UWAGA!

Uszkodzona przesyłka kurierska – co musi a co może sprzedawca?

 Uszkodzona przesyłka kurierska – co musi a co może sprzedawca?

Osoby prowadzące działalność handlową w sieci muszą liczyć się z różnymi trudnościami, jakie mogą pojawić się na ich drodze. Jedną z takich trudności może być uszkodzenie przesyłki podczas jej transportu do klienta. Tego typu sytuacje mają miejsce na porządku dziennym i nie zawsze da się im zapobiec. Warto zatem wiedzieć, jakie kroki należy podjąć w przypadku uszkodzenia towaru, kto powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za zaistniałą szkodę oraz jak sprawnie przebrnąć przez proces reklamacji.

W przypadku reklamacji sprawa nieco inaczej wygląda w sytuacji, gdy klientem sklepu jest osoba fizyczna a jeszcze inaczej, gdy jest nim przedsiębiorca. Tego jak postępować w zależności od okoliczności, dowiesz się z dalszej części artykułu.
      
       Uszkodzona paczka w rękach przedsiębiorcy – co w takiej sytuacji zrobić?

       Wedle prawa odpowiedzialność za uszkodzony w czasie transportu towar przechodzi na kupującego w chwili odbioru przez niego paczki. Przysługuje mu jednak prawo do nie odebrania przesyłki, jeśli stwierdzi, że wygląd paczki odbiega od przyjętych norm i standardów. Wtedy to może domagać się odszkodowania od firmy kurierskiej dostarczającej towar, albowiem sprzedawca jest odpowiedzialny za nadany towar jedynie do momentu wydania go kurierowi. Inaczej wygląda to w sytuacji, gdy odbiorca będzie miał podstawy do stwierdzenia, że już w chwili nadania towar był uszkodzony, żądanie o odszkodowanie może skierować wtedy do sprzedającego. Musi on jednak zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego. To w nim wskazany jest zakres odpowiedzialności ustawowej dotyczącej sprzedaży połączonej z wysyłką oraz zapisy precyzujące zakres odpowiedzialności wynikającej z umowy sprzedaży.
      
       Konsument otrzymuje uszkodzony towar – jakie są jego prawa i obowiązki?

       Jeśli kupującym jest osoba fizyczna, to sprawa wygląda zupełnie inaczej. Sprzedawca, u którego zamówiony został towar ponosi za niego pełną odpowiedzialność od momentu nadania paczki do chwili odebrania jej przez klienta. Dla kupującego nie ma znaczenia, czy paczkę dostarczył mu tani kurier, czy korzystał z usług najdroższego w kraju doręczyciela. Gdy stwierdzi on uszkodzenie dostarczonej mu przesyłki powinien sporządzić protokół szkody oraz musi niezwłocznie poinformować sklep o zaistniałej sytuacji. Co najważniejsze, protokół musi zostać sporządzony w obecności kuriera, zatem otworzenie paczki powinno odbywać się także z jego udziałem. W momencie, gdy klient rozpakuje ją później, ewentualne szkody może zgłosić w terminie do 7 dni, pod warunkiem udowodnienia, że uszkodzenie z dużą dozą prawdopodobieństwa wystąpiło w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a wydaniem jej do rąk własnych kupującego. Konsument ma prawo zażądać wymiany towaru na nowy, pełnego zwrotu środków pieniężnych, obniżenia ceny produktu lub doprowadzenia go do stanu, jaki został przedstawiony w ofercie.

       ----- materiał płatny -----

      

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie