Sobota 18-08-2018, imieniny Heleny, Ilony
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Kolejny tramwaj z patronem rusza w trasę

 
Elbląg, Kolejny tramwaj z patronem rusza w trasę zdjęcia nadesłane
Rek

Dziś (6 lipca) na ulice Elbląga wyruszy kolejny tramwaj, który ma swojego patrona - "Ferdynand Schichau".

Sześć elbląskich tramwajów, popularnie nazywanych "ogórkami" będzie miało swoich patronów. To nazwiska ludzi, którzy zaangażowaniem, pracą służyli temu miastu, rozwijali je i podnosili jego rangę na przestrzeni wieków.
     Pierwszy "imienny" tramwaj wyjechał na elbląskie ulice 20 czerwca. Zasiadł w nim jego patron Stanisław Wójcicki, członek Morskiej Grupy Operacyjnej, Honorowy Obywatel Miasta.
     Dziś (6 lipca) w trasę wyruszy "Ferdynand Schichau". O patronie informują napisy na burcie, a także biogram umieszczony w środku tramwaju.
     
     Gottlob Ferdynand Schichau urodził się w Elblągu 30 stycznia 1814 roku. Jego rodzice, Karol Jakub i Anna Elżbieta z d. Lenk, znaleźli się w gronie obywateli miasta w roku 1798, pochodzili z okolic Pasłęka. Edukację rozpoczął w elbląskiej szkole elementarnej, następnie był uczniem w warsztacie ślusarskim i zdobył uprawnienia czeladnika oraz uczęszczał do elbląskiej szkoły przemysłowej. W 1832 roku wyjechał do Berlina i podjął naukę w Królewskim Instytucie Przemysłowym. W ciągu trzech lat studiów zapoznał się z niektórymi zakładami działającymi w Berlinie m.in. z Królewską Odlewnią i Fabryką Maszyn Egellsa. W 1835 roku, aby rozwinąć nabyte umiejętności wyjechał do nadreńsko-westfalskiego rejonu przemysłowego i dalej przez Holandię do Anglii, gdzie zapoznał się produkcją przemysłu stoczniowego i maszynowego.
     Do Elbląga powrócił w roku 1837 i na początku października uruchomił warsztat budowy maszyn, profil warsztatu został opisany w informacji prasowej /budowa maszyn parowych, sprężarek, pras hydraulicznych, wyposażenia cukrowni, olejarni, tartaków, maszyn irygacyjnych/. Warsztat miał siedzibę przy ulicy Wały Staromiejskie i zatrudniał na początku ośmiu pracowników.

 


     Pierwszą maszynę parową o mocy 4 KM zbudowano w roku 1840 na potrzeby własnego warsztatu. W 1841 roku elbląscy kupcy zlecili budowę maszyny parowej i osprzętu pogłębiarki utrzymującej żeglowność na Zalewie Wiślanym /kadłub drewniany budowała stocznia M. Mitzlaffa/. Zakład przyjmował zlecenia na przebudowę i modernizację młynów, olejarni, tartaków, urządzeń odwadniających Żuławy. W 1844 r. zatrudniał 80 pracowników. Budowę własnej stoczni F. Schichau rozpoczął w roku 1854 na terenie przylegającym do fosy miejskiej, a już w roku 1855 zwodował pierwszy w całości elbląski parowiec o żelaznej konstrukcji i napędzie śrubowym „Borussia”.
     Początkowo o rentowności zakładów decydowały wydziały budowy maszyn, gdyż zamówień na statki nie było wiele, wodowane jednostki służyły głównie żegludze śródlądowej. Dynamiczny rozwój nastąpił po roku 1875 wraz z napływem zleceń od niemieckiej marynarki wojennej, a także m.in. z Rosji, Włoch, Chin. Duże zamówienia skłoniły właściciela do rozbudowy stoczni, w 1890 roku podjęto decyzję o budowie stoczni w Gdańsku, w Piławie zbudowano stocznię remontową, również w Elblągu zakłady powiększały swój obszar wykupując np. stocznię M. Mitzlaffa, fabrykę maszyn C. Steckela, fabrykę wagonów „Hambruch, Volbaum & Co.”. Do końca wieku w elbląskiej stoczni zbudowano ponad pięćset statków.
     Kolejnym impulsem do rozwoju przemysłu maszynowego w II Polowie XIX wieku było budownictwo kolejowe. W zakładach F. Schichaua budowę lokomotyw rozpoczęto w roku 1860 , lokomotywa „Fulda”, produkcja lokomotyw odbywała głównie na potrzeby kolei niemieckich, w 1873 r. zbudowano setną lokomotywę, a w 1891 pięćsetną. Schichau stał się właścicielem olbrzymiego przedsiębiorstwa produkującego niemal wszystkie wyroby przemysłu metalowego i maszynowego w skład zakładów wchodziła stocznia, fabryka maszyn, odlewnia stali i żelaza, fabryka lokomotyw i kotłów,firma żeglugowa. W końcu XIX wieku elbląskie fabryki F. Schichaua zatrudniały ponad 3 tysiące pracowników, a właściciel wpłacał 1/3 podatków miejskich.
     Zmarł w Elblągu 23 stycznia 1896 roku, pozostawił największą firmę przemysłową od Szczecina do Kłajpedy.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • na co oni wydają pieniądze o. O
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-06)
  • Już w zajezdni jest. Miałem nim jechać, ale jakiś tempy. .. zastawił auto przy banku milenium i nie mógł przejechać :P
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ;p;p;p(2012-07-06)
  • A czy ktoś wie, że w czasie wojny w stoczni Schichaua produkowano łodzie podwodne U-Boot i rakiety V-1 i V-2? Gość który wspierał faszyzm został patronem elbląskiego tramwaju.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Wredny(2012-07-06)
  • Wredny: A tych Polaków na robotach przymusowych, co w czasie wojny pracowali u Schichaua to na ile lat skazać ???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ket(2012-07-06)
  • Może tak w czasie kiedy komunikacja tramwajowa wzdłuż ulicy grunwaldzkiej jest nieczynna, można chyba wyremontować torowisko, tak by, sławetne "ogórki" zagościły na tej linii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    był sobie człowiek(2012-07-06)
  • wredny sprawdz lata zycia ferdka, a pozniej date rozpoczecia i zakonczenia II wś. jesli ci wyjdzie nadal, ze te daty sie pokrywaja, to zachecam do ponownego rozpoczecia edukacji w szkole podstawowej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    sexo z arbaita(2012-07-06)
  • ale bzdura z tymi patronami :/. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-06)
  • Brak wiedzy młodzi ludzie nie pokrywajcie głupawymi wpisami. Ferdynand był Holendrem i wyjątkowo dbał o robotnika. Wzorcowe działania socjalne są dziś niedoścignionym przykładem. Także jako młody człowiek wykazał się pracowitością i talentem. Zmarł nieco wcześniej niż Adolfik coś rozpoczął robić. .. .. I nawet jako płatnik podatku na rzecz miasta, a płacił 30 procent całego dochodu Elbląga dbał o miasto i jego mieszkańców. Naogloądaliście się Ferdka Kiepskiego i to może Wam zaszkodziło????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    klm(2012-07-06)
  • Nazwisko sławnych Elblążan na szybie tramwaju bez herbu Elbląga. TO KPINA. Wygląda przy podświetlonym napisie nr linii jak dalsza część trasy. Jednak to prawda w Elblągu za co się wezmą to z chrzanione.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-06)
  • Penie takie działanie zmieni systuacje mieszkańców bez pracy na lepszą. Kolejne etapy b-r-a-n-dz-l-u powietrza a nie namacalnych zmian. Proponuje postawić jedną wielka planszę na Pl. Jagielończyka JEST DOBRZE< JEST LEPIEJ i można kompletnie mieć powód do dumy UM, przecież pisze, że jest dobrze i coś zrobiono. Ja spytam wprost, ile chleba rozdano biednym za darmo, wydano obiadów, ile dołożono do czynszów, ile nowych stanowisk pracy stworzono, ile nowych mieszkań oddano bezdomnym ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-08)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Kuchnia inna niż inne
Kuchnia nowoczesna III
Kuchnia nowoczesna II
Kuchnia klasyczna