UWAGA!

Mieszkańcy zdecydują, którędy pojadą autobusy i tramwaje

 Elbląg, Mieszkańcy zdecydują, którędy pojadą autobusy i tramwaje
(fot. Michał Skroboszewski)

Po wybudowaniu trakcji tramwajowej wzdłuż ul. 12 Lutego zmieni się rozkład jazdy niektórych autobusów i tramwajów. Zarząd Komunikacji Miejskiej przygotował trzy warianty zmian, które będą konsultowane z elblążanami.

Budowa trakcji tramwajowej w ciągu ul. Grota Roweckiego i 12 Lutego idzie zgodnie z planem, prace mają się zakończyć 30 września. Po oddaniu nowej trakcji do użytku, będzie musiał zmienić się rozkład jazdy nie tylko tramwajów, ale także autobusów. Jak? To nie jest jeszcze rozstrzygnięte. Zarząd Komunikacji Miejskie przygotował trzy warianty zmian, które elblążanie będą mogli ocenić podczas konsultacji.
      
       Wariant I
       Nowym torowiskiem przez ul. 12 Lutego miałyby w tym wariancie jechać tramwaje linii 4 i 5, co spowodowałoby, że autobus linii nr 9 musiałby zmienić trasę. ZKM sugeruje, by „dziewiątka” jeździła od al. Odrodzenia przez Dąbka, Piłsudskiego, do CRW Dolinka i z powrotem (byłaby to linia okrężna, z jedną pętlą przy al. Odrodzenia). Zmiany dotknęłyby także „14”, która jechałaby z Jaru na Zawadę, za rzekę i do centrum, by przejąć ruch z „dziewiątki” z Zawady, a także linii nr 12, która zamiast Robotniczą jeździłaby Dąbka, potem Teatralną i dalej w stronę pl. Słowiańskiego po starej trasie. Ten wariant oznaczałby około 600 tys. złotych oszczędności na komunikacji miejskiej rocznie.
       - Dzięki tym zmianom mieszkańcy mieliby bardzo szybkie połączenie z jednego końca miasta na drugi, tramwaje jeździłyby praktycznie co 5 minut, byłby też dobry dojazd do CRW Dolinka – mówi Artur Bartnik, kierownik Działu Zarządzania Komunikacji ZKM. - Wadą jest to, że nie byłoby bezpośredniego połączenia tramwajowego z placu Słowiańskiego, który jest jednym z głównych miejsc przesiadkowych w Elblągu, w stronę ul. Płk. Dąbka oraz to, że zmiany są naprawdę duże.
      
       Wariant II
      
Przez 12 Lutego jeździłyby tramwaje tylko linii nr 4 (co 10 minut), „dziewiątka” kursowałaby taką samą trasą jak w wariancie pierwszym, podobnie „14”. Dodatkowo autobusy linii nr 14 lub 8 miałyby wydłużoną trasę do EPT. Ten wariant dałby miastu oszczędności rzędu 230 tys. złotych.
       - Nadal mieszkańcy mieliby szybkie połączenie dzięki linii nr 4, lepszy dojazd do CRW Dolinka, a dodatkowo linia nr 5 zapewniałaby, tak jak teraz, bezpośrednie połączenie pl. Słowiańskiego z płk. Dąbka. Ten wariant będzie niekorzystny dla około 100 osób dojeżdżających do EPT, które by dojechać do centrum, będą się musiały przesiadać – dodaje Artur Bartnik.
      
       Wariant III
      
Linia nr 4 jeździłaby przez 12 Lutego, nie zmieniłaby się trasa „dziewiątki”, za to jeździłaby ona rzadziej ze względu na częste kursy tramwaju (co 10 minut). Do CRW Dolinka zajeżdżałaby „13”, ale tylko w jedną stronę, zapewniając dojazd do północnych osiedli: Zawada, Nad Jarem.
       Ten wariant pozwoli zaoszczędzić ok. 200 tysięcy złotych rocznie.
       - Zaletą jest prostota tego wariantu, wydaje nam się, że nikt nie powinien być niezadowolony. Wadą jest z pewnością obsługa dojazdu do CRW tylko w jedną stronę. Nie chcemy wprowadzać rewolucji, dlatego rekomendujemy wariant trzeci – mówi Artur Bartnik.
       Wszystkie warianty będą konsultowane wśród elblążan. - Zamieścimy je na stronie internetowej ZKM, będziemy nagłaśniać w mediach – obiecuje Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM. - Inwestycja na 12 Lutego to tylko mały odcinek układu komunikacyjnego Elbląga, więc jeśli ktoś oczekuje w nim rewolucji, to jest to zły pomysł. Mieszkańcy są przyzwyczajeni do pewnych schematów komunikacyjnych, których nie należy zmieniać. Każde wydłużenie trasy autobusów o 100-200 metrów oznacza ogromne koszty. Dlatego na przykład zabiegaliśmy o to, by na czas zamknięcia Lotniczej w związku z budową wiaduktu, a więc przez półtora roku, móc jeździć przez teren bazy PKS, a nie dookoła przez Malborską i Fredry.
       Konsultacje na temat poszczególnych wariantów mają trwać przez całe wakacje.
RG

Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Żaden wariant nic nie mówi o tym że wreszcie tramwajowe tory będzie przez ul. Mazurska i zawada. Następnie ul. Krolewiecka koło szpitala dalej ul. Fromborska. Jeśli tego nie zrobicie to straty i puste pojazdy jadą
  • Nadal jazda tym złomem to nam fundujecie. Trzesie Jazgot.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    12
    Niestety (2017-06-28)
  • Ja proponuję zmianę cen biletów. Elbląg jest małym miasteczkiem to też odległości miedzy jednym krańcem miasta a drugim są niewielkie a ceny biletów wysokie. Przeliczając odległości i spalone palio bardziej opłacalne jest przemieszczanie się autem, a dla posiadaczy aut w dieslu różnica kolosalna. Dodając do tego długie czasy oczekiwania na komunikację zwłaszcza autobusy, zdecydowanie bardziej opłacalne pod kontem finansowym i czasowym jest przemieszczanie się autem prywatnym. Kiedy w końcu osoby ustalające ceny biletów sięgną po rozum do głowy i obniżą ceny biletów zyskując tym samym większą liczbę klientów, którzy z kolei opłaca (nowo nabyte eksponaty muzealne) jak o jest w przypadku tramwai. .. .Ręce opadają
  • 4 i 5 powinna jezdzić przez 12 Lutego, a ten pomysł z 9 na Dolinkę to jakieś kuriozum. Zajmijcie się lepiej korektą rozkładów jazdy, niektóre pamiętają jeszcze komunę.
  • Proponowany układ komunikacyjny taki aby trzeba było się przesiadać. Do miasteczka szkolnego dalej nic. "Dolinka" pępkiem świata. Szukanie oszczędności nie u siebie a w kieszeniach mieszkańców jest skandaliczne. Likwidacja ZKM to oszczędności co najmniej kilka milionów a darmowa komunikacja miejska byłaby de facto znacznie tańsza dla miasta.
  • Ja bym dal wariant 1. A i jeszcze gdzie by 2 jezdziła?? Kosmosem?
  • Wariant nr. 2 jest dla mnie najlepszy ( a najgorszy nr. 1 gdyż często jeżdżę z 12 lutego na Odrodzenia 9 lub 11 )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    10
    relka(2017-06-28)
  • Wariant nr. 2 jest dla mnie najlepszy ( a najgorszy nr. 1 gdyż często jeżdżę z 12 lutego na Odrodzenia 9 lub 11 )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    11
    relka(2017-06-28)
  • "Mieszkańcy są przyzwyczajeni do schematów (. .. )" ??? Przepraszam, ale to chyba ZKM jest przyzwyczajony do schematów! Kiedy wreszcie ktoś uświadomi sobie, że nawet takie miasto jak Elbląg, zmienia się. .. żyje. .. W ciągu ostatnich 10 lat, zmieniły się kierunki i potoki pasażerskie, a rozkłady jazdy nie. .. Apeluję o rzetelne analizy stanu faktycznego i dostosowanie tras, częstotliwości oraz wzajemnej synchronizacji między liniami i środkami komunikacji. Bez oferty skrojonej pod pasażera, za optymalne pieniądze za bilety, nikt nie zmusi mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, która nie wiedzieć czemu, w większości miast jest uznawana za priorytet i jest rozwijana. .. Dołączam się do pytań Przedmówców: co z linią tramwajową na Zawadę? Kiedy 13 i 17 przestaną jeździć razem przez pół miasta? Co z obsługą autobusową nowych osiedli na obrzeżach miasta? Jedna 12.na godzinę na Bielany to nie komunikacja miejska. .. P. S. jestem za wariantem nr I. Ale autobusu nr 9,do czasu wybudowania tramwaju w Odrodzenia to bym nie likwidował. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    32
    1
    Użytkownikkomunikacji(2017-06-28)
  • Żaden z wariantów NIE MA PRAWA DAWAĆ OSZCZĘDNOŚCI MIASTU. Miasto ma oszczędzać na indywidualnej komunikacji samochodowej a nie zbiorkomie. Kto kazał ZKM czynić jakieś oszczędności? Prezydent czy wiceprezydent? Ludzie, gdzie my mieszkamy?
  • @Użytkownikkomunikacji - "Ale autobusu nr 9 to bym nie likwidował", wariant X jest dla mnie najlepszy ( a najgorszy XX gdyż często jeżdżę linią Y ) - to są właśnie przyzwyczajenia ludzi, które trzeba uszanować. Nie każdy chce zmian.
  • A nie lepiej wprowadzić nowe numery autobusów zamiast zmieniać im trasę i potem słuchać zbłądzonych pasażerów?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    4
    malkontent(2017-06-28)
Reklama