Poniedziałek 17-12-2018, imieniny Łazarza, Floriana
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek

Przejechać się jak za dawnych lat

 
Elbląg, Przejechać się jak za dawnych lat Zabytkowy tramwaj Konstal 5N znów wyjedzie na tory w sezonie letnim (fot. Z, arch. PortEl.pl)
Rek

Elbląski człowiek pracy wychodził z domu i szybko biegł na przystanek, żeby zdążyć, a on dostojnie sunął po torach. Kto miał szczęście ten siedział na drewnianych ławkach. Ci, którzy mieli go mniej musieli stać, z zazdrością patrząc na siedzących szczęśliwców. Latem znów będzie okazja, aby się nim przejechać - zabytkowy tramwaj powraca na tory. 

Od kilku lat w wakacje można, dosłownie, cofnąć się w czasie. Umożliwia to zabytkowy tramwaj Konstal 5N, który jest już przygotowywany do wyjazdu na tory. Będzie on kursował w okresie wakacyjnym, po raz pierwszy pojawi się podczas Dni Elbląga (22-24 czerwca). 
     Trasa oficjalnie jeszcze nie jest ustalona, ale możemy się spodziewać, że tramwaj będzie jeździł do Bażantarni, a w drugą stronę do pętli, tak samo jak w poprzednich latach. Nie wiadomo jednak jeszcze, do której dokładnie. Ponieważ ma być to linia turystyczna, to prawdopodobnie, wzorem lat ubiegłych, będzie wiodła przez plac Słowiański, skąd najbliżej jest do Starego Miasta. 
     Na pasażerów czekać będą członkowie elbląskiego Oddziału PTTK. Można więc będzie przy okazji podróży dowiedzieć się paru ciekawostek z historii miasta, a także samych tramwajów. Warto wiedzieć, że Elbląg jest jednym z miast, które nigdy nie miały tramwajów konnych – od razu postawiono na te z napędem elektrycznym.
     Pewną ciekawostką jest też to, że podobny do naszego Konstalu model, tylko w wersji „normalnotorowej”, jeździ po aglomeracji śląskiej jako normalny „kursowy” tramwaj. 
     Przejazdy zabytkowym Konstalem będą bezpłatne. 
     
Sebastian Malicki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • bardziej by mnie ucieszyła wiadomość że tory do Bażanciarni zostały rozebrane i droga dla samochodów poszerzona. Hero (Heronim Zabiełło)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    0 55
    (2018-05-11)
  • Trudno nazwać ten pojazd zabytkiem. Wygladem niewiele odbiega od "współczesnych" dziadkow. Szkoda, że nie zachował się taki powojenny autentyk jeszcze z lat 50-tych z miejscem dla konduktora i dzwonkiem na sznurek.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20 0
    sokrates(2018-05-11)
  • No no Hero to imbecyl wturujacy władzy słonina/Wróblewski. Oni też wszystko by likwidowali elbląskie zakłady mięsne basen przy spacerowej. Itd. mnie by ucieszyło gdyby tory zostały przedłużone tam gdzie były jeszcze w latach 60. Czyli do peronu przy muszli. Tak aby sezonowo i na czas zawodów sportowych można było dojechać tam tramwajem no takim zabytkowym.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    27 0
    Turban(2018-05-11)
  • Ah i kolej nqdzalewowa ja też imbecyle pokroju naszego herosa doprowadziły do likwidacji.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    24 0
    Turban(2018-05-11)
  • Mało znany jest fakt, że tramwaj ten to skopiowana nniemiecka konstrukcja tramwaju KSW (Kriegsstrassenbahnwagen). Produkowane były w latach 40 w Dusseldorfie, a jak sama nazwa wskazuje, wojna zmusiła konstruktorów do stworzenia zubozonego pojazdu na miarę czasu. Po wojnie w jakiś sposób plany wozu dostały się w polskie ręce i tak powstał najbardziej popularny w kraju w latach 50 - 80 a nawet dalszych tramwaj Konstal 5 i jego odmiany. Widoczny na zdjęciu elblaski 5 (D bo waskotorowy) był poddawany modernizacjom , jego wygląd nieznacznie odbiega od pierwowzoru. W miejsce obustronnych drzwi przesuwnych ręcznie przez pasażerów, otrzymał drzwi harmonijkowe tylko z prawej strony, otwierane przez motorniczego automatycznie. Inne też są światła oraz to że z dwukierunkowego stał się ten tramwaj jednokierunkowym. Oryginalne niemieckie KSW można spotkać jako pojazdy historyczne w Niemczech oraz w Austrii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 0
    BEZ ŚCIEM proszę(2018-05-11)
  • @Turban - jesteś durny jak Arab bez ropy, EZM zostały przeniesione do nowej siedziby przy ulicy Mazurskiej, budynek stoi do dzisiaj tylko pracownicy nie spełniali unijnych wymagań.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 3
    (2018-05-11)
  • Niesamowite wydarzenie ja sobie nową dętkę do roweru kupiłem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 7
    Marcco(2018-05-11)
  • dlatego olsztyn podprowadził z Elbląga stary tramwaj i nie ma zamiaru za niego zapłacić. Szczyty ch*****wa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    8 1
    (2018-05-11)
  • ale jedź do olsztyna i zobacz co się tam dzieje, wszędzie remonty, rozkopane miasto, powstaje na nowo
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 0
    (2018-05-11)
  • Gwoli sprawiedliwości trzeba tu napisać, że kiedy w 1965 zlikwidowano tramwaje w Olsztynie, tabor trafił do MPK w Grudziądzu o w Elblągu. Były to wówczas jeszcze względnie nowe konstale 5 z roztawem kół 1000 mm. Być może zatem elblaski tramwaj wypożyczony do Olsztyna, trafił na swoje stare śmieci.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 2
    BEZ ŚCIEM proszę(2018-05-11)
  • @Turban - Drogi Turban i inni !!!. Akurat likwidacja Kolei Nadzalewowej (linia Tropy-Braniewo) to decyzja poza możliwościami i kompetencjami samorządów, bo po prostu nie mają na nią wpływu, a tym bardziej środków na sfinansowanie. Jej likwidacja to efekt przemian zarówno gospodarczych, politycznych jak i społecznych jakie nastąpiły w Polsce po 1989 roku. Koncepcja tej linii kolejowej wypaliła się i żadna próba wskrzeszenia tego połączenia nie posiada uzasadnienia. Nawet gdyby to nastąpiło to liczba pasażerów byłaby tam znikoma. Teraz Polacy delektują się swoimi samochodami i nigdy nie podróżowaliby tą koleją nawet gdyby było tam 10 par połączeń. Podobnie z ruchem towarowym, gdyż tam wzdłuż Zalewu, nie ma już przemysłu i stąd zapotrzebowania na transport wyrobów. Tak już jest, że wszystko przemija i nic nie jest w stanie tego zatrzymać. Także wszystkim proponuję, aby na temat reaktywacji tej linii nie podejmowali dyskusji bo jest to bezsensowne. Wskrzeszenie tej linii byłoby możliwe tylko wtedy, gdyby jakiś bogacz postanowił zaspokoić swoje marzenia i odtworzłby to połączenie dla zaspokojenia własnych ambicji oraz dumy rodowej. Ale to mrzonka i taka możliwość jest nierealna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 2
    cezarewiluś(2018-05-11)
  • Kupiłes samochód ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 0
    ewk49(2018-05-12)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Okulary przeciwsłoneczne DEFRAME
Okulary korekcyjne XAVIER GARCIA
Bezpłatne badanie wzroku
Okulary korekcyjne Oscar Ventura