Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 17-11-2017, imieniny Elżbiety, Samueli
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

W drogę W drogę

Przekop Mierzei Wiślanej będzie szkodził środowisku

 
Elbląg, Przekop Mierzei Wiślanej będzie szkodził środowisku fot. Anna Dembińska
Rek

Inwestycja była jednym z głównych punktów spornych podczas przedterminowych wyborów w Elblągu. Samorządowcy uważają, że dzięki temu cały region stałby się atrakcyjniejszy. Inwestycja będzie miała jednak negatywny wpływ na środowisko - ocenił Urząd Morski w Gdyni, a poinformował TVN24.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów.
     Zaznaczają, że Polska zyska nową drogę wodną i uniezależni się od Rosji. Dziś z Zalewu Wiślanego można przepłynąć na Zatokę Gdańską i dalej na Bałtyk przez Cieśninę Piławską. Według założeń kanał ma być także drogą ewakuacyjną i logistyczną na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
     
     10 razy więcej towarów, 5 razy więcej turystów
     Według analiz ekonomiczno-społecznych dokonanych przez Urząd Morski w Gdyni w latach 2012-13 przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego przyczyni się do rozwoju sektora transportu morskiego. Przewiduje się 10-krotny wzrost ładunków towarów przewożonych transportem morskim, do co najmniej 1,5 mln ton rocznie.
     Budowa drogi wodnej ma wpłynąć także na rozwój żeglugi pasażerskiej; szacuje się, że liczba pasażerów zwiększy się 5-krotnie z ok. 40 tys. osób obecnie do 210 tys. osób w roku 2040. Zwiększony ruch turystyczny przyczyni się do rozbudowy bazy noclegowej i gastronomicznej.
     
     Ponad 2 tys. nowych miejsc pracy

     Oszacowano, że w okresie lat 2021–2040 przybędzie ok. 6,5 tys. miejsc noclegowych i ok. 5,2. tys. miejsc gastronomicznych. Poprawi się także sytuacja na rynku pracy, ponieważ do 2040 r. ma przybyć 2,2 tys. nowych miejsc pracy w tym ok. 270 w sektorze transportu morskiego, 510 - w sektorze logistyki, 32 - w sektorze przemysłu oraz 1380 - w sektorze turystyki.
     
     Każda lokalizacja będzie szkodliwa

     Urząd Morski w Gdyni opublikował właśnie prognozę oddziaływań na środowisko planowanej inwestycji. Przyrodnicy badali, jaki będzie wpływ planowanej inwestycji, gdyby umiejscowiono ją w czterech lokalizacjach: w Skowronkach, Piaskach, Nowym Świecie czy Przebrnie.
     Jak podkreślili naukowcy przygotowujący prognozę oddziaływania przekopu na środowisko naturalne, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, niezależnie od wyboru wariantu lokalizacyjnego, będzie wywierać negatywny wpływ na środowisko i obszary chronione. Jednak - w ich ocenie - najmniejsze szkody w przyrodzie powstaną, gdy przekop powstanie w Piaskach albo Nowym Świecie; największe straty w środowisku naturalnym może spowodować wybudowanie kanału żeglugowego w Skowronkach albo w Przebrnie.
     Oceniają, że w rezultacie przekopu Mierzei zmienią się warunki przyrodnicze i krajobrazowe, zmieni się ekosystem polskiej części Zalewu Wiślanego; kanał żeglugowy wpłynie też na równowagę przyrodniczą i warunki bytowania organizmów wodnych, zmienią się warunki bytowania, lęgów i przelotów ptaków oraz warunki hydrologiczne rzeki Elbląg.
     
     Przekopać i odtworzyć 100 ha szuwarów?

     Gdyby doszło do przekopania Mierzei przyrodnicy zalecają tak zwaną kompensację, czyli wyrównanie braków po utracie chronionych siedlisk. Uważają, że należy odtworzyć ok. 100 hektarów szuwarów pomiędzy Przebrnem a Krynicą Morską. Chcą także powiększyć obszar chroniony o ponad 400 hektarów między Sztutowem a Stegną. Przyrodnicy zinwentaryzowali na terenie Mierzei 425 gatunków roślin, w tym 20 gatunków chronionych.
     Rada Ministrów uchwałą z 2007 roku ustanowiła wieloletni program na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 mln zł.
     
     
     źródło: tvn24.pl
     

,
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Cytat:-"Przekop Mierzei Wiślanej będzie szkodził środowisku". NZDURY !!!Środowisku naturalnemu szkodzi człowiek. Czy kanał La"manhe zaszkodził Frncji?NIE. Dalej, tumany, słucchajcie opinii z TuskVisionNetwork.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    24 18
    /Alojzy/(2013-10-13)
  • PO zawsze robiło problemy i po złości że już w Elblągu nie rządzi będzie przeciwko przekopowi, ale na szczęście to ostatnie miesiące rządzenia PO w Polsce więc szanse znacznie wzrosną po wyborach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28 11
    (2013-10-13)
  • Alojzy aleś ty głupi, piszesz o czymś o czym absolutnie nie masz pojęcia, wracaj do szkoły tumanie !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 16
    (2013-10-13)
  • Nie trzeba być ekologiem, żeby wiedzieć, że przekop nie miałby ŻADNEGO szkodliwego wpływu na środowisko - istnieje już przecież Cieśnina Piławska i natura ma się dobrze. Przekopu nie ma ze względów POLITYCZNYCH - zaszkodziłoby to Gdańskowi i ruskim (a trzeb a przyznać, że port w Gdańsku radzi sobie świetnie). Nie wierzcie jakimś pseudoanalizom zlecanym przez PO.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    43 8
    NowaPrawica(2013-10-13)
  • urząd morski w Gdyni celowo będzie hamował tą inwestycję ponieważ jest ona nie w ich interesie po co Elbląga ma mieć bezpośredni dostęp do morza może stać się konkurencją dla trójmiasta ! HAŃBA !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    30 4
    (2013-10-13)
  • ocenę musimy zlecić niezależnej instytucji ocena urzędu morskiego w gdyni nie jest miarodajna
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 1
    (2013-10-13)
  • Tylko komisja powołana przez Maciarewicza może dokonać ekspertyzy zgodnej z oczekiwaniami obywateli Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 14
    (2013-10-13)
  • Przyrodnicy badali, przyrodnicy stwierdzili. .. ble ble ble. Przekop jest inwestycją i jako taka powinna być oceniana pod względem ekonomicznym, a nie szuwarowo-bagiennym.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 3
    yshncb(2013-10-13)
  • MariuszLewandowski-Fc Nie zupełnie się zgodzę z przedmówcami - ruch statków to faktycznie zmiana ekosystemu i tu niema wątpliwości że ona nastąpi, ,, Proponuję najpierw dobrze ten dokument przestudiować a potem się wypowiadać. Moim zdaniem problem jest taki - czy robić przekop tylko dla małych jachtów bez ruchu portowego i na ile prognozowane zmiany wynikają z zmiany locji dna i prądów wodnych a na ile z ruchu jednostek ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 18
    MariuszLewandowski-Fc(2013-10-13)
  • Przekopać to jedna sprawa, ale chyba najważniejsza sprawa, to głębokość zalewu, króry trzebaby chyba pogłębić żeby mogły przepływać tu chociażby średnie jednostki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 2
    (2013-10-13)
  • Ja mam propozycję. .. Weźmy przekopmy i zobaczymy co się stanie !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    32 2
    (2013-10-13)
  • Jestem przeciwnikiem, ale ze względu na obawy ekonomiczne. Z tym ekosystem to przesada. Nic strasznego się nie stanie. Woda w zalewie będzie czyściejsza, bardziej słona ( pojawią się nowe gatunki ryb, powrócą stare, które wyginęły, lub zżarły kormorany). Zlikwidować należy kormorany ( niszczenie jaj w gniazdach nie jest podobno zakazane), które niszczą ekosystem ( drzewa umierają stojąc). Ponadto przyroda z czasem wyrównuje wszystkie niekorzystne dla niej zmiany i bardziej "rozumnie" niż towarzystwo z Urzędu Morskiego w Gdyni, który od dziesięcioleci, nie potrafi nawet chronić wydm, które co roku morze rozwala pochłaniając miliony złotych. Amen.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 5
    (2013-10-13)
Reklama