UWAGA!

Było trochę drogi przez mękę, ale ważny jest finał

 Elbląg, Odcinek DW 503 Elbląg-Pogrodzie-Tolkmicko został dziś oficjalnie otwarty
Odcinek DW 503 Elbląg-Pogrodzie-Tolkmicko został dziś oficjalnie otwarty (fot. WS)

Z rocznym opóźnieniem, ale jest. Zmodernizowany, 24-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 503 Elbląg-Tolkmicko-Pogrodzie został dziś (26 czerwca) uroczyście oddany do użytku. Jest nowa nawierzchnia, zatoki autobusowe, mostki, a także przejścia dla ... żab. Zobacz fotoreportaż.

Inwestycja rozpoczęła się 2 maja 2012 r. Rok później, również w maju modernizacja tego odcinka drogi wzbudzała emocje, ale dalekie od uroczystych. Koniec prac miał nastąpić 30 czerwca, no, ale ...- Sytuacja jest wyjątkowo zła, mieszkańcy dostają wysokiej temperatury, bo zbliża się sezon turystyczny nad Zalewem Wiślanym, a końca inwestycji nie widać – mówił wówczas Ryszard Zagalski, przewodniczący Rady Powiatu Elbląskiego. – Kiedyś, jak nie było wiadomo, o co chodzi mówiło się, że to „czeski film”. Dziś chyba powiemy „hiszpańska robota”.
       Upłynął rok i dziś (26 czerwca) w Kadynach mówiono już o sukcesie. Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas, w obecności Witolda Wróblewskiego, członka zarządu województwa, Waldemara Królikowskiego, dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, samorządowców z terenu powiatu elbląskiego, gminy Tolkmicko i innych gości, uroczyście przeciął wstęgę i oddał do użytku odcinek "503" Elbląg-Tolkmicko-Pogrodzie.
       - Cieszę się, że w tym miesiącu rozpoczynamy cykl oddawania do użytku wielu odcinków dróg w naszym regionie – mówił marszałek Jacek Protas. - Przyjęliśmy ambitny plan, by w perspektywie 2007-2013 oddać 350 km przebudowanych dróg wojewódzkich i ten plan konsekwentnie realizujemy. Mimo wielu trudności związanych głównie z ochroną środowiska. Na tym odcinku też nie obyło się bez problemów - zauważył marszałek województwa. - To trudny teren, ale dziś możemy cieszyć się z 24-kilometrowego odcinka zmodernizowanej drogi, która biegnie przepięknymi terenami nadzalewowymi. Jestem głęboko przekonany, że ta przebudowa nie tylko poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort mieszkańców i turystów, ale również przyczyni się do aktywizacji gospodarczej terenów nadzalewowych - dodał. - Inwestujemy tu w rozwój turystyki, mamy program Pętla Żuławska wraz z województwem pomorskim, zbudowaliśmy kilka marin, budujemy inne obiekty turystyczne. Żeby to mogło się rozwijać potrzebne są połączenia komunikacyjne.

  Elbląg, Było trochę drogi przez mękę, ale ważny jest finał
(fot. Witold Sadowski)


       O trudnościach mówił również Witold Wróblewski, członek zarządu województwa:- To była inwestycja bardzo trudna, szczególnie ze względu na teren i grunt, ale i rosnący w pobliżu 700-letni pomnik przyrody, Dąb im. Jana Bażyńskiego oraz aleję kasztanowców. W trakcie prac mieliśmy nawet interwencję ministra środowiska czy przypadkiem pomnik przyrody nie zostanie zniszczony. Ostatecznie mamy 24 km 320 m zmodernizowanej drogi, 6 mostów, które były w opłakanym stanie więc zostały rozebrane i wybudowano nowe, dwa duże przejścia dla zwierząt, kilkadziesiąt przejść dla żabek, oddano też 31 nowych zatok autobusowych. To wszystko składa się na zmodernizowanie i podniesienie nośności drogi. Słowa podziękowania należą się samorządowi powiatu, staroście elbląskiemu, który na bieżąco informował i wspomagał inwestycję - zaznaczył Witold Wróblewski. - Życzę wszystkim, by ta droga łączyła i żeby się nią dobrze jeździło - zakończył.
       Drogą w prawdzie jeździć można, ale czeka ją jeszcze kilka poprawek i prac kosmetycznych. Dopóki wykonawca ich nie wykona, Zarząd Dróg Wojewódzkich jej nie odbierze.
      
       ***
       W ramach projektu „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 503 na odcinku Elbląg – Tolkmicko – Pogrodzie” zmodernizowano 24,32 km drogi, poszerzając i wzmacniając konstrukcję, zbudowano sześć mostów i dwa przejścia dla dużych zwierząt, przebudowano aż 41 skrzyżowań, 14,48 km chodników i 1,5 km tras rowerowych, 31 zatok autobusowych, 39 przepustów, przejścia dla zwierząt, wykonano nowe oznakowanie oraz kanalizację deszczową, sanitarną, sieć energetyczną i oświetlenie.
       Całkowity koszt projektu to 76 485 074 zł, a dofinansowanie UE wyniosło 46 245 543 zł. Wkład województwa warmińsko-mazurskiego wyniósł 30 239 531 zł. Projekt realizował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm: FCC Construccion S.A. (lider) z siedzibą w Madrycie i Grupa Finansowa Cargo Sp. z o.o. (partner konsorcjum) z siedzibą w Wojkowicach. Dokumentację wykonał Transprojekt Gdański sp. z o.o.
      

A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama