Niedziela 21-10-2018, imieniny Jakuba, Urszuli
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Senator broni kolegów z PO w sprawie przekopu

 
Elbląg, Senator broni kolegów z PO w sprawie przekopu - Nie ma żadnych badań środowiskowych, które umożliwiałyby budowę w Nowym Świecie. Może się okazać, że badania środowiskowe wykażą, że w Nowym Świecie nie można budować. I co wtedy? - mówił Jerzy Wcisła (fot. Michał Skroboszewski)
Rek

Opinia zarządu województwa pomorskiego w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wciąż budzi emocje. Głównie w Elblągu, ze względu na jej negatywny wydźwięk. Dziś na briefingu prasowym partyjnych kolegów z Pomorza tłumaczył senator PO Jerzy Wcisła.

Przypomnijmy: 5 kwietnia zarząd województwa pomorskiego wydał negatywną opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w wariancie proponowanym przez rząd. Dziś na briefingu prasowym senator Platformy Obywatelskiej – Jerzy Wcisła – gorący zwolennik budowy kanału – bronił stanowiska swoich partyjnych kolegów z Pomorza.
     - Zarząd województwa pomorskiego musiał wydać opinię, gdyż obligowała go do tego specustawa o budowie kanału przez Mierzeję. Jednak jest to opinia niewiążąca i rząd nie musi wziąć jej pod uwagę – mówił Jerzy Wcisła, senator PO.
     Senator zwrócił uwagę na zastrzeżenia, jakie według pomorskich samorządowców budzi koncepcja budowy kanału. - Zarząd województwa pomorskiego zwrócił uwagę, że dopóki nie ma decyzji środowiskowej, to do tego czasu nie ma projektu budowy kanału przez mierzeję. Nie ma żadnych badań środowiskowych, które umożliwiałyby budowę w Nowym Świecie. Może się okazać, że badania środowiskowe wykażą, że w Nowym Świecie nie można budować. I co wtedy? - mówił Jerzy Wcisła.
     Kolejny problem to obszar Natura 2000. Wszelka ingerencja w taki obszar chroniony przyrodniczo musi być uzgodniony z Komisją Europejską. Tymczasem – jak twierdzi Jerzy Wcisła - rozmowy kuleją. - Jest projekt wybudowania wysp na Zalewie. W jakiej odległości od linii brzegowej mają być zlokalizowane te wyspy, jak mają być ukształtowane, o tym nikt nie zadecydował. Tej koncepcji nie zaopiniowali też specjaliści od środowiska. A mówimy o obszarze Natura 2000. Nie da się zbudować wysp na Zalewie Wiślanym, które nie będą miały pozytywnej oceny środowiskowej – zwracał uwagę senator.
     Istnieje też ryzyko oporu ekologów w przypadku niewykonania lub zlekceważenia opinii środowiskowej. Przypadek Puszczy Białowieskiej - której wycinkę Trybunał Sprawiedliwości UE uznał za nielegalną - pokazuje, że niedotrzymanie kwestii ochrony środowiska może mieć konkretne reperkusje międzynarodowe.
     Oprócz kwestii środowiskowych pozostaje też sprawa opłacalności inwestycji. - Analizy ekonomiczne zakładają, że przez kanał przez mierzeję przepłynie 1,5 mln ton ładunku rocznie, które dotrą do portu w Elblągu. W ramach podpisanego w 2014 r. kontraktu terytorialnego rząd zobowiązał się zainwestować w elbląski port 150 mln zł. Teraz rząd mówi, że tych pieniędzy nie ma – wskazywał Jerzy Wcisła. - Budowa kanału jest prowadzona bez analiz ekonomicznych, bo te które istnieją zakładają, że elbląski port przeładuje 1,5 mln ładunku rocznie. A bez tych 150 mln zł nie ma takiej możliwości.
     Kolejne miliony trzeba wydać na udrożnienie dróg wodnych z Elbląga – E70 i E40, by towary które tu przepłyną, mogłyby być nadal drogą wodną transportowane w głąb lądu. - Jeżeli to ma być tak, że po przypłynięciu do Elbląga ładunki mają być wywiezione na ciężarówkach, to nie ma to żadnego sensu. Musi być zrobiona Wisła. A w ramach rewitalizacji Wisła jest ujęta dopiero w drugim etapie. Trzeba włączyć drogę wodną E-70 do wykazu dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym – mówił senator PO.
     Czas mija, jak na razie kwestia przekopu przez mierzeję jest kolejnym frontem politycznej wojny pomiędzy Prawem i Sprawiedliwością a Platformą Obywatelską. W związku ze zbliżającym się maratonem wyborczym można się spodziewać coraz częstszych wystąpień polityków z różnych opcji na temat kanału żeglugowego. Do wbicia pierwszej łopaty jeszcze długa droga, choć rząd zapewnia, że inwestycja ma ruszyć najpóźniej w przyszłym roku i być gotowa w 2022.
     - Podejrzewam, że kanał w 2022 roku zbudowany nie będzie – podsumował swoją prasowy briefing Jerzy Wcisła.

Sebastian Malicki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

optyk Elbląg, okulista Elbląg, badanie wzroku
Okulary korekcyjne I-D TOKYO
Okulary korekcyjne EVA MINGE
Okulary przeciwsłoneczne Roberto Cavalli