Wczoraj (22 lutego) w Urzędzie Morskim w Gdyni odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, podczas którego omawiany był między innymi stan przygotowań do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W posiedzeniu uczestniczył również prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Plany budowy bezpośredniego połączenia Elbląga z Morzem Bałtyckim poprzez budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną stają się coraz bardziej realne. Jak podkreślał podczas wczorajszego posiedzenia sejmowej komisji Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk inwestycja ta jest jednym z priorytetów rządu.
-Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który przyjęliśmy już w 2007 roku i od tego czasu nic się nie zmieniło. Ten plan jest dla nas aktualny i będzie realizowany – podkreślał podczas posiedzenia Minister.
Stan przygotowań do realizacji inwestycji uczestnikom spotkania przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Zgodnie z założeniami inwestycja ma się rozpocząć w 2018 roku. Kanał ma być oddany do użytku w 2021 – 2022 roku. Ma on mieć 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie. Koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi ok. 650 mln złotych. Roczne utrzymanie kanału szacowane jest na 4-6 mln zł. Aktualnie w sprawie inwestycji trwają rozmowy z Komisją Europejską.
Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji zaznaczył, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie dla rozwoju nie tylko Elbląga, ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego. Jak wielokrotnie podkreślał dzięki budowie kanału zwiększą się możliwości przeładunkowe elbląskiego portu. Wzrośnie również atrakcyjność turystyczna naszego miasta i regionu.
Wiosną w Elblągu, pod patronatem ministra Marka Gróbarczyka, planowana jest ogólnopolska konferencja, podczas której szczegółowo omówione zostaną aspekty gospodarcze, ekonomiczne i przyrodnicze planowanej inwestycji.
-Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który przyjęliśmy już w 2007 roku i od tego czasu nic się nie zmieniło. Ten plan jest dla nas aktualny i będzie realizowany – podkreślał podczas posiedzenia Minister.
Stan przygotowań do realizacji inwestycji uczestnikom spotkania przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Zgodnie z założeniami inwestycja ma się rozpocząć w 2018 roku. Kanał ma być oddany do użytku w 2021 – 2022 roku. Ma on mieć 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie. Koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi ok. 650 mln złotych. Roczne utrzymanie kanału szacowane jest na 4-6 mln zł. Aktualnie w sprawie inwestycji trwają rozmowy z Komisją Europejską.
Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji zaznaczył, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie dla rozwoju nie tylko Elbląga, ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego. Jak wielokrotnie podkreślał dzięki budowie kanału zwiększą się możliwości przeładunkowe elbląskiego portu. Wzrośnie również atrakcyjność turystyczna naszego miasta i regionu.
Wiosną w Elblągu, pod patronatem ministra Marka Gróbarczyka, planowana jest ogólnopolska konferencja, podczas której szczegółowo omówione zostaną aspekty gospodarcze, ekonomiczne i przyrodnicze planowanej inwestycji.
Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy prezydenta Elbląga