Od 15 lipca cała starówka będzie oznakowana jako strefa zamieszkania, a wszystkie skrzyżowania zostaną oznaczone jako równorzędne. Strefa zamieszkania to przede wszystkim ograniczenie prędkości do 20 km/h i pierwszeństwo pieszych przed pojazdami. Znak informujący o skrzyżowaniu dróg równorzędnych może być zaskoczeniem dla kierowców, bo wcześniej w Elblągu nie występował. Zobacz plan Starego Miasta z nowym oznakowaniem.
Dziś (20 czerwca) nową organizację ruchu na starówce przedstawili dziennikarzom – w Ratuszu Staromiejskim, a jakże – wiceprezydent Elbląga Tomasz Lewandowski, dyrektor Departamentu Zarządu Dróg UM Krystyna Dziurdź i Henryk Onopiak z tego departamentu.
Na temat rozwiązań komunikacyjnych na starówce sporo w ostatnich miesiącach debatowano: – Podsumowując opinie zebrane podczas konsultacji społecznych wybrany został wariant 5 zaproponowany przez Urząd Miasta i nieco zmodyfikowany – wyjaśnia Krystyna Dziurdź. – Uwzględniliśmy uwagi zgłoszone przez mieszkańców i przedsiębiorców ze Starego Miasta.
Oto najważniejsze rozwiązania, które zaczną obowiązywać na starówce 1 lipca:
Na ul. Stary Rynek będzie obowiązywać zakaz ruchu, który nie dotyczy autobusów i pojazdów zaopatrzenia z możliwością postoju do 10 minut. Wjazd dla tych pojazdów będzie możliwy tylko od ul. Wigilijnej w kierunku Studziennej.
Wszystkie wjazdy na Stare Miasto (jest sześć takich wlotów) zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości pojazdów do 20 km/h i parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, oraz „strefa skrzyżowań równorzędnych”, co z kolei oznacza pierwszeństwo dla jadących z prawej strony.
Ulice Mostowa i Rzeźnicka (do czasu przebudowy) będą drogami dwukierunkowymi, bez przejazdu przez ul. Stary Rynek (tzw. ulice ślepe). Prace budowlane na ul. Rzeźnickiej rozpoczną się w lipcu br. Po ich zakończeniu może zapaść decyzja o ewentualnej zmianie, tj. wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na odcinku Rzeźnicka – Mostowa.
Ul. Św. Ducha – od skrzyżowania z ul. Zamkową do Bulwaru Zygmunta Augusta – będzie drogą jednokierunkową z możliwością parkowania na jezdni.
Parking na placu przed przystanią wodną będzie przeznaczony tylko dla autobusów.
Ul. Studzienna – na odcinku od Garbary do przejazdu w kierunku Bednarskiej będzie jednokierunkowa z możliwością parkowania po lewej stronie, jak dotychczas; na pozostałym odcinku dwukierunkowa.
Na znakach B-39, które będą obowiązywały w obszarze Starego Miasta, zostaną umieszczone dwa znaki drogowe: znak ostrzegawczy A-5 „skrzyżowanie dróg, z których żadnej nie nadano pierwszeństwa”, co oznacza, że pojazd zbliżający się do skrzyżowania zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony skrzyżowania, oraz znak informacyjny D-40 „ strefa zamieszkania”.
I jeszcze jedna nowość – znaki drogowe na starówce będą mniejsze niż zwykłe. – Prawo o ruchu drogowym dopuszcza mniejsze znaki na obszarach staromiejskich – mówi wiceprezydent Tomasz Lewandowski. – Chodzi o walory wizualne takich miejsc. Zwykłe mają średnicę 80 cm, natomiast na starówce pojawią się znaki o średnicy 50 cm.
A na koniec... W porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej (30 czerwca) jest uchwała o strefach płatnego parkowania w Elblągu. Jeżeli zostanie przez radnych przyjęta, płatne parkowanie na starówce może zostać wprowadzone już od września.
Na temat rozwiązań komunikacyjnych na starówce sporo w ostatnich miesiącach debatowano: – Podsumowując opinie zebrane podczas konsultacji społecznych wybrany został wariant 5 zaproponowany przez Urząd Miasta i nieco zmodyfikowany – wyjaśnia Krystyna Dziurdź. – Uwzględniliśmy uwagi zgłoszone przez mieszkańców i przedsiębiorców ze Starego Miasta.
Oto najważniejsze rozwiązania, które zaczną obowiązywać na starówce 1 lipca:
Na ul. Stary Rynek będzie obowiązywać zakaz ruchu, który nie dotyczy autobusów i pojazdów zaopatrzenia z możliwością postoju do 10 minut. Wjazd dla tych pojazdów będzie możliwy tylko od ul. Wigilijnej w kierunku Studziennej.
Wszystkie wjazdy na Stare Miasto (jest sześć takich wlotów) zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości pojazdów do 20 km/h i parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, oraz „strefa skrzyżowań równorzędnych”, co z kolei oznacza pierwszeństwo dla jadących z prawej strony.
Ulice Mostowa i Rzeźnicka (do czasu przebudowy) będą drogami dwukierunkowymi, bez przejazdu przez ul. Stary Rynek (tzw. ulice ślepe). Prace budowlane na ul. Rzeźnickiej rozpoczną się w lipcu br. Po ich zakończeniu może zapaść decyzja o ewentualnej zmianie, tj. wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na odcinku Rzeźnicka – Mostowa.
Ul. Św. Ducha – od skrzyżowania z ul. Zamkową do Bulwaru Zygmunta Augusta – będzie drogą jednokierunkową z możliwością parkowania na jezdni.
Parking na placu przed przystanią wodną będzie przeznaczony tylko dla autobusów.
Ul. Studzienna – na odcinku od Garbary do przejazdu w kierunku Bednarskiej będzie jednokierunkowa z możliwością parkowania po lewej stronie, jak dotychczas; na pozostałym odcinku dwukierunkowa.
Na znakach B-39, które będą obowiązywały w obszarze Starego Miasta, zostaną umieszczone dwa znaki drogowe: znak ostrzegawczy A-5 „skrzyżowanie dróg, z których żadnej nie nadano pierwszeństwa”, co oznacza, że pojazd zbliżający się do skrzyżowania zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony skrzyżowania, oraz znak informacyjny D-40 „ strefa zamieszkania”.
I jeszcze jedna nowość – znaki drogowe na starówce będą mniejsze niż zwykłe. – Prawo o ruchu drogowym dopuszcza mniejsze znaki na obszarach staromiejskich – mówi wiceprezydent Tomasz Lewandowski. – Chodzi o walory wizualne takich miejsc. Zwykłe mają średnicę 80 cm, natomiast na starówce pojawią się znaki o średnicy 50 cm.
A na koniec... W porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej (30 czerwca) jest uchwała o strefach płatnego parkowania w Elblągu. Jeżeli zostanie przez radnych przyjęta, płatne parkowanie na starówce może zostać wprowadzone już od września.
Piotr Derukiewicz