzie szansa na rozwój turystyki, rybołówstwa, które na zamkniętym Zalewie praktycznie upadło, może przetwórstwa ryb. Co do wpływu na plaże i wydmy to zwracam uwagę że funkcjonowanie portów wielokrotnie większych od naszego, myślę o Gdyni i Gdańsku nie zniszczyło plaż. Mierzeje też to wytrzyma, tu nie będzie ruchu jak w Kanale Suezkim.
  • Czy przekop był potrzebny ,żeby Krynica Morska została najbogatszą gminą w Polsce-NIE !!! To przedsiębiorczość mieszkańców oraz władza samorządowa dbająca o interesy gminy sprawiła że inwestorzy w Krynicy Morskiej są z całej Polski.
  • Do SIC Brawo nie będzie takiego ruchu jak na Kanale Sueskim. Tak więc takie przedsięwzięcie nie zwróci się nigdy!!!
Reklama