Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 22-11-2017, imieniny Cecylii, Marka
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Początki były trudne, dziś gratulacje, medale i tort

 
Elbląg, Początki były trudne, dziś gratulacje, medale i tort Zasłużeni pracownicy spółek komunikacyjnych zostali odznaczeni przez wojewodę Mariana Podziewskiego (fot. WS)
Rek

Dziś (10 października) w Ratuszu Staromiejskim odbyła się uroczystość związana z jubileuszem 20-lecia Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu i spółki Tramwaje Elbląskie. Uczestnicy wydarzeń sprzed dwóch dekad przyznają, że początki były trudne, ale przeciwności udało się pokonać. Dziś był tort, kwiaty i medale. Zobacz fotoreportaż.

Tak początek lat 90. i przekształcanie państwowego przedsiębiorstwa w spółki wspomina Witold Wróblewski - dziś członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, a wówczas naczelnik wydziału rozwoju gospodarczego Urzędu Miejskiego w Elblągu:
     - Gdy przekształcaliśmy Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w cztery spółki: ZKM, Tramwaje Elbląskie i dwie prywatne spółki autobusowe - nie powiem, że było łatwo, bo i strajki były i niezadowolenia. Niektóre samorządy oddzielały zarządzanie od działalności operacyjnej, ale nikt utworzył autobusowych spółek prywatnych. W Elblągu oddzielono zarządzanie od funkcji przewozowej i to była najważniejsza rzecz, bo kiedy przewoźnik sam sobą zarządzał były narzekania na niepunktualność, zastrzeżenia co do czystości pojazdów. No i odeszła od miasta kwestia zakupu taboru. Spółki same się tym zajmują.
     W uroczystościach jubileuszowych uczestniczył również pierwszy dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu Marian Wojtkowski: - Zawiązywałem ZKM i kierowałem jego dalszym funkcjonowaniem. Dziś obchodzimy 20-lecie, co pokazuje, że podstawa została dobrze zrobiona – przyznaje. - Patrzę na wyróżnionych pracowników i serce się raduje – dodaje. - To był bardzo trudny okres, kiedy wszystko trzeba było wdrażać, by było jak najlepiej.
     - Warto przypomnieć, że Elbląg jako jedno z pierwszych trzech miast w Polsce zdecydowało się na taką organizację komunikacji miejskiej, skutkującą oddzieleniem roli organizatora od roli przewoźnika  - podkreśla obecny dyrektor ZKM Zbigniew Orzech. - Rozwiązania zastosowane w Elblągu były innowacyjne i przecierały szlaki dla pozostałych miast.

  Tort na 20-lecie ZKM i spółki Tramwaje Elbląskie Tort na 20-lecie ZKM i spółki Tramwaje Elbląskie


     O ile historia komunikacji autobusowej w Elblągu jest stosunkowo krótka, o tyle tramwaje mogą poszczyć się ponad 100-letnią tradycją.
     - 20 lat w odniesieniu do 118 lat tradycji tramwajów w Elblągu nie stanowi wielkiego potencjału, ale jak odniesiemy to do życia człowiek to na pewno okres znaczący – twierdzi Bogdan Kaliński, dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie. - Na 106 osób, które 1 czerwca 1993 r. rozpoczynały pracę, w zatrudnieniu nadal pozostaje 29 osób. Chociażby z tego względu godzi się o tym jubileuszu mówić i pamiętać.
     Dyrektor Kaliński również przyznaje, że początki nie były łatwe.
     - Były strajki, protesty, walka z trudnościami – wspomina. - Trzeba bowiem pamiętać, że to były początkowe lata transformacji ustrojowej, co destrukcyjnie wpływało na tworzenie spółki. To były wręcz rewolucyjne zmiany w komunikacji miejskiej – kontynuuje. - Wówczas stan infrastruktury trakcyjnej (tory i sieć), stan bazy zajezdniowej oraz taboru – 16 wagonów bardziej pasowało do muzeum niż do obsługi pasażerskiej – był zły. Dzisiaj jest jeszcze wiele przykładów niedostatku, ale nie można nie dostrzec postępu – podkreśla dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie. - Było to możliwe przy wysiłku wielu tramwajarzy i pomocy ludzi spoza firmy. Sukces udało się osiągnąć, choć wiele potrzeb nadal pozostaje niezaspokojonych.
     Uczestnicy uroczystości jubileuszowej (wśród gości był m.in. wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski, wiceprezydent Elbląga Janusz Hajdukowski, senator Witold Gintowt-Dziewałtowski, a także dyrektorzy i prezesi firm i spółek miejskich) obejrzeli film związany z historią komunikacji miejskiej w naszym mieście, który jeszcze w tym tygodniu będzie dostępny na stronach Urzędu Miejskiego i Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu. Były też życzenia i – jak to na urodziny – tort.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • XX lat minęło, i komunikacja miejska w Elblągu w kompletnym rozkładzie. Lepszy porządek był jak była jedna firma WPK, a potem MPK.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 0
    Auto-san(2013-10-10)
  • im bardziej rozwija się komunikacja miejska w Elblągu tym trudniej dojechać z Zawady na dworzec PKP, po obaleniu socjalizmu Elbląg skutecznie jak nigdy przedtem realizuje "rozwój ujemny !!! " Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15 3
    (2013-10-10)
  • Mam dwie uwagi. Pierwsza, z jakiego powodu Miasto funduje taką imprezkę firmie do której dokłada rocznie 16mln zł? Druga: Dlaczego nikt w ZKM nie pracuje nad zmianą tras kursowania autobusów, przecież dziś przemieszanie się ludzi jest inne niż 10 czy 20 lat temu a rozkłady takie same, przecież dziś ludzie chcą dojechać do marketów, dworca itp. a zmian brak.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 0
    Matteeoo(2013-10-11)
  • 16 milionów subwencji dla komunikacji miejskiej: ile z tego otrzymały autobusy a ile tramwaje ? Jakie jest dofinansowanie jednego pasażera w autobusie miejskim i jakie w Tramwajach Elbląskich ? Osoby kompetentne bardzo proszę o uzupełnienie jubileuszowego artykułu o odpowiedź na te pytania. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    (2013-10-11)
  • A nie zaprosili na uroczystość największego intelektu od nazewnictwa tramwaii z klubu PO. ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 2
    Dzida(2013-10-11)
  • Odznaczenia jak za Gierka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 0
    (2013-10-11)
  • Zgoda buduje a niezgoda rujnuje. Wspólne zdjęcie Wojewody Podziewskiego i naszego V-ce prezydenta Hajdukowskiego to wymowny symbol jak można po nieposłuszeństwie obywatelskim, kiedy ingerował Wojewoda stanąć z jasnym czołem obok Wojewody.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Spectator(2013-10-11)
  • a ten czego szuka w Elblągu, wszystko prawie zlikwidowane, cześć wywieziona po resztki to biedni się nie upomną bo mają honor. PRECZ!!!!!KIEDY ZWROT STAREGO TRAMWAJU DO ELBLĄGA co olsztyniaki zapomnieli niech zapłacą za nasz tramwaj.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 2
    (2013-10-11)
  • jasne medale gratulacje uścisk dłoni towarzysza zupełnie jak za komuny propaganda sukcesu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    (2013-10-11)
  • Dwadzieścia lat. .. , zmieniali się dyrektorzy ale czołowi donosiciele/ki mają się doskonale!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    ~QuR(2013-10-12)
  • kolejni się dzielą medalami i kaską pewnie też, tylko robić nie ma komu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    (2013-10-13)
  • Komunikacja publiczna prawie nie istnieje z powodu rozkopanych ulic. A fetuje się ZKM. Czysty Mrożek !!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    Ranczo(2013-10-13)
Reklama