W ostatnim czasie coraz więcej elblążan pada ofiarą nieuczciwych spółek oferujących sprzedaż prądu na konkurencyjnych warunkach. Akwizytorzy pukają od drzwi do drzwi, podając się za pracowników "Energi Obrót" lub "gazowni" i zawierają nowe umowy z klientami, nie pozostawiając kopii, dlatego nie mają się oni od czego odwołać. Miejski rzecznik konsumentów przestrzega elblążan przed takimi nieuczciwymi praktykami.
W 2007 roku nastąpiło uwolnienie rynku energii elektrycznej w Polsce. W efekcie dawni monopoliści podzielili swoje spółki tak, by prowadzić dwa niezależne rodzaje działalności: handel energią oraz jej transport i dystrybucję. Powstało wtedy kilkaset nowych niezależnych podmiotów tzw. spółek obrotu oferujących sprzedaż prądu na konkurencyjnych warunkach. Okazało się, że nie wszystkie spośród nich działały uczciwie, o czym dotkliwie przekonał się nasz czytelnik.
- 2 kwietnia przyszła do nas pani, która powiedziała, że jest przedstawicielką firmy Energa Obrót – mówi elblążanin. - Powiedziała żonie, że kończy się nam umowa na dostawę prądu i gazu. Tak zakręciła moją żonę, że zdobyła jej zaufanie i podpis. Kopii umowy oczywiście nie otrzymaliśmy. Gdy chciałem opłacić rachunek za lipiec, powiedziano mi w Enerdze, że nasza dawna umowa została zerwana. Nowa z kolei, od tej innej firmy, została nam przesłana dopiero 2 lipca. Wiem, że w takiej sytuacji jest wiele osób. Chciałbym przestrzec elblążan, by nie dawali się nabrać.
Każda zmiana przepisów prawa energetycznego jest potencjalną okazją dla nieuczciwych sprzedawców do zastosowania różnego rodzaju manipulacji. Wykorzystują oni niekompletną wiedzę większości konsumentów i informują np. o konieczności podpisania nowej umowy. Proceder ten trwa już ponad dekadę z mniejszą lub większą intensywnością. Wydawałoby się, że na skutek licznych kampanii informacyjnych oraz głośnych medialnie spraw firm, które na skutek nałożonych na nie kar już nie biorą udziału w obrocie, świadomość konsumentów będzie wysoka. W dalszym ciągu jednak wiele osób pada ofiarą nieuczciwych praktyk rynkowych.
- Bardzo często praktyką jest podawanie się za pracownika dotychczasowego dostawcy – mówi Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik konsumentów w Elblągu. - W ostatnim czasie w Elblągu bardzo aktywnie działa grupa akwizytorów z jednej z firm oferujących usługi w zakresie dostaw gazu i prądu. Podają się za pracowników "Energi Obrót" lub "gazowni". Swoją ofertę kierują głównie do osób starszych. Osoby te niejednokrotnie miały problem z ustaleniem firmy, z którą podpisały umowę, ponieważ akwizytor nie pozostawił im nawet kopii umowy.
Jak informuje miejski rzecznik konsumentów, na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa mamy 14 dni. W przypadku gdy nie otrzymamy kopii umowy, w tym druku do odstąpienia od niej oraz informacji, w jaki sposób to zrobić, zgodnie z art. 29 ustawy o prawach konsumenta, możemy odstąpić od niej w terminie 12 miesięcy i 14 dni.
- Apeluję do wszystkich mieszkańców Elbląga, aby zwracali szczególną uwagę na chodzących po domach akwizytorów podających się za pracowników dotychczasowych dostawców – dodaje Paweł Rodziewicz.
- Jeśli którykolwiek z naszych klientów ma wątpliwości, czy osoba, która podaje się za pracownika Energi Obrót faktycznie nim jest, może to zweryfikować, dzwoniąc na infolinię spółki pod nr 555 555 555 – informuje biuro prasowe Energa SA. - Każdy z naszych mobilnych sprzedawców ma przy sobie specjalny identyfikator, który pozwoli telefonicznym konsultantom zweryfikować jego tożsamość. Każdy identyfikator naszego przedstawiciela zawiera: logo Energi, zdjęcie przedstawiciela oraz jego imię i nazwisko, serię i numer dowodu osobistego i numer identyfikatora. Pełnomocnictwo w jasny sposób wskazuje, że jest to osoba uprawniona do zawarcia umowy w imieniu Energi Obrót.
Osoby, które zdążyły już podpisać niekorzystną dla siebie umowę, mogą skorzystać z pomocy miejskiego rzecznika konsumentów, który przyjmuje w swoim biurze przy ul. Kosynierów Gdyńskich 42, pokój nr 2.
Godziny dyżurów miejskiego rzecznika konsumentów:
poniedziałek – 8.00 - 15.00
wtorek – 8.00 - 16.00
środa – 8.00 - 15.00
czwartek – 8.00 – 15.00
- 2 kwietnia przyszła do nas pani, która powiedziała, że jest przedstawicielką firmy Energa Obrót – mówi elblążanin. - Powiedziała żonie, że kończy się nam umowa na dostawę prądu i gazu. Tak zakręciła moją żonę, że zdobyła jej zaufanie i podpis. Kopii umowy oczywiście nie otrzymaliśmy. Gdy chciałem opłacić rachunek za lipiec, powiedziano mi w Enerdze, że nasza dawna umowa została zerwana. Nowa z kolei, od tej innej firmy, została nam przesłana dopiero 2 lipca. Wiem, że w takiej sytuacji jest wiele osób. Chciałbym przestrzec elblążan, by nie dawali się nabrać.
Każda zmiana przepisów prawa energetycznego jest potencjalną okazją dla nieuczciwych sprzedawców do zastosowania różnego rodzaju manipulacji. Wykorzystują oni niekompletną wiedzę większości konsumentów i informują np. o konieczności podpisania nowej umowy. Proceder ten trwa już ponad dekadę z mniejszą lub większą intensywnością. Wydawałoby się, że na skutek licznych kampanii informacyjnych oraz głośnych medialnie spraw firm, które na skutek nałożonych na nie kar już nie biorą udziału w obrocie, świadomość konsumentów będzie wysoka. W dalszym ciągu jednak wiele osób pada ofiarą nieuczciwych praktyk rynkowych.
- Bardzo często praktyką jest podawanie się za pracownika dotychczasowego dostawcy – mówi Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik konsumentów w Elblągu. - W ostatnim czasie w Elblągu bardzo aktywnie działa grupa akwizytorów z jednej z firm oferujących usługi w zakresie dostaw gazu i prądu. Podają się za pracowników "Energi Obrót" lub "gazowni". Swoją ofertę kierują głównie do osób starszych. Osoby te niejednokrotnie miały problem z ustaleniem firmy, z którą podpisały umowę, ponieważ akwizytor nie pozostawił im nawet kopii umowy.
Jak informuje miejski rzecznik konsumentów, na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa mamy 14 dni. W przypadku gdy nie otrzymamy kopii umowy, w tym druku do odstąpienia od niej oraz informacji, w jaki sposób to zrobić, zgodnie z art. 29 ustawy o prawach konsumenta, możemy odstąpić od niej w terminie 12 miesięcy i 14 dni.
- Apeluję do wszystkich mieszkańców Elbląga, aby zwracali szczególną uwagę na chodzących po domach akwizytorów podających się za pracowników dotychczasowych dostawców – dodaje Paweł Rodziewicz.
- Jeśli którykolwiek z naszych klientów ma wątpliwości, czy osoba, która podaje się za pracownika Energi Obrót faktycznie nim jest, może to zweryfikować, dzwoniąc na infolinię spółki pod nr 555 555 555 – informuje biuro prasowe Energa SA. - Każdy z naszych mobilnych sprzedawców ma przy sobie specjalny identyfikator, który pozwoli telefonicznym konsultantom zweryfikować jego tożsamość. Każdy identyfikator naszego przedstawiciela zawiera: logo Energi, zdjęcie przedstawiciela oraz jego imię i nazwisko, serię i numer dowodu osobistego i numer identyfikatora. Pełnomocnictwo w jasny sposób wskazuje, że jest to osoba uprawniona do zawarcia umowy w imieniu Energi Obrót.
Osoby, które zdążyły już podpisać niekorzystną dla siebie umowę, mogą skorzystać z pomocy miejskiego rzecznika konsumentów, który przyjmuje w swoim biurze przy ul. Kosynierów Gdyńskich 42, pokój nr 2.
Godziny dyżurów miejskiego rzecznika konsumentów:
poniedziałek – 8.00 - 15.00
wtorek – 8.00 - 16.00
środa – 8.00 - 15.00
czwartek – 8.00 – 15.00
dk