UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Na drogach trochę się zmieniło

 
Elbląg, Na skrzyżowaniu ul. Sadowej z al. Grunwaldzką powstaje sygnalizacja świetlna
Na skrzyżowaniu ul. Sadowej z al. Grunwaldzką powstaje sygnalizacja świetlna (fot. Anna Dembińska)
Reklama

Rozpoczęła się budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach al. Grunwaldzkiej z ul. Sadową i Komeńskiego. Do końca zbliża się budowa drogi dojazdowej do fabryki Mebli Wójcik. To jedne z najważniejszych obecnie inwestycji drogowych w mieście.

Prezydent Witold Wróblewski zwołał konferencję prasową, by podsumować zrealizowane w ostatnich miesiącach inwestycje drogowe w mieście. Jest ich w sumie kilkanaście, na niektóre z nich samorząd pozyskał zewnętrzne dofinansowanie, są też i takie, które zrealizowali na rzecz miasta inwestorzy. Do tej ostatniej kategorii należy przebudowa części ul. Żuławskiej wraz z rondem u zbiegu ulic Żuławskiej i Warszawskiej, na którą to budowę z miejskiego budżetu przeznaczono symboliczną złotówkę plus VAT (resztę kosztów pokryła Castorama) oraz budowana właśnie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach al. Grunwaldzkiej z ul. Sadową i Komeńskiego (pieniądze na ten cel wyłożył deweloper, który buduje przy ul. Sadowej osiedle mieszkaniowe. Pokryje on też część kosztów modernizacji ul. Sadowej, która rozpocznie się po oddania całego osiedla do użytku).

W całości z budżetu miasta sfinansowano modernizację drogi nr 500 na odcinku od skrzyżowania z ul. Hetmańską do ul. Polnej (koszt 1,4 mln złotych), modernizację ul. Jaworowej (prawie 200 tys. zł), utwardzenie ulicy Garnizonowej (projekt z budżetu obywatelskiego na kwotę 150 tys. zł), budowę chodnika łączącego osiedle Przy Młynie z przystankiem przy ul. Łęczyckiej (86 tys. zł, inwestycja z budżetu obywatelskiego). Miasto z własnych środków wykonało również dojazd do Centrum Logistycznego Grupy Żywiec na Modrzewinie (prawie 290 tys. zł), a inwestor dołożył do tego środki na budowę zjazdów z ul. Sulimy.

Niektóre z modernizacji ulic udało się wykonać dzięki dofinansowaniu z Funduszu Dróg Samorządowych. Tak stało się w przypadku remontu ul. Szarych Szeregów (koszt inwestycji to 1,2 mln złotych, dofinansowanie 75 procent) i budowy drogi dojazdowej wraz z chodnikami do fabryki Mebli Wójcik przy ul. Mazurskiej (koszt 1,5 mln złotych, dofinansowanie również 75 procent). Ta ostatnia inwestycja jeszcze trwa, ma być zakończona do 15 listopada.

  Elbląg, Droga do fabryki mebli ma być gotowa do 15 listopada
Droga do fabryki mebli ma być gotowa do 15 listopada (fot. Michał Skroboszewski)

Samorząd pozyskał także 100 tysięcy złotych z Programu Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań - Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018 – 2020” na budowę dwóch aktywnych przejść dla pieszych. Zostały wykonane na al. Grunwaldzkiej (na wysokości marketu Elzam) i al. Odrodzenia (na wysokości DH Jantar) i w sumie kosztowały 120 tys. złotych.

Niektóre z drogowych inwestycji (np. ul. Jaworowa czy Garnizonowa) na zlecenie miasta realizowało Elbląskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i w tych sytuacjach miasto nie musiało organizować przetargów. - To rozwiązanie nam się bardzo dobrze sprawdza. Trudno jest czasami o wykonawców. My mamy swojego wykonawcę, który wiele zadań samorządowych realizuje, doskonale się sprawdza i to za mniejsze pieniądze niż to wynikało z postępowań przetargowych – mówi Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Które drogi ratusz planuje do modernizacji w przyszłym roku? Prezydent na razie nie chce podawać konkretnych przykładów, tłumacząc to trwającymi pracami nad przyszłorocznym budżetem. - Dzisiaj jest za szybko, bym mógł przekazać konkretne informacje, bo to musi być dokładnie przeliczone, żebyśmy nie popełnili błędu – mówi Witold Wróblewski. - Na 2019 rok nadwyżka operacyjna w budżecie wyniosła 31 milionów. Teraz przy zmniejszeniu dochodów z podatków, bo obniżono PIT i CIT, jest obawa, czy będziemy mogli w ogóle o nadwyżce mówić. Z wydatków bieżących nie wolno samorządowi pokrywać wydatków majątkowych. Najważniejsze jest to, by utrzymać inwestycje ujęte w Wieloletniej Planie Inwestycyjnym miasta.

Z Wieloletniej Prognozy Finansowej wynika, że w 2020 roku na naprawę dróg w Elblągu ma być przeznaczony milion złotych. W 2019 roku jest to kwota 1,6 mln zł.

 

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama