UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblagu
Rek

Przekop, Terkawka i Senat z Elblągiem w tle (opinia)

 
Elbląg, teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (fot. Michał Skroboszewski, arch. portEl.pl)
Reklama

Czy przekop Mierzei Wiślanej, teren Terkawki i Senat RP mają ze sobą coś wspólnego w kontekście naszego miasta? Na pozór mogłoby się wydawać, że tyle co ma piernik do wiatraka? Ma i to bardzo wiele, by nie powiedzieć, że jest to dla Elbląga swoiste pięć minut podwójnym tego słowa znaczeniu. Po pierwsze może powstrzymać proces degradacji miasta. Po drugie jest szansą na położenie trwałych podwalin dla długofalowych procesów inwestycyjnych. Warunkiem jest zakopanie toporów wojennych i współdziałanie wielu uczestników życia publicznego w Elblągu, którego dobro jest nadrzędne i ważniejsze niż ego każdego z osobna. Po kolei zatem.

Zgodnie z zapowiedzią ministra Gróbarczyka, jeszcze w tym roku ruszy budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. To ogromna inwestycja za ponad miliard złotych z terminem zakończenia w 2022 roku. Do wykonania tej inwestycji z racji jej charakteru, będzie potrzebne kilkadziesiąt tysięcy metrów sześciennych kruszywa, popularnie zwanego żwirem oraz setki ton stali zbrojeniowej. Transport takich ilości materiałów budowlanych drogą lądową spowoduje całkowite zniszczenie dróg prowadzących na Mierzeję Wiślaną począwszy od Nowego Gdańskiego i Kiezmarku. W sezonie letnim, będzie to jeden wielki korek, co skutecznie zniechęci turystów do wyboru Mierzei Wiślanej jako miejsca letniego wypoczynku. Co to oznacza gmin Stegna, Sztutowo, Krynica Morska, dla właścicieli domów z pokojami na wynajem, dla właścicieli pensjonatów ośrodków, sezonowego handlu i gastronomi? To jest dwa lata skrajnej posuchy a dla bardzo wielu bankructwo.

Jakie jest rozwiązanie alternatywne? Transport drogą wodną barkami z portu w Elblągu wprost na miejsce budowy. I tu pojawia się temat Terkawki, na terenie której oprócz miejsc podmokłych są ogromne pokłady żwiru. Ten surowiec był już obiektem zainteresowania jednej z elbląskich firm z branży, która już ponad pięć lat temu proponowała miastu rekultywacje terenu Terkawki w zamian za pozyskany surowiec, który zamierzała sprzedawać wykonawcy drogi ekspresowej S7. Władze miasta nie wyraziły wówczas zainteresowania tym projektem. Dzisiaj jest kolejne pięć minut aby wrócić do tego projektu poszerzając go o uzbrojenie terenów Terkawki w pełną infrastrukturę kanalizacyjną, gazową i energetyczną. Miasto Elbląg zyskałoby 190 hektarów znakomicie położonych terenów inwestycyjnych, które pozwoliły by pozyskać wielu dużych inwestorów różnych branż.

Jak to zrobić by tej szansy nie stracić, by nie być mądrym po szkodzie ale do tej szkody nie dopuścić? Każdy kto interesuje się życiem publicznym w Elblągu, nie dostrzega współpracy pomiędzy władzą samorządową a przedstawicielami rządu w terenie, nie widać też dobrej współpracy parlamentarzystów PiS-u z prezydentem miasta Elbląga. Dla rzetelności opisu zauważyć należy, że inicjatyw prezydenta Elbląga włączających posłów w sprawy miasta też nie widać. Sympatii w tych relacjach nie ma, co najwyżej kurtuazja ocierająca się o niechęć. Nadszedł czas, by ponad urazy osobiste i polityczne przedłożyć sprawy przyszłości Elbląga i jego mieszkańców, którym w każdej kampanii wyborczej, tak chętnie kiełbaski i gruszki obiecujemy. Czy to się komuś podoba czy nie, prezydentem miasta Elbląga z woli wyborców jest Witold Wróblewski i jako gospodarz naszego miasta, powinien być inicjatorem i koordynatorem pomysłu zapraszając do współpracy posłów Jerzego Wilka i Leonarda Krasulskiego, by projekt roboczo nazwany „Przekop – Terkawka”, uzyskał rządowe wsparcie. Ramowy plan projektu, który oczywiście może być na bieżąco poszerzany, powinien być sporządzony w trybie pilnym i powinien zawierać:

1. Plan zagospodarowania terenów Terkawki, z uwzględnieniem dróg dojazdowych, komunikacji wewnętrznej i projektu techniczno budowlanego pełnego uzbrojenia w media – zadanie prezydenta Elbląga.

2. Koordynacja na szczeblu ministerialnym włączenia spółek skarbu państwa PGNiG i Energa w uzbrojenie terenów Terkawki w instalacje przemysłowe gazu i energii elektrycznej – zadanie posłów Jerzego Wilka i Leonarda Krasulskiego.

3. Plan wyłonienia firmy zainteresowanej pozyskiwaniem kruszywa i dostarczeniem go do portu w Elblągu, oraz rekultywacją terenów podmokłych i po wydobywczych. Wyłonienie armatora do przewozu barkami kruszywa i stali z portu w Elblągu na teren budowy przekopu - zadanie prezydenta Elbląga.

4. Powołanie spółki celowej do realizacji projektu „Przekop – Terkawka” - zadanie wspólne prezydent Elbląga i elbląscy posłowie PiS-u

5. Koordynacja wspólnych działań na linii inwestor – wykonawca – spółka celowa. Zadanie wspólne prezydent Elbląga i elbląscy posłowie PiS-u

6. Opracowanie budżetu projektu i pozyskanie finansowania z różnych źródeł samorządu województwa i instytucji szczebla centralnego.

Projekt jest logiczny, wykorzystujący naturalne zasoby miasta, łatwy i realny do realizacji, inicjujący wiele aktywności wśród lokalnych przedsiębiorców. A co wspólnego z tym projektem ma Senat? Bardzo wiele – to jest właśnie drugie pięć minut należące do senatora Jerzego Wcisły. Otóż rządowa większość poszukuje formuły spokojnej pracy Senatu i jest zapewne gotowa zaakceptować wiele postulatów lokalnych społeczności w ramach współpracy z senatorem z tego terenu. Pan senator Jerzy Wcisło ma niepowtarzalną okazję uczynić ze swojego mandatu niemalże czarodziejską różdżkę i wypełnić zaufanie wyborców realnymi dobrami inwestycyjnymi dla Elbląga. Podpowiem, że można śmiało negocjować budowę wspólnie z miastem bloku parowo – gazowego zabezpieczającego Elbląg w ciepło w rozsądnych cenach, pozyskanie środków na kompleksową modernizację oczyszczalni ścieków, podniesienie Elbląga do rangi miasta wojewódzkiego, że o wsparciu projektu „Przekop – Terkawka” nie wspomnę. Tematów do negocjacji z premierem jest bardzo dużo – będzie pan numerem jeden nie tylko w Elblągu ale również w Polsce. I nie będzie to korupcja polityczna, bo przecież nie oczekuje pan niczego dla siebie. Będzie to czysta polityka przez duże P, realizowana w interesie pana wyborców, dla których będzie pan senatorem dożywotnim. Oczywiście może pan wybrać inne rozwiązanie i pozostać w drużynie Sławomira Neumanna i Grzegorza Schetyny, sypiąc piach w tryby senackiego mechanizmu, z czym sobie koalicja rządowa poradzi procedując nieco wolniej. Zapewne za jakiś czas pozyskają dwóch brakujących senatorów być może z Koszalina i Słupska, realizując obietnice prezesa Jarosława Kaczyńskie w sprawie powołania województwa środkowo pomorskiego. Nie wykluczone, że w tą inicjatywę włączy się prezydent Andrzej Duda – kampania prezydencka tuz tuż. Zostanie pan wtedy jako nikomu już niepotrzebny senator, który zmarnował mandat, a któremu formacja się rozsypie się na dwie lub więcej części, i nie ważne do której grupy pan przystąpi - mandatu na następną kadencję już pan w Elblągu nie odnowi. Panie senatorze ruch po pana stronie - może się pan zapisać złotymi zgłoskami w historii Elbląga – odwagi.

Stefan Rembelski
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • A moze nadszedł czas by gleboko sie zastanowic i zaczac szybkie działania w tym temacie. Dosyć bujania w obłokach i zastoju, Elbląga . Jeśli nie nastąpią zmiany przystąpić należy do referendum widac z tym włodarzem i radnymi nie osiągniemy tego co opisano w tym artykule.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    46 11
    (2019-10-20)
  • Elblag przekop to moze byc maszyna napędowa dla Żuław i tego regionu a kto przeciw ma wybór wyprowadzić się z tych terenów. Polska duża.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    58 15
    (2019-10-20)
  • Spokojnie dróg nie rojeżdżą i nie zakorkują bo materiały będą bankami przewożone od strony zatoki ale to trzeba wiedzieć po przeczytaniu dokumentów dot. budowy, jak można cokolwiek czytać jak się jest samemu najmądrzejszym na świecie .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    48 6
    (2019-10-20)
  • Jeden z niewielu głosów rozsądku w kwestii tak bardzo kontrowersyjnej. Ciekawe na ile przejmą się nim decydujący o tej sprawie. Panie Rembelski pozdrawiam i szacun.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29 14
    (2019-10-20)
  • No i super pomysł, port miałby co robić, a już przecież kiedyś mieli tam wozić i składować kruszywo na budowę dróg, tylko blokada Zalewu przez Rosję to zatrzymała.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27 5
    (2019-10-20)
  • Tak jak z ogółem wypowiedzi się zgodzę, tak już dawno wiadome jest, że kruszywo i inne materiały budowlane maja być wożone barkami z Gdańska. Marzy mi się taka współpraca przeciwników politycznych na szczeblu samorządowym, w końcu w pracy nie musimy się lubić, tylko dobrze wykonywać powierzone nam zadania ( w końcu posel/prezydent/senator jest tylko pracownikiem i czymś w rodzaju zarządcy majątku, z czego sprawę sb zdaje niewielu polityków i wyborcow). Blok gazowy wcale nie będzie tani ????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    27 2
    Ciekawymieszkaniec(2019-10-20)
  • nawet dobre, ale mogło być wcześniej. Teraz niech budowa przekopu zostanie sfinalizowana, a wtedy mozna i wąskotorówke do Krynicy rekultywować, czy kolej nad zalewową rozbudować, ze o terkawce nie zapominawszy,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24 1
    sen'a'tor(2019-10-20)
  • ogolne podjaranie iz Elbląg stanie sie nadmorskim, ale niech chociaz wykopią troche piachu z mierzei, a jak ze strony pomorza beda sie ociągać to mozna wszelkie inicjatywy wdrażać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 4
    ulepszając(2019-10-20)
  • Pora żeby Nasi posłowie z Elbląga wzięli się do roboty i mądre pomysły warte uwagi wchodziły w życie . Każda inwestycje jak powietrze potrzebna
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31 2
    jank(2019-10-20)
  • Im więcej wokół tego projektu oraz po jest przedsięwzięć, to nie znaczy, że realizowane odrazu, więc oby i elblążanki coś pisały. Było już o plaży, sztuczny wodospad, palmy modyfikowane genetycznie, chetnie poczytam o wodnych hulajnogach na baterie etc
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11 4
    Dig_Szannel(2019-10-20)
  • Wczoraj Olsztynska stacja nadala reportarz o bazarze z pomostow, hotelach na wodzie i wycieczkach pociagiem nad brzegiem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 0
    warminsko-mazur(2019-10-20)
  • RobertKoliński Ale komedia - PiSowi nie udało się jeszcze znaleźć senatorów z gumowym kręgosłupem pokroju Wojciecha Kałuży ze śląskiego sejmiku, to wysyła najwyraźniej zanętę innemi kanałami, nawet przekopowymi, piórem lokalnych aktywistów - ciekawe co na to pan senator Wcisła?;) Swoją drogą, to nieźle komuś w Elblągu zależy na pchnięciu tego kruszywa za wszelką cenę, bo to już kolejny raz, kiedy czytam o Terkawce i wizji milionów zarabianych przy przekopowej okazji w ostatnim czasie; kilka dni temu pisał o tym w podobnym tonie (jeszcze bardziej wizjonerskim, trzeba przyznać) pan Edmund Szwed u konkurencji - to jakaś zorganizowana akcja jest?;)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    20 29
    RobertKoliński(2019-10-20)
Reklama